Wolfenstein 2 The New Colossus Switch Review - Knallen on the go

maandag, 09 juli 2018 om 17:26
Nazi-Duitsland, het is gelukkig alleen nog maar een vage schim in de wereldgeschiedenis. Tenzij je natuurlijk de wereld van Wolfenstein induikt, waar de Duisters het wél voor het zeggen hebben. De strijd van Blazkowicz tegen diezelfde nazi's vindt nu haar weg naar de Nintendo Switch. De Wolfenstein 2 The New Colossus Switch review vertelt of dat avontuur het waard is.
Wolfenstein, het is een serie die al flink wat jaartjes meedraait. Toch hebben alle delen wat met elkaar gemeen. De hoofdvijand is namelijk elke keer een gigantisch leger met nazi’s. Zo ook in het vorig jaar verschenen Wolfenstein 2 The New Colossus. Daarin kon je wederom met oer-Amerikaan William Blazkowicz voor flink wat bloedvergieten zorgen om Amerika eindelijk te bevrijden uit de greep van de Duitse troepen.
Dat dit avontuur een walhalla voor elke shooterfan bleek te zijn, is ook op te maken uit de originele Wolfenstein 2 The New Colossus review. De solide gameplay en de mooie combi van humor en actie zorgden ervoor dat de titel hoge ogen gooide bij veel gamers. Nu, een klein jaar verder, is het tijd om datzelfde avontuur opnieuw te beleven. Maar nu is dat totaalpakket ook onderweg speelbaar dankzij de Nintendo Switch.
wolfenstein 2 the new colossus switch review

Onderweg nazi's afknallen

Gebruikers van de nieuwste console van Nintendo hebben er inderdaad even op moeten wachten, maar zoals het spreekwoord vaak luidt: geduld wordt beloond. Maar is dat ook zo in het geval van Wolfenstein 2 The New Colossus op de Nintendo Switch? In grote lijnen kan die vraag beantwoord worden met een volmondige ja, al zitten er wat haken en ogen aan dat antwoord vast.
Het belangrijkste punt is dat er voor de Switch-versie van de game geen concessies zijn gedaan wat betreft de content. De gehele campagne zoals je die terugvindt op de PlayStation 4 of Xbox One is ook te doorkruisen op het apparaat van Nintendo. Daarmee wordt ook het verhaal op dezelfde intense en hilarische manier verteld. De dialogen tussen Blazkowicz en zijn mede-verzetslieden vervelen nooit en de strijd die je voor met Frau Engel en haar nazileger is enorm bevredigend.
De kern van Wolfenstein wordt ook in de handzame versie van de titel dus heel goed overgebracht. Toch zijn er wat offers gemaakt, wat te verwachten was als gekeken wordt naar de rekenkracht van de Switch. Het apparaatje kan simpelweg niet opboksen tegen de krachtpatsers van Sony en Microsoft. Waar je dat vooral aan merkt, is de resolutie waarop je de game speelt.

Oogt net wat minder indrukwekkend

In de handheld-modus is dit door het relatief kleine scherm nog wel te pruimen, maar zeker in docked-modus gaat het soms toch wat storen. Actie is soms zo wazig dat je vijanden op langere afstand niet meer goed kunt onderscheiden van muren en dat maakt het neerknallen van diezelfde badguys natuurlijk ook flink lastig. Daarbij is de framerate er flink op achteruit gegaan.
Waar je voorheen kon genieten van super strakke beelden met 60 frames per seconde, moet je het met de Switch doen met (soms minder dan) de helft daarvan. De ervaring voelt daardoor schokkerig aan en kan zich dus niet meten met de originele release. Ontwikkelaar Panic Button, bekend van eerdere Switch-ports zoals het recent verschenen DOOM, heeft hier met opzet voor gekozen.
Het grafische aspect heeft namelijk voorrang om zo de ervaring en de boodschap van de game compleet te houden. Dat zie je terug aan de enorm gedetailleerde omgevingen, maar ook aan bijvoorbeeld grafische effecten. Lasergeweren verbranden vijanden met een hoop bombarie en visueel spektakel. Hetzelfde geldt voor vlammenwerpers die op een doelwit worden gebruikt. Het visuele aspect heeft bij Wolfenstein 2 voorrang op het technische aspect.

Wolfenstein 2 The New Colossus Switch Review - Niet perfect, wel vermakelijk

Is de game daardoor onspeelbaar? Nee, dat zeker niet. Wolfenstein 2 The New Colossus is ook op de Nintendo Switch een prachttitel die elke shooterliefhebber in de kast moet hebben staan. Het brute, maar meeslepende verhaal boeit van begin tot eind. Ook de gameplay staat nog steeds als een huis en werkt, zowel docked als in handheld, verrassend accuraat.
Om dat te bereiken zijn er natuurlijk wel technische offers gebracht en die merk je ook zeker tijdens het spelen. Wolfenstein 2 op de Switch is daardoor zeker niet de beste versie van de titel. Maar het werk dat Panic Button heeft geleverd met deze port blijft een klein wonder. Het feit dat je zo’n grote game nu ook onderweg kunt beleven, is natuurlijk iets wat alleen maar toegejuicht moet worden. Switch-gebruikers kunnen hun borst natmaken, want dit avontuur is er een dat je zeker moet aangaan.