De Sims wordt door velen gezien als een opvolger van SimCity en dat is niet geheel onterecht. De ontwikkelaars van de Sims is namelijk de ontwikkelaar van SimCity en tevens het onderwerp van de Biografie van deze week.
Het begin van Maxis ligt alweer 23 jaar geleden. In 1987 werd Maxis opgericht door Will Wright en Jeff Braun. Beide heren begonnen een studio als onafhankelijke ontwikkelaar van games voor de PC en de consoles. Vooral SEGA en Nintendo deden het in die tijd heel goed op de console markt en net als vele andere wilde ook Maxis meeliften op dit succes.
De oprichting van Maxis was voor één specifiek doel, namelijk het overzetten van de game SimCity van de Commodore 64 naar de PC. Weinig uitgevers wilden hieraan beginnen, en daarom besloten de twee mannen het zelf maar te doen. De game bleek een groot succes en was de start van de langlopende SimCity serie.
Andere Sim games
Na het succes van SimCity wilde Maxis meer op het gebied van simulatoren. Zo verschenen onder andere SimAnt, SimFarm, SimEarth, SimLife, SimTower, SimIsle en SimHealth. Het success van deze games was verschillend en een aantal zoals SimFarm deden het nog best aardig, maar zo’n succes als met SimCity wist Maxis niet te bereiken.
Ondanks deze zijwegen met de Sims franchise, ging Maxis ook verder met de SimCity serie. Zo verscheen in 1993 de game SimCity 2000, konden we in 1999 aan de slag met SimCity 3000 en verscheen in 2003 SimCity 4. Sinds dat deel is het stil rondom SimCity.
Ondanks het succes van de SimCity franchise ging het in de jaren '90 niet altijd even goed met Maxis. Games als The Crystal Skull en SimCopter zorgden voor grote verliezen bij het bedrijf. Hierdoor kon Maxis voor een klein prijsje overgenomen worden door Electronic Arts.
Het EA-tijdperk
Op 28 juli 1997 was Maxis in zijn geheel onderdeel van EA, maar mocht wel onder eigen naam verder gaan. Tevens mocht het bedrijf een groot gedeelte van haar originele leiding behouden, inclusief oprichter Will Wright. Het logo van Maxis werd ook nog een aantal jaar op de hoesjes van de games weergegeven als ontwikkelaars logo. Tegenwoordig is dit niet meer het geval.
Sinds de overname door EA heeft Maxis zich vooral gericht op nieuwe delen in De Sims serie. De Sims verscheen in 2000 en was een enorm succes. Wereldwijd ging de game miljoenen keren over de toonbank en ook verschenen er tal van uitbreidingen. In De Sims onderhoud je niet een totale stad, maar krijg je de zegenschap over een gezin, familie of groep vrienden. Je kunt in de game je eigen huis bouwen, inrichten en vervolgens je eigen Sims erin laten wonen.
Naast nieuwe games in De Sims serie heeft Maxis de afgelopen jaren nog één andere titel uitgebracht. Dat was Spore, een ambitieuze titel waarin je een eigen wezentje door alle stappen van het evolutieproces laat gaan. Je begint als een eencellig wezentje, groeit uit tot een visje, gaat het land op en zo verder. Uiteindelijk neem je een hele planeet over en vervolgens stap je in een raket en verken je de ruimte.
De nieuwste game van Maxis is echter tot weer een nieuwe De Sims. Pasgeleden verscheen namelijk De Sims 3 op de consoles. Ook in dit deel zul je weer plezier kunnen beleven aan alle gekke activiteiten van je eigen Sims op de PlayStation 3 en Xbox 360. Timo ging aan de slag met deze game en
beloonde hem met een 7.5.
Van piek naar dip naar piek Maxis kent weliswaar een goed begin en een slecht middenstuk, maar de ontwikkelaar wist zich dankzij De Sims weer op te krabbelen en doet het zeer goed de laatste tien jaar. De kans is groot dat
EA de ontwikkelaar de komende jaren alleen gebruikt voor nieuwe De Sims games, maar wie weet zit er meer in het verschiet.