Dogs of War Online Preview - Niets te klagen

Preview
dinsdag, 22 oktober 2013 om 18:00
xgn google image
Dogs of War Online is een aankomende free-to-play online turn-based strategy game, afkomstig van de Franse ontwikkelaar Cyanide, die ons eerder games als Pro Cycling Manager, Game of Thrones en Of Orcs and Men bracht. De laatste twee projecten op haar CV laat zien dat men al enige ervaring heeft met het maken van spellen met een fantasysetting. Dogs of War is hier dan ook geen uitzondering op.
Dogs of War Online, dat nog dit jaar gratis op Steam moet verschijnen, laat je kennismaken met een door oorlog verscheurd land genaamd Aarklash. Drie facties, te weten ‘Light’, ‘Darkness’ en ‘Destiny’ vechten om de macht in dit fictieve gebied. Alle drie hebben ze andere kwaliteiten. Zo heeft Light de beschikking over (tijdelijke) statuseffecten voor alle nabije characters door een speciale unit, terwijl Darkness een ‘Necromancer’ kan oproepen. Deze bezit onder andere het oproepen van ondoden als vaardigheid. Destiny tenslotte kan vloeken op haar tegenstanders loslaten. Voor de rest kent Dogs of War vooral de bekende archetypen als Swordsman, Archer en Mage als kiesbare poppetjes om aan te treden bij de vele battles. Bekende kost voor de fantasy- en strategieliefhebber dus.
Hexagonale gevechten
In een poging om niet een op een vergeleken te worden met genrebroeders als Heroes of Might & Magic, Fire Emblem en een beetje Civilization, spelen we in DoWO op een hexagonaal slagveld. Dat wil zeggen dat je je units verspreidt en beweegt op een map waarin ieder vlak een zeshoek voorstelt, en je een vijand dus met maximaal zes units kunt omsingelen voor een extra positief statuseffect. Dit gegeven zorgt voor een leuke en afwisselende dynamiek tijdens de gevechten en dwingt je echt om je tactisch inzicht fatsoenlijk toe te passen. En mocht deze indeling van de kaart nog niet genoeg voor je zijn, dan zorgen de talloze obstakels en gebouwen binnen een map wel voor een beperkt overzicht en wordt onmiddellijke blootstelling aan vijandelijke aanvallen vermeden.
Verder is de toevoeging van het uitbouwen van je vaardigheden slim bedacht. Zo blijft Dogs of War niet alleen tijdens de gevechten, maar ook in het menu een vermakelijke en boeiende bezigheid. Daarnaast krijg je als speler de mogelijkheid om je units op missies te sturen, waarna ze – in het geval van succes – een permanente verhoging van een bepaald statuseffect (bijvoorbeeld aanvallend, verdedigend of gezondheid) genieten. Mislukt zo'n missie echter, dan bestaat er de kans dat je character een tijdelijke of zelfs permanente verwonding oploopt, hetgeen ook weer gevolgen heeft voor een daaropvolgend gevecht.
Diepgang en statuseffecten
Zoals gezegd zijn de battles turn-based. Iedere beurt krijgen de spelers veertig seconden de tijd om een of meerdere zetten te bewerkstelligen, wat zorgt voor een redelijk snel spelverloop, helemaal voor turn-based begrippen. Nadat je jouw manschappen naar eigen inzicht hebt gepositioneerd, begint het naar elkaar toe bewegen, als een virtueel bordspel. Na de onvermijdelijke botsing tussen friendlies en enemies volgt een geinig ogende animatie, maar voor wereldschokkende graphics en andere fancy visuele effecten ben je bij Dogs of War, in het geval van deze previewcode tenminste, (nog) niet aan het juiste adres. Het innerlijk is belangrijker dan het uiterlijk, zullen we maar zeggen.
De diepgang in Dogs of War wordt voornamelijk tot uiting gebracht door de tijdelijke of permanente effecten op het gebied van verwondingen (Light, Heavy en Critical), vechtstanden (Offensive, Defensive) en status (Fear). Vooral dat laatste zorgt voor interessante gameplay: met specifieke ‘Fear-units’ kun je je vijanden de status ‘fear’ meegeven, waardoor deze kwetsbaarder worden voor je aanvallen. Wederom niet bijster origineel, maar het heeft wel de potentie om een gevecht onverwachts te laten kantelen tot een ander resultaat.
Gapend gat
Dogs of War Online lijkt al met al een welkome toevoeging voor het turn-based strategy genre te worden. Sowieso worden er tegenwoordig nog maar weinig games gemaakt voor de doelgroep die graag op zijn beurt wacht. Of Dogs of War dit gapende gat uiteindelijk gaat opvullen, valt nog maar te bezien, maar gezien het feit dat het een free-to-play game betreft en de basics ruim in orde zijn, hebben fans van het genre weinig reden tot klagen.