Titanfall Preview - Meest intense shooter op Gamescom

Preview
donderdag, 22 augustus 2013 om 22:17
xgn google image
Titanfall is precies zoals de titel impliceert: een game waarbij metershoge titanen uit de lucht komen vallen. Wie een aantal jaar geleden Battlefield 2142 - een uitstapje van DICE waarin mechs en machines in de schijnwerpers stonden - kon waarderen, kan Titanfall dit najaar eigenlijk blindelings aanschaffen. Ook spelers die in beginsel weinig hebben met futuristische wapens en geavanceerde techniek, zullen overstag gaan. Afgaande op onze eerste speelsessie schiet Respawn Entertainment met hun debuut meteen een schot in de roos.
Wie het slachtveld dat Titanfall heet betreedt, zal het merken. Dit is geen hedendaagse shooter. Dit is iets nieuws. Hoewel de game qua visuals geen potten breekt, voelt Titanfall op ieder moment verfrissend aan. Je supersoldaten zijn door hun geavanceerde uitrusting in staat enorme afstanden te overbruggen, met hun kleine jetpacks en magneetschoenen waarmee ze op muren kunnen lopen. We probeerden op de Gamescom geen enkele keer de grond te raken en continu in de lucht te blijven, en dat hielden we verdomd lang vol.
En niet omdat we er toevallig goed in waren. Juist het level design is hiervoor verantwoordelijk. Respawn schotelde ons een omgeving voor waarbij we gemakkelijk van gebouw naar gebouw konden springen en vliegen. We kunnen natuurlijk nog niet zeggen of dit voor elk level geldt, maar de woorden van Respawn beloven veel. Het level dat wij samen met elf andere journalisten speelden, belooft veel. Denk aan een industrieel stadje onderworpen aan totale destructie. Her en der staan vernielde gebouwen. Dat is handig, omdat je zo gemakkelijk vanuit de lucht via een kapotgeschoten raam binnen kunt schuilen.
Clash of the Titans
Of beter gezegd: dat je op deze manier gemakkelijk het vijandelijk vuur kunt ontwijken. Want de kogels, die vliegen in Titanfall echt continu om je oren. Daarom is het des te belangrijk dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van je superschoentjes. Spring en klauter, terwijl je tegelijkertijd de vijand onder vuur neemt met één van de vele wapens. Een talrijke hoeveelheid. Heel speciaal zijn ze misschien niet, maar ze schieten allemaal ontzettend lekker weg. Je voelt echt de impact van de kogels die je afvuurt en de impact van de kogels die je uitrusting pareert.
Het wordt pas echt mooi als de titans om de hoek komen kijken. Deze enorme vechtmachines ontgrendel je als je bezig bent met een streak. De speler die op het moment het beste presteert, hoeft maar te drukken op de d-pad en er komt op een willekeurige plek een reusachtige robot vanuit de hemel naar beneden donderen. Taak is dan om zo snel mogelijk op die plek te komen. Titans doen namelijk ontzettend veel schade en vormen de sleutel tot de overwinning. Vóór ieder gevecht mag de speler zelf zijn eigen titan samenstellen. Ondersteuning, defensie, aanval: you name it.
Metershoog de lucht in!
Wat je keuze ook zal zijn: je doet er sowieso je voordeel mee. In de oorlog die wij voerden, kwamen op een gegeven moment wel vier titans voorbij. De gevechten tussen deze twee grootmachten waren ongeëvenaard. Qua ervaring en intensiteit te vergelijken met de gevechten met de Big Daddy's uit de eerste BioShock. Of de strijd tussen de Hunters en je leger in Halo: Combat Evolved. Dat Respawn dit voor elkaar krijgt met slechts twaalf spelers in een beperkt gebied getuigt van echte klasse. Alsof de ontwikkelaar al jarenlang meedraait in de top van multiplayershooters.
Natuurlijk (en gelukkig!) zijn de mechs niet onsterfelijk. Wanneer je robot te veel schade heeft opgelopen, dien je zoveel mogelijk op X te drukken. Hiermee zet je je schietstoel in werking, waarna je binnen luttele seconden op enorme hoogte door de lucht zweeft. Toen dat gebeurde op de Gamescom, landden we precies op een andere mech, wiens systeem we infiltreerden en we zo op deze manier gemakkelijk de bedrading kapot konden knallen. De puntenmeter liep bij ons snel op, waardoor we plots op eenzame hoogte bovenaan de ladder stonden.
In Titanfall draait het echt om punten. Dat wordt eens temeer duidelijk door een nieuwe feature die Respawn introduceert. Na het einde van een oorlog passeert er namelijk een epiloog de revue. In dit extra hoofdstuk moeten de verliezers zo snel mogelijk naar een bepaald punt rennen, waar een helikopter ze staat op te wachten voor evacuatie. Ontsnap je, dan blijft de schade beperkt. Maar schakel jij als overwinnaar de laatste soldaten uit, dan krijg je hiervoor een megabonus. Een toffe vernieuwing die een frisse wind door het genre waait.
Dijk van een multiplayershooter
Lang hebben we niet met Titanfall kunnen spelen. Hoe de multiplayer precies in elkaar steekt, weet geen mens. Maar één ding is zeker: we hebben hier te maken met één van de meest intense en verfrissende multiplayershooters sinds lange tijd. De actie spat van het scherm en het intense gevoel is continu aanwezig, mede dankzij de bombastische muziek die daarbij als perfecte ondersteuning fungeert. Een oordeel geven kan natuurlijk nog niet, maar het heeft er al schijn naar dat Call of Duty en Battlefield er een geduchte concurrent bij hebben.