Wat zou je krijgen als je de kracht van God of War en de puzzels van The Legend of Zelda mixt? Precies, Darksiders. Maar is dit spel nu echt een topper van formaat, of waren alle lovende impressies heel erg onterecht?
Hemel, hel en de aarde
Het verhaal van Darksiders begint met een meteorieten storm die op de aarde afraast en overal inslaan. Al snel blijkt dat het hier niet om grote stukken steen gaat, maar om wezens uit de hel en de hemel. In de historie die het spel kent is er ooit een oorlog geweest tussen de koning van de hel en de koning van de hemel om de absolute macht. Er stonden boven deze koningen nog een aantal wijze mannen die samen "de raad" worden genoemd. En de raad besloot een derde koning aan te stellen.
Deze derde koning was die van de mensheid. Op deze manier dwong de raad beide koningen op te houden met vechten en werd er een pact gesloten dat verzegeld werd met zeven zegels. Alleen als deze zeven zegels verbroken zouden worden, kon er weer oorlog komen tussen de hemel en de hel.
Het begin van Darksiders ligt in de tijd waarin we nu zijn, en de oorlog tussen hel en hemel wordt alleen nog maar als mythe beschreven in de Bijbel. In het pact dat gesloten werd, werd bepaald dat er vier Horsemen werden aangesteld die naar de aarde geroepen zouden worden op het moment dat de zeven zegels werden verbroken. Het probleem is in dit geval dat er, ondanks dat de oorlog is losgebarsten, er geen zegels zijn verbroken. Toch komt er één Horsemen naar de aarde en dat ben jij.
Het opbouwen van je krachten
De Horsemen die jij speelt gaat schuil achter de naam War, en bevat een aantal zeer grote krachten om de oorlog te kunnen stoppen. Het probleem is alleen dat de zeven zegels niet zijn gebroken en de raad daardoor denkt dat jij de veroorzaker bent van de oorlog. Jij kon per slot van rekening niet tevoorschijn komen totdat de zegels werden gebroken.
In het begin van het spel zul je nog met een hoop krachten rondlopen, maar zodra de raad door heeft dat je niet op de aarde hoort word je terug geroepen. Na een lang beraad wordt vastgesteld dat het waarschijnlijk niet jouw schuld is. Toch vertrouwt de raad het niet, want het verschijnen van één van de Horsemen zonder het verbreken van de zegels is eigenlijk niet mogelijk.
Omdat de raad je dus nog niet helemaal vertrouwt worden je krachten afgenomen en kom je terug in een staat waarin je alleen een zwaard hebt en ook je levenskracht is een stuk minder sterk. Door de loop van het spel heen zul je je krachten weer op moeten bouwen. Dit doe je door middel van het verzamelen van objecten. Zo kun je in het startmenu nieuwe aanvallen en krachten activeren.
The Watcher
Naast het afnemen van je krachten heeft de raad nog een maatregel genomen om te voorkomen dat je toch je eigen zaken gaat oplossen. In je arm is namelijk een wezen aanwezig welk bekend staat als The Watcher. Dit duistere mannetje heeft de macht je te stoppen of te pijnigen op het moment dat hij denkt dat je bezig bent met verkeerde zaken.
Gelukkig heeft The Watcher nog een functie, namelijk het begeleiden van jou op je pad naar The Destroyer. Door de oorlog, die in Darksiders al 100 jaar bezig is, is de mensheid namelijk grotendeels uitgeroeid en de overlevenden lopen als zombies rond. The Destroyer stuurt hen aan, en daarom moet je hem verslaan.
Zielen verzamelen
Om verder te komen in het spel ben je afhankelijk van Vulgrim, een demoon die je helpt in ruil voor zielen. Door de zombies of andere wezens te verslaan, kun je die zielen verzamelen. En die wissel je dus in bij Vulgrim.
Je krijgt onder andere een soort van geld van de zielen, maar er zijn meer soorten. Zo heb je ook nog zielen die je magische krachten geven en zielen die ervoor zorgen dat je levenskracht wordt aangevuld. Het verzamelen van zielen is zeer zeker een belangrijk onderdeel, want hiermee kun je sterker worden en zo verder in de game komen.
