In 1986 kwam Midway met de eerste Rampage game, die goed door het publiek ontvangen werd. Een aantal vervolgen van de game was dan ook niet uit te sluiten. Vorig jaar verscheen Rampage: Total Destrution al op de Playstation 2 en de Nintendo Gamecube, met een gemiddeld cijfer van 5 werd de game duidelijk niet erg gewaardeerd onder de journalisten. En dit bleek ook het geval onder de consumenten. Een nieuw jaar en een nieuwe console, Midway probeert het nog eens met Rampage: Total Destruction op de Nintendo Wii maar misschien was het verstandig geweest dat niet te doen.
Je voelt al dat ik de game niet erg gewaardeerd heb, in de rest van deze recensie zul je erachter komen waarom. Eerst zal ik even een korte introductie geven over de game.
Introductie
In Rampage: Total Destruction voor de Nintendo Wii kruipt de speler in de huid van één van de gemuteerde mensen, zoals een aap, hagedis, geit, wolf en nog veel meer. Bij het testen van een bepaalde drank veranderden de mensen in enorme beesten met een kwaadaardig karakter. Het liep al snel uit de hand en in de verschillende levels (in dit geval steden) is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk stuk maakt. Je wordt hierbij tegengehouden door de mensheid met zeer zwaar geschut, uiteraard kun je je verweren en de schade die aan jou wordt toegebracht verhelpen door het eten van allerlei fruitsoorten en zelfs mensen. Dit lijkt allemaal leuk en aardig maar gaat op een gegeven moment wel erg vervelen. De game is alleen op grafisch gebied en besturing veranderd van het origineel uit 1986. Je moet namelijk nog steeds achter elkaar dezelfde bewegingen maken (verandering ten opzichte van knopjes indrukken) zodat gebouwtjes instorten.
Nii
Goed, ik heb het al even laten doorschemeren de besturing is inderdaad veranderd, van een button-mash gameplay is het een mash-mash gameplay geworden. Afin het is dus in plaats van op een knopje drukken een aantal bewegingen met je wii-mote en nunchuk maken geworden. Je loopt dus als een gek rond te zwaaien (tenzij je het een beetje onder de knie hebt dan kun je er rustig bij gaan zitten) en je wordt er nog snel moe van ook. Er zijn verder geen nieuwe moves, levels of karakters toegevoegd. Ook is het principe van het vrijspelen van de karakters nog altijd hetzelfde en de grafische kant van het spel op niveautje gamecube. Daarbij is de must naar motion-sensor voor deze game helemaal niet van toepassing, met de knoppen die op de controller zitten, zou je ook ruimschoots alle moves kunnen uitvoeren.
Teleurstelling
Er is buiten een zeer kleine grafische update en nieuwe controls niets veranderd aan de Nintendo Wii port van deze game. De vernieuwde controls werken niet in het menu alleen in de game zelf, je hebt tevens niet eens de nunchuk nodig! Je kunt namelijk door het kantelen van de wii-mote óók het karakter bewegen. In de levels kun je alleen naar links en naar rechts lopen wat het allemaal een beetje saai en simpel aanvoelt. Hopelijk kun je in een volgend deel vrij door straten rennen met 3D vormgeving en levensechte gebouwen. Als laatste punt wil ik nog even mededelen dat de coöperatieve mode al even teleurstellend is als de rest, zelfs met een partner is het spel saai en langdradig.
Cijfer: 4.5