Astro Bot Rescue Mission Review - Beste VR-game van het moment!

dinsdag, 09 oktober 2018 om 16:28
Je zou het zo niet zeggen, maar Astro Bot Rescue Mission is voor Sony een van de belangrijkste games van het jaar. Al maanden roepen gamecritici dat deze schattige platformer alles in zich heeft om de verkopen van PlayStation VR verder omhoog te krikken. Of dat inderdaad zo is, lees je in deze Astro Bot Rescue Mission review.
Astro Bot Rescue Mission is niet helemaal nieuw, maar ontstaan uit een van de korte minigames in het gratis te downloaden The PlayRoom. De schattige zoek geraakte robots, het prachtige leveldesign en het vernuftige gebruik van VR smaakten volgens spelers naar meer.
Dat had Sony al snel in de gaten: ze ging met een team terug naar de tekentafel, werkten het idee van Astro Bot verder uit en deden intussen inspiratie op bij grote voorbeelden als Donkey Kong Country en Crash Bandicoot. De liefde voor platformgames spat werkelijk van het scherm.

Gouden zet

Ondertussen mogen we wel stellen dat het individualiseren van Astro Bot een gouden zet is geweest. Met gemak is Astro Bot Rescue Mission een van de betere, zo niet dé beste platformgame van het jaar te noemen. Een prestatie die voornamelijk te danken is aan het ongeëvenaarde gebruik van virtual reality.
Astro Bot veegt zelfs de vloer aan met de concurrentie en laat met enkele slimme trucs zien wie er de baas is over alle VR-games. Grote troef is de manier waarop het spel gebruikt maakt van hoogte- en laagteverschillen. Wie de VR-bril op heeft moet regelmatig naar boven, beneden en zelfs naar achteren kijken om Astro Bot veilig door het level te loodsen.
De openingsscéne is al meteen een schot in de roos. De super aandoenlijke robots hangen uit hun ruimteschip en oefenen een of andere rituele dans, als opeens een levensgroot monster (met die VR-bril op echt levensgroot) opduikt en het ruimteschip aanvalt.
Op brute wijze worden de honderden huilende robots van elkaar gescheiden. Ze donderen verder de ruimte in en ploffen neer op een van de zes planeten die jij moet gaan verkennen. De openingsscéne wordt zeer fraai in beeld gebracht, met personages die recht voor je neus opduiken en explosies die je op de bank thuis naar achteren doen schieten.
Astro Bot Rescue Mission review

Wat een speurtocht!

Vanaf dat moment weten we het eigenlijk al: dit wordt een VR-avontuur om niet snel te vergeten. Vanaf de eerste seconde dat je jouw Astro Bot-kapitein op pad stuurt om zijn vriendjes te vinden, is het meteen raak. Het schattige robotje klimt uit je controller, ploft neer op de wereld en huppelt al snel vrolijk zwaaiend om jou heen. Op zoek naar geheimen. Op zoek naar zijn verloren vrienden die hij in de verte om hulp hoort schreeuwen.
De zoektocht naar de verloren bots is werkelijk een aaneenschakeling van hoogtepunten. Alleen rondlopen en springen door de kleurrijke werelden is namelijk niet genoeg. De robots zijn vaak zo goed verstopt dat jij als speler zelf ook in actie moet komen. Soms zitten ze hoog in een boom en moet jij met jouw hoofd letterlijk recht naar boven kijken, zodat jouw kapitein bij zijn vriend kan komen. Op een ander moment strekken we onze nek en duwen we ons hoofd door een boomstronk. Verrek, zit daar om het hoekje een robot gevangen in een net.
Astro Bot Rescue Mission review

Opgegeten worden

Grote kracht achter deze heerlijke speurtocht is het innovatieve en gevarieerde spelontwerp. Van groene valleien, reusachtige wolkenkrabbers tot scenes waarbij je door een een gigantisch monster wordt opgegeten en je je een weg door zijn maag moet vinden: dit is een game die je tijdens je tien uur durende reis continu blijft verrassen.
En dat is knap, want Astro Bot is zelf eigenlijk vrij beperkt in zijn mogelijkheden. Het robotje kan springen, met zijn vuist slaan en tijdelijk in de lucht bewegen met de kleine jetpack die onder zijn voetjes gemonteerd zit. Handig om van platform naar platform te vliegen en om over vijanden te springen waartegen Astro Bot niet is opgewassen. Voor de rest kan Astro Bot, in vergelijking met andere platformhelden, niet zo veel.
Dat betekent gelukkig niet dat er met hem niets te beleven valt. De gedenkwaardige momenten met hem zijn niet op twee handen te tellen. Vooral de scénes waarbij het robotje letterlijk achter je voorbijvliegt en je met je hele lichaam moet draaien om hem bij te houden, zijn geweldig. Ook de scéne waarin hij een tientallen metershoge plant beklimt en je hem vanaf beneden steeds kleiner ziet worden, laat goed zien waartoe VR in staat is.
Astro Bot Rescue Mission review

Spuit hem nat!

Astro Bot is dus bijzonder beperkt in zijn kunnen, maar gelukkig kun jij hem zo nu en dan een handje helpen. Als speler krijg je gaandeweg de optie om je controller tot een speciaal wapen om te toveren, waarmee je vervolgens puzzels kunt oplossen en vijanden kunt verdoven. Denk daarbij aan een waterpistool waarmee je een plant kan besproeien - die dan als platformstuk dient - of aan een grijphaak waarmee Astro Bot meterslange gaten kan overbruggen.
Vooruit, de puzzels vergen weinig denkwerk en liggen zelfs behoorlijk voor de hand. Dat komt door het nogal lineaire verloop van het spel. Je volgt een pad die van A naar Z volledig vaststaat. Je kunt amper uitwijken en kan dus niet even naar een andere wereld lopen. Ergens is het jammer dat Astro Bot wat dat betreft niet het achterste van zijn tong laat zien, maar we zijn ervan overtuigd dat Astro Bot genoeg in zich heeft om uit te groeien tot een volwaardige franchise waarbij dat later vast wel kan.
Astro Bot Rescue Mission review

Te schattig!

Het uitspelen van de zes werelden kost je uiteindelijk tussen de zeven en negen uur, maar daarna is het nog niet klaar. In elk level zit namelijk een kameleon verstopt die je toegang geeft tot een challenge. Deze variëren van zenuwslopende tijdritten tot het zo veel mogelijk uitschakelen van vijanden in korte tijd.
Ten slotte kun je met je verzamelde muntjes verschillende kamers in je ruimteschip aankleden waar je teruggevonden robotjes vrolijk doorheen banjeren. Het levert je niets op, maar geloof ons: schattiger dan dit ga je het in een game niet krijgen.

Astro Bot Rescue Mission review - Een echte VR-killer!

Laat je niet misleiden door de kinderachtige naam en de op het oog eenvoudige presentatie: Astro Bot Rescue Mission is met afstand de beste game die je op dit moment voor PlayStation VR kunt kopen. De game ziet er prachtig kleurrijk uit, zit boordevol gedenkwaardige VR-momenten en heeft met de bots misschien wel de meest schattige figuurtjes uit de geschiedenis van de gameindustrie in huis. De eerste echte PSVR-killer is gearriveerd, mensen!
Cijfer: 9.2