Na de GP van Spanje heeft
Lando Norris de tweede plaats in het klassement overgenomen. Maar kan hij in 2024 ook nog kampioen worden in plaats van
Max Verstappen en wat moet hij daarvoor doen?
Wie had aan het begin van het seizoen gedacht dat
Max Verstappen moest vechten voor zijn overwinningen in de
Formule 1? De eerste twee Grands Prix won hij met zware overmacht en na een probleem met een remblok in Australië ging de Grote Verstappen Show gewoon weer verder in Japan.
In Miami heeft
McLaren alleen plotseling zo’n beetje de perfecte upgrade mogelijk gevonden. Sindsdien is de auto razendsnel en heeft
Lando Norris in de Verenigde Staten meteen zijn eerste overwinning in de Formule 1 behaald. En om te bewijzen dat het geen fluke was, jaagde hij Verstappen op tot de streep in Imola en streed hij ook om de overwinning in Canada.
De regerend wereldkampioen laat zich alleen niet zomaar gek maken. Hoewel hij in Spanje niet in het bezit was van de snelste raceauto, wist hij toch te winnen. Allemaal dankzij een combinatie van een sterke start, de kalmte behouden en consistentie.
Fouten zijn er om van te leren
Norris en
McLaren zullen tegelijkertijd ongetwijfeld leren van de fouten die er gemaakt zijn op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het kan niet anders dan dat er in de debrief zal worden besproken om strakkere keuzes te maken als het gaat om strategie en niet teveel de coureurs erbij te betrekken. Zij zitten immers vol adrenaline en hebben bovendien niet alle data paraat.
Daarnaast is het seizoen nog relatief jong. De GP van Spanje was race nummer tien en bovendien de eerste van een triple header. McLaren en Norris kunnen drie weekenden op rij het vuur aan de schenen leggen van
Red Bull Racing, onder andere tijdens
de thuisrace van de Brit. Hoe koel kunnen Red Bull en Verstappen dan nog blijven?
Hoe vaak moet Norris nog winnen?
Of Norris aan het einde van het seizoen de speciale kampioensbeker omhoog kan houden, dat heeft hij nog helemaal in eigen handen. Momenteel staat Verstappen met 69 punten voor in het kampioenschap. Dat inclusief de DNF in Australië, waarbij Norris tot nu toe elke keer over de finish is gekomen in 2024.
69 punten is zonder twijfel een flink gat, maar zeker niet één die onoverkomelijk is. Het komt er voornamelijk op neer in hoeverre Norris kan profiteren van de snelheid van McLaren. Als de Brit de overige veertien races - en vier sprintraces - van het seizoen wint, komt hij uit op 532 punten. Dat zou een indrukwekkende prestatie zijn, aangezien Verstappen vorig jaar eindigde op 575 punten na een recordbrekend seizoen.
Het zou wel genoeg zijn voor het kampioenschap. Als Verstappen namelijk vervolgens in elke race en sprintrace eindigt als tweede en alle punten behaalt voor de snelste raceronde, zal hij aan het einde van de rit stranden op 513 punten.
Hele stapel aan jokers in de Formule 1
Er kan natuurlijk van alles gebeuren in de Formule 1. Een DNF voor één van de coureurs gooit de hele rekensom op zijn kop en bovendien komen er tijdens het seizoen nog meer upgrades aan. Zal Mercedes of Ferrari net even dat extra stapje kunnen zetten om consistent mee te strijden om overwinningen? Dat zal in het voordeel werken van Verstappen, als ze Norris van de maximale punten tijdens een raceweekend kunnen afhouden.
Aan de andere kant kan McLaren ook nog een grote stap maken. Wat als Oscar Piastri straks een perfecte tweede coureur is en aan de lopende band zorgt voor een 1-2 voor McLaren? Dan wordt het weer lastig voor Verstappen om de vierde titel op zijn naam te schrijven. Bovendien heeft de Nederlander weinig hulp momenteel van teamgenoot Sergio Perez.
Hoe het ook eindigt, het lijkt erop dat de rest van het seizoen bloedstollend wordt. En dan hebben we nog het laatste jaar van de reglementen om naar uit te kijken in 2025.