Wat doe je als robots je vreedzame wereld aanvallen? Juist, dan sla je zo hard mogelijk terug. Dat doen ook Splee en Glob in de gelijknamige game Splee & Glob: Monster Defense, waarin de 'dikke en de dunne' het opnemen tegen een enorme massa kwaadwillende robots.
Een reden waarom de alienrobots met ufo's de wereld van Splee en Glob aanvallen wordt niet gegeven, maar na een korte speelsessie van de game tijdens
Gamescom lijkt dat ook niet heel veel uit te maken. Splee en Glob draait niet om het verhaal, maar juist om de gameplay, en die steekt redelijk in elkaar.
Tower Defense zonder torens
In de naam van de game komt al naar voren dat Splee & Glob: Monster Defense geen klassieke tower defense-titel is. In het spel zet je namelijk geen levenloze objecten neer die projectielen afvuren, maar roep je bewoners van je wereld op om te strijden tegen de robots. Vandaar dat de game door ontwikkelaar Frame6 Monsters Defense genoemd wordt.
De wezens die je oproept zijn overigens erg standaard, en lijken niet veel anders te doen dan je van een Tower Defense titel gewend bent. Denk bijvoorbeeld aan octopussen die van een afstandje inkt schieten, of een gestoorde blauwe schildpad die iedere robot die dichtbij komt bijt.
Splee en Glob zijn elkaars tegenpolen
Hoewel de twee protagonisten samen ten strijde trekken tegen de buitenaardse aanvallers, lijken ze enorm van elkaar te verschillen. Splee is een tenger poppetje dat vooral excelleert wanneer ze gebruikt wordt om de verschillende monsters op te roepen, en Glob is een grote dikke bullebak die rake klappen uit kan delen.
Toch gaan het in Splee & Glob: Monster Defense iets verder dan cosmetische verschillen. Zo kan Splee monsters klonen, waardoor je sneller verdedigingswerken kunt oproepen, en heeft ze een pistool waarmee je robots kunt afknallen. Glob daarentegen kan bijvoorbeeld monsters verplaatsen - erg handig wanneer je deze verkeerd hebt neergezet. Hierdoor voelt de game wat unieker aan, omdat je constant gebruik moet maken van de sterke kanten van de twee personages.
Bescherm de Goo-tree
Het doel van de robotinvasie is het innemen van de verschillende Goo-trees. Dit zijn speciale bomen die in het middelpunt van elke map staan, waar een soort slijm uitkomt. Waarom de aanvallers precies deze flora willen hebben werd niet duidelijk, maar ze schijnen er wel alles voor over te hebben.
Wat grappig werkt in de game, is dat de goo-trees dienen als een soort valuta. Splee en Glob kunnen bijvoorbeeld allebei monsters oproepen, maar elke keer wanneer ze dit doen kost dit hun een soort mana-achtige substantie. Dit verdienen ze niet terug wanneer vijanden worden verslagen, maar wanneer ze onder de boom gaan staan. Hierdoor moet je steeds terugrennen met je personages om nieuwe mana - en de mogelijkheid nieuwe monsters op te roepen - te genereren.
Dit werkt nog niet helemaal lekker. Deze mechaniek zorgt er namelijk voor dat de boom belangrijk is, en je deze constant moet beschermen wil je slagen in Splee & Glob: Monster Defense, maar het continu terugkeren naar het middelpunt van de map voelt wel een beetje vervelend aan. Het zou fijner zijn als de protagonisten konden teleporteren of iets dergelijks, aangezien je nu blijft rondlopen.
Kleurenpalet voelt niet erg fijn
Als laatste viel het ons op dat het kleurenpalet van Splee & Glob: Monster Defense niet echt fijn voor de ogen is. De neon-kleurige wereld van de twee protagonisten voelt erg schreeuwerig en druk aan, en komt esthetisch gezien niet lekker over.
Zo is de aarde knalroze, zit de wereld vol met gifgroene bloemen en is Splee bijvoorbeeld en felpaars vrouwtje. Natuurlijk is dit aspect van de game erg persoonlijk, maar de mannen en vrouwen van Frame6 lijken te veel te willen met het kleurenpalet in de Tower Defense-titel.
Gameplay lijkt beste punt te worden
Maar esthetische problemen en het gebrek aan een verhaal daargelaten, voelt Splee & Glob: Monster Defense aan als een prima titel. De gameplay werkt grotendeels fijn, en ook de twee totaal verschillend spelende hoofdpersonages zijn leuk om mee te spelen. De game van Frame6 doet niet iets unieks, maar lijkt desondanks een goede Tower Defense-titel neer te zetten.