Dezelfde eindaanvallen
Om de verschillende wezens uit de hel en de hemel aan te vallen beschik je over een zwaard dat je goed van pas zal komen. Nadat je een bepaalde vijand vaak genoeg geraakt hebt zal er een knop in beeld komen. Op het moment dat je deze knop indrukt zal de vijand op een vaak zeer brute wijze worden afgeslacht. Dit zorgt ervoor dat je vaak veel plezier hebt in het verslaan van de meest gruwelijke demonen.
Een echt minpunt is helaas dat er geen variatie zit in deze laatste aanval waarmee je je vijand neerhaalt. Op deze manier zul je dus als je verder komt niet meer zoveel lol hebben als in het begin. Gelukkig is er wel een ander element dat de afwisseling omhoog haalt. Je kunt namelijk, zoals eerder aangehaald, verschillende krachten verzamelen. Deze krachten brengen je tevens een aantal nieuwe aanvallen waardoor er toch een beetje variatie ontstaat.
De verdere besturing van het spel is zeer soepel te noemen. Zo zal de camera altijd doen wat jij graag wilt. Het aanvallen van vijanden doe je door simpelweg één of twee knoppen te drukken en tijdens een aanval kun je focussen op één vijand om zo het overzicht niet te verliezen.
Zeer sterke graphics
De graphics in Darksiders zijn van een zeer hoge kwaliteit. Dit merk je al gelijk op het moment dat je het spel opstart. De filmpjes die je in het begin en tussendoor te zien krijgt lijken namelijk bijna echt. Daar komt bij dat de graphics tijdens het spelen zijn voorzien van een comic-achtige look die heel erg goed bij de sfeer passen.
Dat Darksiders er zo goed uitziet is niet gek, want de striptekenaar Joe Madureira is de creative director van het spel. Hij tekende eerder al bij Marvel en je kunt hem bijvoorbeeld kennen van X-Men. De stijl die Joe in de strips gebruikte zien we dan ook terug door het gehele spel.
De gehele sfeer in het spel is redelijk donker doordat je in een post-apocalyptische wereld rondloopt. Zo wordt je bijna de gehele tijd aangevallen door de verschillende monsters en hoe verder je komt, hoe moeilijker de wezens te verslaan zijn.
Mythische muziek
Ook de keuze van muziek is zeer goed en subtiel gedaan. Zo zal er nooit teveel muziek aanwezig zijn, en wil het zelfs wel eens gebeuren dat het geluid stil valt als de situatie daarom vraagt. Wanneer het gevecht waar aanwakkert zal de epische soundtrack inslaan.
Ook de geluiden en stemmen in het spel zijn gewoon goed. Vaak heb je vantevoren al een idee hoe iemand zou klinken, en dat is dan ook precies hoe deze praat.
Een mix van spellen
Zoals in de introductie al verteld, bevat Darksiders elementen uit een aantal grote spellen. In eerste instantie zou je hierdoor denken dat er te weinig vernieuwing is toegepast, maar dat is gelukkig niet zo. Juist de combinatie van de vele spellen plus het zeer intense verhaal brengen een hoop spanning en avontuur.
Toch kan nooit alles perfect zijn en ook Darksiders kent een aantal minpunten. Zo is het gemis van een multiplayer best wel bepalend. Je kunt namelijk na het uitspelen van het spel nog wel een aantal krachten zoeken, maar verder is er dan niets meer te vinden. Ook het RPG-element is maar in kleine mate toegevoegd. Als je dus echt een role-playing game verwachtte dan ben je bij Darksiders aan het verkeer adres.
Een goed begin van het jaar
Duidelijk mag zijn dat je met Darksiders een zeer goede titel in handen hebt. De game brengt je een zeer sterk verhaal over het gevecht tussen hemel en hel dat ervoor gezorgd heeft dat de mensheid uitgeroeid werd. De goede graphics en passende muziek zullen je gelijk in het verhaal opzuigen, en je pas helemaal op het einde weer loslaten. Helaas beschikt Darksiders niet over een multiplayer, waardoor je de game niet snel een tweede keer oppakt. Toch waren de lovende impressies zeer zeker niet onterecht, en dingt Darksiders nu al mee naar de topper van 2010!
Cijfer: 8.6