Geen totaal nieuwe echte Sonic titel dit jaar, maar wel eentje waar we ons wellicht toch nog op kunnen verheugen. Lekker racen met Sonic en consorten. Dat gaat eind dit jaar nog gebeuren met Sonic & All-Stars Racing Transformed voor de Wii U en andere consoles. Inderdaad, de Wii U. Op de Gamescom kwamen we voor het eerst in aanraking met dit spel op de spiksplinternieuwe console van Nintendo.
Velen van jullie zullen het waarschijnlijk niet weten, maar Sonic & All-Stars Racing Transformed heeft een
voorganger. Eentje waarbij je het woord ‘Transformed’ uit de titel kunt halen en voilá, je hebt de titel van het vorige spel. Het was een racegame die niet zo heel erg goed scoorde bij ons, het spel kreeg namelijk een
6,5. Nu volgt de herkansing. En herkansingen zijn belangrijk, dus SEGA heeft enorm zijn best gedaan.
Op meerdere wijzen racen
Nieuw in Sonic & All-Stars Racing Transformed is het principe van drie verschillende manieren om te racen. Scheuren door de lucht, over de weg of in het water, het kan allemaal. Via deze manier wil ontwikkelaar Sumo Digital ervoor zorgen dat iedere race als een echte uitdaging aanvoelt, en dat gebeurt zeker gezien het feit dat je elke race op verschillende manieren kunt uitrijden. De levels zijn dus niet lineair, wat als een pluspunt gezien mag worden.
De levels, gebaseerd op verschillende klassieke games van SEGA, zijn erg dynamisch en elke ronde kun je nieuwe dingen verwachten. Denk aan het opengaan van een nieuwe sectie waar je enkel onderwater verder kunt, maar wel de tegenstander kunt afsnijden. Dit in combinatie met de wapens die je zo nu en dan kunt oppakken, zorgt ervoor dat het racen aantrekkelijk en actief blijft.
Lijkt op Mario Kart Het lijkt allemaal zeer op Mario Kart. Gelijkenissen zijn op meerdere handen te tellen, maar wat maakt het uit? Sonic & All-Stars Racing Transformed drukt zijn eigen stempel op deze gameplay, met herkenbare levels en speelbare personages. Dus waarom niet? Elk spel waar je vrij kunt rondlopen, wordt tegenwoordig met
Grand Theft Auto vergeleken. Dus ja, zo werkt het eenmaal in de game-industrie. Natuurlijk, deze plezierige racer lijkt meer op Mario Kart dan vele andere racers, maar dat doet er eerlijk gezegd niet toe.
Veel betere techniek
Wat vooral opvalt in Sonic & All-Stars Racing Transformed is dat de techniek van het spel veel beter in elkaar steekt. Tijdens de presentatie mochten we even aan de slag, en gelijk was te merken dat het spel veel beter aanvoelde dan zijn voorganger. Op de Wii U ging het driften en rijden ons best gemakkelijk af. En dan heb je ook nog een zeer handige GamePad die ervoor zorgt dat je veel meer overzicht op het racen krijgt. Denk aan een kaart van het level of een achteruitkijkspiegel, wat je zelf wilt. Zonder enige hapering in de besturing kon je al snel wennen aan het tempo van het spel, waardoor je in een mum van tijd de racegame begreep.

Opvallend is dat de omschakeling van bijvoorbeeld auto naar boot heel erg soepel verloopt. Je zou denken dat dat een lastige techniek voor de ontwikkelaar is, maar de wisseling gaat erg snel en je spot nergens een technisch foutje. Dat maakt het allemaal leuker, waardoor je zonder enig probleem onder andere de All-Star aanvallen kunt gebruiken. Dat zijn speciale aanvallen, waarbij elk personage zijn eigen unieke aanval kan uitvoeren. Welke dat zijn was in deze versie nog onbekend, maar de verwachting is dat Sumo Digital wel veel leuke aanvallen in petto heeft.
In tegenstelling tot het vorige deel moet je nu een balkje vullen, in plaats van een box raken. Dit balkje kun je opvullen door trucjes uit te voeren en sterren te verzamelen. Hoe dat precies te werk gaat, is vooralsnog niet bekend. Wel is bekend dat je de All-Star functies ook in online multiplayer kunt gebruiken.
Grafisch lekker De console waar Sonic & All-Stars Racing Transformed op werd afgespeeld was dus de Wii U. En ja, het zag er zeker verfrissend uit. Mede dankzij de felle, duidelijke kleuren kon er van het grafische pracht genoten worden. Levensecht zag het er uiteraard niet uit, maar je ziet duidelijk dat – in tegenstelling tot
Mario Kart Wii – dit soort games ook er gewoon echt prachtig uit kunnen zien in high definition. Wellicht gaat de volgende
Mario Kart er nog beter uitzien, maar dat is tot nu toe niet bekend.
Degelijk
Het is goed om te zien dat SEGA en ontwikkelaar Sumo Digital in ieder geval de goede kant op gaan met dit spel. Gameplaytechnisch gezien zit het spel tot nu toe goed in elkaar, maar de grote vraag is of SEGA ervoor kan zorgen dat het qua content ook helemaal goed zit. Weet het spel met nog wat andere nieuwe, toffe dingen te komen? Dat is nog onzeker. Tot die tijd kunnen we dus wel stellen dat de gameplay prima is. En dat is heel erg belangrijk.