Far Cry 5 Review - Chaos en vernietiging in Hope County

maandag, 26 maart 2018 om 12:00
Na de strijd tegen Vaas en de confrontatie met Pagan Min, is het in Far Cry 5 tijd om het op te nemen tegen Joseph Seed. Hope County is in gevaar en aan jou om de mensen te bevrijden uit de handen van het doorgedraaide Eden's Gate. De Far Cry 5 review vertelt je hoe je dat voor elkaar bokst.
Kilo’s lood, ontelbaar veel vijanden en een bad guy die al die gekken zonder pardon aanstuurt. Het klinkt als een Hollywood blockbuster die je op zaterdagavond opzet tijdens het bankhangen. Niets is minder waar: dit vormt de basis voor Far Cry 5, een game waarin een gestoorde sekte de boel op stelten zet in het fictieve Hope County. Aan het roer van deze bende gekken staat Joseph Seed, een man die zo in zijn idealen gelooft dat je bijna aan jezelf begint te twijfelen.
Wie eerdere Far Cry games gespeeld heeft, weet dat de slechterik in de serie altijd glansrijk de hoofdrol op zich neemt. De bekendste is wel Vaas, die in Far Cry 3 een tropisch paradijs in een regelrechte hel wist te transformeren. Dit keer is het de beurt aan Eden’s Gate, een groepering die gelooft dat de wereld op het punt staat van verwoesting. De megalomanische Joseph Seed leidt deze doomsday cult met harde hand. De hele staat wordt geterroriseerd door de chaos die de groep veroorzaakt, waarna jij om de hoek komt kijken.
Far Cry 5 Review

Maak er voor eens en voor altijd een einde aan

Als hulpsheriff escorteer jij namelijk een US marshall met een arrestatiebevel voor Seed. Zoals het een Far Cry game betaamt gaat dit natuurlijk compleet verkeerd en je reisgenoten worden gevangen genomen door de mannen van Seed. Gelukkig weet jij op tijd weg te komen, waarna een keiharde strijd begint om Eden's Gate voorgoed van de kaart te vegen. Vanaf dat moment opent de wereld van Hope County zich en ben je als speler vrij om te gaan en te staan waar je wilt.
De opzet van Far Cry 5 verschilt niet veel met die van andere delen. Dit keer is de wereld ingedeeld in drie gebieden die bevrijd moeten worden, om zodoende het Eden’s Gate probleem van de tafel te vegen. Niet alleen Joseph Seed is het probleem; Zijn broers en zus steunen hem voor de volle honderd procent, dus je zal eerst door hen moeten voor je uiteindelijk bij de grote baas terecht komt.
Dit doe je door de drie gebieden in de game te verlossen van alles wat ook maar een klein beetje te maken heeft met Eden’s Gate. Logischerwijs knal je flink wat volgelingen door de hersenpan om gebieden te bevrijden tijdens de vele verhaalmissies die de game rijk is, maar ook de vele zijmissies dragen hier aan bij. Inwoners redden, de welbekende outposts bevrijden of gewoon elk vijandelijk voertuig dat je tegenkomt opblazen dragen allemaal bij aan de strijd tegen de radicale sekteleden.
Far Cry 5 Review

Elk gebied zijn eigen identiteit

Elk gebied voelt heel anders aan, omdat elk lid van de familie Seed invloed uitoefent op zijn of haar territorium. Ondanks dat je dus in één wereld rondloopt, heeft elk gebied zijn eigen identiteit. Dit zie je terug in de vormgeving van de gebieden, aan de activiteiten en de vijanden die je tegenkomt. Zusje Faith gebruikt bijvoorbeeld een drug die mensen kan laten doordraaien, wat terug te zien is bij de vijanden die je in haar gebied tegen komt.
Zo heeft broer Jacob Seed een verleden in het leger, waardoor je in zijn territorium veel meer vijanden met bogen en jachthonden tegenkomt. De strijd tegen elk familielid kan gezien worden als een aantal heerlijke voorgerechten, met Joseph Seed als rijkelijk dessert. Ook de uitstraling van elk gebied is anders. Zo loop je het ene moment door een bosrijk berggebied, om niet lang daarna uit te komen in een knus landbouwdorpje. Grafisch stelt de game in ieder geval niet teleur. Far Cry 5 oogt kleurrijk en Hope County is op een gedetailleerde en gevarieerde manier vormgegeven.
De gameplay zit goed in elkaar en de game bestuurt dan ook lekker strak. De first-person shooter biedt tal van schietijzers en genoeg lood om wel drie wereldoorlogen mee te kunnen voeren. Van simpele handwapens tot heuze raket- en granaatwerpers, alles wat je je kunt wensen kun je toevoegen aan je uitrusting.
Far Cry 5 Review

