Games kunnen erg tegenvallen, zelfs als het idee erachter goed in elkaar steekt. Een mooi voorbeeld hiervan is de
dungeon crawler Confrontation die vorig jaar voor de PC verscheen. Het genre is tegenwoordig erg populair en toch wist de game, mede door de technische imperfecties,
geen leuke ervaring neer te zetten. Met Aarklash: Legacy krijgt Cyanide de kans om zich te herpakken en een plaats in de top van het genre voor zichzelf te verdienen, maar of dit ook lukt?
Aarklash: Legacy is het vervolg op Confrontation en is dus net als deze game gebaseerd op het gelijknamige tabletop spel. De game ligt later dit jaar in de winkels, maar wij kregen alvast een voorproefje op de nieuwste toevoeging aan het dungeon crawler genre. Wat direct opvalt, is dat de twee titels veel van elkaar weg hebben, maar dat er ook zichtbare veranderingen zijn aangebracht. De vraag is of deze verbeteringen voor Aarklash: Legacy voldoende zijn om het matig beoordeelde Confrontation ver achter zich te laten.

Acht helden, één team
In Aarklash: Legacy volg je de avonturen van een viertal strijders genaamd de Wheel Swords. Deze groep wordt door de Goldmongers guild gebruikt om schulden te innen van machtige landheren. De game begint met een missie die niet al te veel problemen op zou moeten leveren, totdat de landheer in kwestie besluit niet te willen betalen. Een gevecht barst los tussen de Wheel Swords en de heer en zijn troepen, maar als dan blijkt dat er een beloning op de hoofden van het viertal is geplaatst, wordt duidelijk dat er iets veel groters aan de hand is.
Je merkt dat er veel meer aandacht is gestoken in het verhaal en dit komt vooral door de kwaliteit van de dialogen. Je begint met slechts vier personages, maar later zullen er nog vier leden aan je team toegevoegd worden. De gesprekken tussen deze helden steken goed in elkaar en ieder personage praat met een stem die past bij zijn karakter. Door de gesprekken die onderling gevoerd worden merk je dat het een hecht team is waar je mee speelt. Je kunt je afvragen of de setting van het verhaal wel origineel genoeg is, maar iedere fantasy fan zal Aarklash: Legacy als zoete koek opnemen.
Minder lineair
Een van de grootste knelpunten van Confrontation was het lineaire level design en de smalle gangetjes. Hoewel Aarklash: Legacy nog steeds redelijk lineair is, is het level design wel degelijk onder de schop genomen. Gebieden zijn veel opener en ook kleine zijweggetjes zul je met grote regelmaat tegenkomen. En doordat er overal schatkisten zijn verstopt wordt je ook gemotiveerd om al die zijwegen te verkennen. Hierdoor sprint je niet zo snel door alle levels heen, maar ben je veel meer tijd kwijt aan het verkennen.

Strategisch vechten Het vechtsysteem van Aarklash: Legacy doet erg denken aan games als
Dragon Age: Origins. Je hebt namelijk de mogelijkheid om het spel op pauze te zetten tijdens een gevecht en vervolgens orders uit te delen. Je kunt dan de acties van alle personages uitkiezen en deze zelfs stapelen in een rijtje, zodat ieder personage precies weet wat hij moet doen wanneer je het spel weer hervat. Het werkte in eerdere games en nu bewijst dit systeem weer een erg goede toevoeging te zijn die veel ruimte biedt voor het creëren van strategieën. Maar zelfs met dit pauzesysteem is de game wel erg moeilijk. Zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad vormen de tegenstanders een grote uitdaging, waardoor onervaren spelers veel geduld zullen moeten tonen. We hopen dat hier nog een beetje mee wordt gespeeld door de ontwikkelaar.
Nog iets waar je rekening mee moet houden bij het vechten is dat ieder personage een specifieke taak heeft. Knokka is bijvoorbeeld de tank van het team en is daarom het beste op haar plaats op de voorste rang. Zij heeft vaardigheden die de aandacht van de tegenstanders naar haar toe leiden en haar verdediging omhoog gooien. Een karakter als Nella is zo weer meer op haar plaats aan de achterzijde waar ze stilletjes haar spreuken loslaat op de vijand. En om de personages nog meer te specialiseren beschikt Aarklash: Legacy ook over een uitgebreide talent tree. Ieder teamlid heeft er een, zodat jij kunt bepalen welke vaardigheden je van ieder personage het belangrijkste vindt en je daarop kunt richten.
Een waardig vervolg
Zoals het ernaar uitziet lijkt Aarklash: Legacy een waardig vervolg te worden op Confrontation. Cyanide Studio laat duidelijk zien geleerd te hebben van zijn fouten. Hoewel de levels nog redelijk lineair zijn, merk je dat hier verbetering is aangebracht. Alles komt veel groter over en de schatkisten met loot die overal verspreid zijn zorgen ervoor dat je meer op verkenning uit gaat. De smalle gangetjes zijn in ieder geval verdwenen. Daarnaast steekt het goed werkende vechtsysteem ook lekker in elkaar. Er wordt veel ruimte gecreëerd voor strategie, mede door de specifieke rol van ieder personage. Maar zelfs met de mogelijkheid om een gevecht op pauze te zetten is de game wel erg moeilijk, wat de toegankelijkheid geen goed doet. Al met al verwachten wij dat Aarklash: Legacy er wel komt. Het kon immers niet veel slechter.