Kororinpa Review

Review
zaterdag, 03 maart 2007 om 14:07
xgn google image
De Nintendo Wii laat zich natuurlijk kenmerken door de unieke besturing. Kororinpa maakt dankbaar gebruik van deze evolutie. Is het een aanrader? En hoe is de uitvoering?
Vaak zijn de meest simpele games uitermate verslavend. Kororinpa hoort helemaal thuis in deze categorie. Een verhaal is er niet, waar het allemaal om draait is een simpel balletje ter grote van een knikker. Met dit balletje zul jij heel wat levels gaan voltooien, het ene doolhof is nog gekker dan het andere waarbij maar één vraag meespeelt: hoe vast is jouw hand en beschik jij over stalen zenuwen?
Puzzelgame
Kororinpa is een echte puzzelgame, vergelijkbaar met Super Monkey Ball. In Kororinpa zit je ieder level in een nieuw doolhof, je hangt ergens hoog in de lucht en met de bal dien je je te manoeuvreren door deze driedimensionale wereld. In totaal zijn er vijf verschillende parkoersen: Candyland, Day Town, Toyland, Night Town en Park. Je begint bij het begin, en de baan volg je net zo lang totdat je bij de finish bent. Als je dit gehaald hebt, mag je door naar het volgende parcours. Op je weg liggen diverse rode kirstallen en soms groene. Pas als je alle rode kristallen hebt meegenomen, mag je daadwerkelijk door de finish. De groene kristallen zijn niet verplicht, daarmee speel je enkel extra’s vrij zoals nieuwe levels. Daarnaast kun je ook nieuwe knikkers vrijspelen waaronder een varkentje, een UFO en de planeet Saturnus. Het leuke is dat al deze knikkers zich laten kenmerken door een uniek geluidje en een eigen snelheid.
Uitdaging in 45 levels
In totaal zijn er 45 levels; een nadeel van de game is dan ook direct dat je er te snel klaar mee bent. Na een uurtje of zes heb je het spel wel uitgespeeld. Daarna kun je alle 45 levels nog in spiegelbeeld spelen en je kunt nog vijf exra levels unlocken. In het begin haal je de levels erg makkelijk en is er niets moeilijks aan. Het enige wat je moet doen is je Wii-mote kantelen in die richting waar je de bal wilt hebben en diezelfde bal langs obstakels, randen en dergelijke leiden. Toch wordt na zo’n tien levels gedaan te hebben het spel al een stuk lastiger; de levels worden langer, er zijn meer obstakels en de weggetjes zijn lang niet zo breed meer als daarvoor, wat dus meer concentratie en een vaste hand eist om met precisie door het doolhof te gaan. De levels zijn stuk voor stuk een uitdaging en de vijf parkoersen zijn gevarieerd. Vervelen zul je dan ook niet snel met dit spel. In het ene level zul je te maken krijgen met magneten, in een ander level met kanonnen die jouw bal weg zullen schieten en in weer een ander level zul je zelfs kleine sprongetjes moeten maken.
Voor iedereen toegankelijk
Je zult heel wat met je Wii-mote moeten kantelen, het is vaak net alsof je je door een Esher schilderij heen beweegt. Als eerst over de grond rolt, wordt ditzelfde plateau later het dak boven je hoofd, je kunt het zo gek niet verzinnen hoe je je balletje moet rollen. Vreemd is wel dat je zou verwachten dat hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt. Grotendeels gaat die regel op, maar niet helemaal. De laatste paar levels zijn niet de moeilijkste, want de meest moeilijke van allemaal krijg je daarvoor al. Hoewel je de eerste levels voltooid binnen enkele minuten, zat ik in een level vlakvoor het einde toch echt wel een half uur te prutsen. Een absoluut voordeel is wel dat je niet opgefokt wordt door een tijdslimiet; je kunt zo lang over een level doen als je zelf wilt. En hoewel de game niet eenvoudig blijft en zeker een uitdaging biedt, is de game toch voor iedereen toegankelijk gemaakt omdat je enkel je Wii-mote hoeft te kantelen. Dus zelfs de mensen die nooit een game hebben gespeeld, kunnen Kororinpa uitproberen, maar wees gewaarschuwd: het werkt zeer verslavend!
Besturing is zeer fijn
Belangrijk bij een spel als dit is natuurlijk de besturing. Sommige levels zijn zo lastig en vergen zoveel precies dat de bal precies zo moet reageren zoals jij je Wii-mote bestuurt. Ik kan je vertellen dat dit gebeurt. De besturing is uitersts fijn en daar mankeert niets maar dan ook helemaal niets aan! De enige momenten van frustratie werden teweeggebracht door mijn eigen onkunde. Wat nog meer aangenaam is, is dat je dit spel in splitscreen kunt doen met een vriend of vriendin. Dat kan met een andere Wii-mote maar ook gewoon met de Nunchuck. Dat is erg gezellig maar het is ook lachwekkend om te zien waar de ander blijft hangen. Je speelt allebei gewoon hetzelfde level en de bedoeling is om als eerste de finish te bereiken. Degene die dit als eerste lukt, zal wel braaf op zijn of haar medestander moeten wachten voordat je verder kunt naar het volgende level.
Paar puntjes van kritiek
Het mag duidelijk zijn dat ik zeer te spreken ben over Kororinpa. Punten van verbetering zijn er enkel op grafisch niveau en wat betreft het geluid. Zoals meer Wii-titels oogt deze game niet heel mooi, maar dat maakt ook niet uit. De vrolijke kleuren bieden genoeg vermaak en daarnaast zijn alle levels wel anders vormgegeven. Als je in zo’n verslavend spelletje zit als dut, moet je je kop ook wel bij de bal houden en niet bij je omgeving. Hoewel er met de keuze van de liedjes die je continu op de achtergrond hoort, niet zoveel mis is, had er wel wat meer variatie in gemogen. Nu hoor je in één level steeds hetzelfde liedje en dat gaat irriteren als je steeds over de richel dondert en opnieuw moet beginnen. Voordeel is wel dat als je valt, je kristallen die je verzameld hebt, behouden blijven. Nog een ander voordeel is dat je in latere levels checkpoints krijgt waardoor je niet helemaal terug naar het begin hoeft te gaan als je af bent.
Absolute aanrader
Hoewel de naam Kororinpa nog steeds onduidelijk voor me is, is de game me meer dan goed bevallen. Kororinpa is toegankelijk voor iedereen, door de simpele maar uiterste fijn besturing. Hoewel de gameplay een beetje kort is, is het spel wel uiterst verslavend en hartstikke leuk om te strijden tegen een vriend of vriendin. Kororinpa maakt goed gebruik van de Wii-mogelijkheden en daarom is dit spel een absolute aanrader!
Cijfer: 7.6