‘Netflix overweegt compleet gratis versie’

News
dinsdag, 25 juni 2024 om 10:00
netflix 5432181 1920f1658221200
De prijzen van Netflix gaan geregeld omhoog. Daar krijg je natuurlijk een bepaald gemak voor terug: streamen waar en wanneer je maar wil, zonder reclame. Mocht je toch niet willen betalen, dan kan het zijn dat Netflix komt met het ideale alternatieve abonnement.
Sinds Netflix in 2022 veel klanten verloor, is het bezig met allerlei plannen om weer meer kijkers te winnen. Daarom heeft het bedrijf in sommige landen al een goedkopere versie met reclame geïntroduceerd. Dat abonnement is in Nederland niet beschikbaar, maar Netflix zou iets overwegen dat misschien nog wel aantrekkelijker is: een gratis versie (via Bloomberg).
Die gratis versie zou vanzelfsprekend ook ondersteund worden met advertenties. Het betaalde abonnement met reclame toont ongeveer 5 minuten aan reclame per uur, maar het lijkt mogelijk dat er bij een versie die volledig gratis is, wat meer getoond wordt. Netflix zou de gratis versie vooral overwegen voor landen waarin al veel gekeken wordt naar tv met reclame.
De gratis moet ook nieuwe kijkers binnenhalen, die mogelijk doorstromen naar een betaald abonnement. Dat is ook de reden dat het niet overwogen wordt voor de VS: daar heeft Netflix bijna alle potentiële klanten al binnen. Momenteel zijn er nog geen echte plannen om een gratis Netflix uit te rollen, het zijn vooral nog gesprekken binnen het bedrijf.

Netflix wil betere reclames

Een andere reden dat een gratis versie van Netflix interessant is voor het bedrijf, is het binnenhalen van adverteerders. Voor veel bedrijven is Netflix nog geen heel aantrekkelijke plek om reclames te tonen. De reclames bereiken namelijk alleen betalende klanten, dus voor veel adverteerders is het het niet waard om advertentieruimte in te kopen bij Netflix.
Als een gratis versie van Netflix aanslaat, zijn er misschien meer bedrijven die adverteren op Netflix aantrekkelijk vinden. Kijkers zullen het ook als klantvriendelijker ervaren dan wat andere streamingdiensten doen. Bij bijvoorbeeld Prime Video werd het bestaande abonnement ineens veranderd in een abonnement met reclame en moest je gaan bijbetalen om reclamevrij te kijken.
Netflix pakt dat anders aan. Reclamevrije abonnementen zijn altijd reclamevrij gebleven. Dus het zijn alleen nieuwe klanten en klanten die bewust kiezen voor een goedkoper abonnement die reclame kijken, terwijl andere streamingdiensten al hun kijkers in ieder geval voor even reclame-kijkers maakt.