Hoe meer zielen hoe meer vreugd

De besturing van deze wapens is om door een ringetje te halen. Wapens voelen responsief aan en schieten zonder al te veel terugslag, waardoor je heerlijk rond kunt rennen en chaos kunt veroorzaken. Als je geen zin hebt om te lopen en een van de vele voertuigen pakt, zit je gebakken. Van blitse bolides tot aanvalsheli’s met roze camouflage erop, alles ademt hier vernietiging.
Dat vernietigen hoef je ditmaal niet alleen te doen omdat je zowel on- als offline een helpende hand krijgt. De game telt namelijk negen verschillende rebellen die je kunnen helpen in de strijd tegen de familie Seed. Ook hier is het motto: the sky is the limit. Wil je een bruine beer met een halsband om als trouwe vechtpartner? Je wens komt uit! Het is lekker overdreven en dat maakt Far Cry 5 een verademing om te spelen.
Is dat toch niet jouw ding, dan kun je altijd de hulp van een vriend inschakelen. Jazeker, Far Cry 5 is van begin tot eind in co-op samen te doorkruisen. Er verandert niks, behalve dan de hoeveelheid kogels die Eden’s Gate tijdens jullie zucht voor wraak te verduren krijgt. De co-op is een toevoeging die ervoor zorgt dat de beleving van de singleplayer alleen nog maar beter wordt. Dik twintig uur doorkomen doe je natuurlijk het liefst samen met een vriend.
Far Cry 5 Review

Aan de slag in de Arcade

Na je strijd tegen Eden’s Gate kun je gewoon verder gaan met knallen. Far Cry Arcade zit namelijk ook in het totaalpakket inbegrepen en laat je eigen missies en maps bouwen die je vervolgens kunt delen met spelers over de hele wereld. Een soort Super Mario Maker, maar dan met iets meer bloed en explosies. Hier is het wederom mogelijk om alleen te spelen, maar kun je ook met maximaal elf andere spelers de arena opzoeken.
In theorie heeft Far Cry 5 hiermee dus een oneindige stroom aan content die aan de game wordt toegevoegd. Far Cry Arcade zal nooit zo gelikt aanvoelen als de prachtig op maat gemaakte wereld van Hope County, maar het is duizend keer beter dan de standaard online multiplayer die vorige delen binnen de serie hadden. Arcade doet iets eigen en dat maakt het een solide toevoeging aan de reeds compleet voelende ervaring.
De ervaring van Far Cry 5 is in grote lijnen heel goed uitgewerkt, al kan geen enkele game perfect zijn. Zo is de AI in de game er sinds vorige Far Cry games er niet op vooruit gegaan. Vaak genoeg rijden bondgenoten je zonder pardon omver of luisteren ze niet naar wat je wilt dat ze doen. Daarbij willen sommige voertuigen sporadisch omhoog schieten of verdwijnen en is de framerate tijdens alle actie niet altijd even stabiel. Het zijn van die foutjes die je dikwijls tegen komt in open world games en Far Cry 5 is daarop dus geen uitzondering.
Far Cry 5 Review

Far Cry 5 Review - Een memorabele trip naar een fictief Amerika

Afgezien van die paar technische problemen is Far Cry 5 gewoon een enorm vette actiegame geworden met een geweldige sfeer en natuurlijk een sterke bad guy. De familie Seed is overtuigend en angstaanjagend tegelijk, een dodelijke combi. De wereld van Hope County zit bovendien vol met activiteiten en ziet er werkelijk prachtig uit.
Samen vechten met de vele companions in de game is heel tof en kan je flink helpen in je strijd en de introductie van co-op voor het hoofdverhaal is daarnaast ook een enorme aanwinst voor de shooter. Far Cry Arcade is als kers op de taart met de in feite oneindige stroom van single- en multiplayercontent. Far Cry 5 is de hemel voor elke gamer waar het first-person shooter-bloed rijkelijk door de aderen wordt gepompt. Een completer avontuur dan dit ga je niet snel tegenkomen.
Cijfer: 8.8