Killzone Shadow Fall Preview - De reden voor een PS4

Preview
zaterdag, 15 juni 2013 om 22:20
xgn google image
Vol trots kunnen wij Nederlanders zeggen dat wij verantwoordelijk zijn voor de meest belangrijke exclusieve first-person shooter van Sony. De Killzone franchise kent al drie zeer succesvolle titels voor de PlayStation consoles. Geen wonder dat de komst van de PlayStation 4 gepaard gaat met ook een nieuwe Killzone. Het is echter geen Killzone 4, want tegenwoordig zijn subtitels helemaal hip. Daarom heet de game Killzone: Shadow Fall. Wij zijn aan de slag gegaan met dit spel om te zien of Guerrilla het gigantische aantal shooters op de markt kan overschaduwen met Shadow Fall.
De Playstation 4 is nog niet zo lang geleden onthuld. Tot nu toe was het bijna onmogelijk om aan de slag te gaan met het nieuwe pareltje van Sony, maar op de E3 kregen duizenden journalisten de kans om deze uit te testen. In een afgelegen kamertje van Sony Europa waren enkele games speelbaar, maar de grootste rij stond natuurlijk achter Killzone: Shadow Fall. Daar werden wij verwelkomd door een Nederlander, die ons de game mooi kon uitleggen.
Geavanceerde technologie
Uitleg was ook zeker nodig, want wij begonnen in een ongelofelijk grote wildernis zonder enig idee wat ons te doen stond. Je staat ergens bovenop een pad en ziet aan de overkant een wachttoren, maar hoe kom je in hemelsnaam naar de andere kant? Dat is waar de gadgets komen opdagen. Je hebt namelijk zeer gelikte apparatuur tot je beschikking. In dit geval gebruik je een soort zipline waarmee je langs een kabel naar de wachttoren kan glijden, om vervolgens meteen op een nietsvermoedende bewaker terecht te komen die geen enkele kans had om zijn vriendjes te roepen.
Eenmaal op de wachtoren kan je weer gebruikmaken van de zipline. Toch kun je het ook anders aanpakken, je bent namelijk op een hogere positie en daardoor in het voordeel. Met een mooi overzicht van het slagveld beslis je strategisch wat er zal volgen. Je hebt een automatisch geweer in handen, maar dat is niet zo fijn vanaf een lange afstand. Gelukkig heeft het wapen een speciale modus waarmee je kunt overschakelen naar sniper-schoten. De sniper moet je even opladen door de schietknop in te houden en dan los te laten. Hier blaas je met een harde knal je vijanden mee weg. Al snel zie je een soldaat sprinten naar een alarmknop. Ook die heeft geen schijn van kans. Daarna kun je rustig naar beneden zonder enige vorm van weerstand tegen te komen.
Scala aan keuzes
In Killzone: Shadow Fall kun je vijanden op allerlei manieren ombrengen. De verschillende wapens kennen ontzettend veel variatie. De bovengenoemde gadgets zijn namelijk maar het topje van de ijsberg. Zo beschik je ook over een soort vliegend robotje dat je vijanden tijdelijk kan verdoven zodat jij ze gemakkelijk neer kunt halen. Ook kun je een schild voor je projecteren om achter te schuilen, want vijandelijk kogelvuur ligt op de loer. Het uiteindelijke spel zal nog veel meer gadgets bevatten.
Toch is dit niet genoeg om ervoor te zorgen dat de speler zich niet gaat vervelen. Het mooie aan Killzone: Shadow Fall is het ontbreken van lineaire levels. Het leveltje dat wij speelden was ontzettend groot en er waren meerdere manieren om je bestemming te bereiken. Nog veel leuker is dat je naast je belangrijkste doel ook andere objectives hebt. Je kan kiezen naar een eindbestemming te gaan, maar je kunt ook eerst een bezoekje brengen aan de communicatiebasis van de vijand om die onklaar te maken. Zo zijn er meerdere bestemmingen in de levels en je kunt dus zelf beslissen in welke volgorde je alles aanpakt.
Kwaliteit als nooit te voren
Killzone: Shadow Fall is een van de meest belangrijke titels voor de volgende generatie consoles. Het betreft een AAA-game die fans van shooters moet overhalen over te stappen naar de nieuwe spelcomputer, de PlayStation 4. Op grafisch gebied heeft Guerrilla een game gemaakt die een mooiere ervaring zal brengen dan wij ooit hebben meegemaakt op een console. De game kent ontzettend veel kleur, het licht ziet er warm uit en de achtergronden zijn adembenemend mooi. Gelukkig gaat dit niet ten koste van de framerate, want de game bleef te allen tijde soepeltjes lopen.
Ook de A.I. was prima in orde. De vijandelijke troepen waren intelligent, op een realistische manier. Ze zien je niet van ver aankomen waardoor je ze stiekem van achter kunt besluipen. Je kunt gebruikmaken van stealth, al is het fijn dat de game je daar niet toe forceert.
De ontwikkelaar kon ons vertellen dat de game grotendeels af is. Wel is er nog wat polijstwerk nodig, wat af en toe te zien was. Zo liep er op een gegeven moment iemand tegen een muurtje op en bleef hij daar vastzitten. Gelukkig heeft Guerrilla Games zat tijd om deze probleempjes weg te werken.
PlayStation 4 must have
Ben je van plan om Sony´s volgende console aan te schaffen, dan lijkt Killzone: Shadow Fall een absolute aanrader te worden. Natuurlijk is het nog de vraag of de rest van de game net zoveel vrijheid en spektakel biedt als de demo. Ook hebben wij nog niets van de multiplayer gezien, die ervoor kan zorgen dat de speeltijd dik verlengd wordt. Wij hebben in ieder geval hartstikke veel vertrouwen in Guerrilla Games.