The Elder Scrolls Online Preview - Er komen slapeloze nachten aan

Preview
donderdag, 22 augustus 2013 om 22:48
xgn google image
Het heeft een tijdje geduurd totdat Kwibus, beter bekend als de redder van Skyrim, weer zijn leren harnas uit de kast moest halen en zijn pijlen uit het vet trok. Vandaag dreigt er echter weer een nieuw kwaad waar hij het tegen op moet nemen, maar deze keer staat hij er niet alleen voor. In The Elder Scrolls Online maakt hij nieuwe vrienden en vijanden die bestuurd worden door echte mensen. Bethesda betreedt het MMO landschap.
Toen The Elder Scrolls Online werd onthuld, waren de verontwaardigde reacties niet van de lucht: "Bethesda gaat makkelijk geld verdienen met een World of Warcraft kloon", was een klacht die je overal tegenkwam. Aanvankelijk een begrijpelijke reactie: de Elder Scrolls-games staan immers bekend om de ijzersterke singleplayer-ervaring en fantastische werelden die gevuld zijn met interessante karakters. Geen werelden die overspoeld worden door schreeuwende kinderen die alles vermoorden dat ze zien: een gevaar dat dreigt bij iedere MMORPG waar honderden spelers in dezelfde wereld ronddolen. Gelukkig was Bethesda zich hiervan bewust en maakte de ontwikkelaar de gewaagde keuze om alle missies van de hoofdverhaallijn voor één speler te maken. Omdat het kiezen van je eigen pad zo'n grote rol speelt, volgt iedere speler gewoon zijn of haar eigen verhaal. Tientallen en tientallen side-quests moeten voor genoeg vermaak met je vrienden en andere spelers zorgen.
Meer RPG dan MMO
Als je naar een willekeurig screenshot kijkt van de game zou je niet eens zeggen dat het hier om een MMORPG gaat. Geen overdaad aan knopjes en balkjes op het scherm, maar een simpele interface die alleen de broodnodige info op je beeld zet. Wat dat betreft is The Elder Scrolls Online dan ook meer RPG dan MMO. Dit merk je bijvoorbeeld aan het vechtsysteem dat wederom niet te vergelijken valt met dat van een game als World of Warcraft. Klappen deel je uit door steeds de juiste knoppen in te drukken terwijl je blokt met je schild en uit de weg duikt voor tegenaanvallen. Het is ook mogelijk om je vijanden te besluipen (het bekende oogje in het midden van je scherm geeft aan of je ontdekt bent) en extra schade aan te richten door de aanvalsknoppen langer ingedrukt te houden. Ondertussen heeft iedere klasse zijn eigen skills die je gaandeweg verdient.
Hoe jouw held er uit komt te zien is volledig aan jou. Je kiest een van de beschikbare rassen (tijdens onze speelsessie de Dark Elf, Argonian of Nord) en gaat vervolgens tientallen menuutjes door om het uiterlijk tot in het kleinste detail aan te passen. Ook de klasse die je kiest is enorm flexibel. Een mage die later besluit dat hij dol is op slaghamers kan met een beetje tijd en moeite veranderen in een stoere krijger en een lompe spierbundel wordt met de juiste training een prima dief.
Kwispelen
Tijdens onze speelsessie begonnen we de game bij het begin. Ons personage spoelt aan en niemand weet wie hij of zij is, maar veel tijd om daar over na te denken hebben de mensen van Bleakrock Island niet. Het begint er namelijk steeds meer op te lijken dat er een invasie op handen is van een vijandig buurland. Voor je het weet raak je verwikkeld in deze strijd, al hadden wij daar niet zoveel zin in. Bleakrock kon wachten, Kwibus trok zijn bergschoenen aan en liep de tegenovergestelde richting van het questpijltje op. Al snel kwamen we een vrouw tegen die op zoek was naar haar man en hond. Niet veel later lopen we de trouwe viervoeter tegen het lijf, waar wij vervolgens vrolijk achteraan rennen. Links en rechts vochten andere spelers tegen grote skeletten en monsters, Kwibus liep vrolijk achter een hond aan. Uiteindelijk leverde dit ons wel wat gouden munten op toen we de verloren man een handje hielpen om thuis te komen. Geen gebrek aan vrijheid dus in The Elder Scrolls Online.
Gigantische wereld
Na de dikke twee uur die wij rond mochten lopen in de wereld van The Elder Scrolls Online hebben we letterlijk pas het topje van de ijsberg gezien. Als Bethesda de belofte waar kan maken, dan moet dit de grootste wereld zijn die ooit in een videogame tot leven is gewekt. De gehele spelwereld van Skyrim is slechts één provincie, evenals die van Morrowind en Oblivion. Er is dus gigantisch veel grondgebied om te ontdekken samen met je vrienden. En als het begingebied van de Nords (het landschap waar wij begonnen met spelen) een goede indicatie geeft van de hele wereld dan is er om iedere hoek weer een nieuwe side-quest of dungeon te ontdekken.
Natuurlijk speelden wij een versie van de game met maar twintig andere mensen, dus is het lastig om te zeggen of de fantasiewereld er nog zo dromerig uitziet als er honderden mensen doorheen rennen. Het ziet er in ieder geval prachtig uit. Animaties van de vijanden en personages zijn vloeiend, gezichten zien er prachtig uit en ook de shaduweffecten in een grot zijn het vermelden waard. Zeker als de magische spreuken in het rond vliegen laat de game zich van zijn beste kant zien. Tijdens de gevechten kun je overigens goed zien in welk gebied een aanval schade aanricht door middel van simpele aanwijzingen op grond. Zo weet je meteen dat als een mage een aanval aan het opladen is, dat je beter een paar meter uit de buurt kunt blijven omdat er een grote transparante cirkel om de tovenaar heen verschijnt. DIt soort slimme truukjes zorgen voor duidelijke gameplay, zonder het scherm vol te proppen met menuutjes en vensters.
Spanning met je vrienden
Met de gameplay is in ieder geval niets mis: die staat net zoals in de andere Elder Scrolls games als een huis. Nog steeds is diezelfde spanning aanwezig als jij met pijl en boog een gigantisch monster besluipt en hoe vet is het dan als twee andere spelers vervolgens van een andere kant het beest bestoken met magie-aanvallen en een grote hakbijl. Wij willen een klassieke Elder Scrolls-game die je samen met een stel vrienden kunt ontdekken, en dat is precies wat The Elder Scrolls Online gaat doen. Daar willen we zelfs een maandelijks bedrag voor neertellen als de game volgend jaar uitkomt op de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Kwibus kan nog maar beter even uitrusten, want er gaan weer veel slapeloze nachten aankomen.