Nadat gisteren de special online verscheen met daarin zeven toffe PlayStation Vita titels om naar uit te kijken, is het vandaag tijd om af te trappen met de eerste indietitel die je in de gaten moet houden voor de PlayStation 4: Rime.
Rime werd afgelopen Gamescom aangekondigd. De titel viel meteen op door het cel-shaded uiterlijk. Volgens sommigen doet het denken aan een combinatie van
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch en
Ico. Een terechte vergelijking, want qua uiterlijk hebben ze een soort gelijke uitstraling: een kleurrijke kindertekening die tot leven komt, maar totaal niet op een kinderachtige manier.
Aparte uitstraling
Behalve de aankondiging is er nog bijzonder weinig bekend over deze indietitel. De enige informatie die de wereld tot dusver aangeboden heeft gekregen is de eerste trailer. Een trailer waarin we een klein kind zien met een rode cape. Het kind rent over een strand en door velden. Kort daarna doemt er een gedaante op uit de mist. De trailer roept dan ook meer vragen op dan dat er antwoorden gegeven worden. Eén ding is duidelijk: Rime wordt een avonturengame, een platformer die nu al mening interesse opwekt door de aparte uitstraling.
Het spel wordt ontwikkeld door Tequila Works, gevestigd in Madrid. Bij het bedrijf dat in 2009 is opgericht, werken voormalige werknemers van Blizzard Entertainment, MerurySteam Enterntainment, Pryo Studios, Sony Computer Entertainment Europe en Weta Digital. Niet de minste namen dus.
Eerder succes: Deadlight Dat Rime bij menig gamer interesse heeft gewekt, komt niet alleen door de uitstraling van het spel, maar ook door deze ontwikkelaar Tequila Works. De vorige game die het bedrijf afleverde is namelijk
Deadlight. Een platformtitel die goed in de smaak is gevallen. Onze Stefan beoordeelde de game vorig jaar met een welverdiende 8 in zijn
recensie. Daarin schreef hij onder meer het volgende:
Deadlight was de eerste game van Tequila Softworks en sleepte meteen allerlei nominaties in de wacht. Niets gewonnen, maar wel meteen zichzelf in de kijker gespeeld en dat is natuurlijk knap. Ook Rime is een platformer, al zal die geheel anders zijn dan Deadlight. Deadlight was vooral een survival horrorgame met schrikmomenten. Het ziet er naar uit dat Rime toch iets vrolijker wordt. Al zal er ongetwijfeld iets eigenaardigs gebeuren, immers is het laatste deel uit de trailer een stuk enger en onheilspellender dan het begin.
Beleving voorop De mannen van Tequila Softworks hebben in ieder geval zin in hun tweede project, dat ditmaal exclusief voor de PlayStation is. Zo liet Raúl Rubio Munáriz,
creative director, eerder al weten op het
PlayStation Blog dat Rime een 'erg persoonlijk project' is en de ontwikkelaar samen met Sony hoge verwachtingen heeft. Munáriz zei tevens dat de techniek wel belangrijk is, maar zeker niet het belangrijkste in een game. Rime is dan ook niet voor niets een indietitel. De beleving staat voorop, een beleving waar wij alvast erg nieuwsgierig naar zijn.