Na de Grand Prix van Bahrein is streamingdienst Viaplay weer onder vuur komen te liggen. Op social media wordt veel kritiek geuit op de reclames tijdens de race en de prijs voor de abonnementen.
Het nieuwe F1-seizoen verloopt voor Viaplay nog niet heel soepel. De streamingdienst die de rechten bezit voor het uitzenden van de Formule 1 krijgt na ieder raceweekend de wind van voren van boze kijkers. Vooral sinds Viaplay het nieuwe abonnement met reclames heeft geïntroduceerd heeft de streamingdienst het zwaar. Veel kijkers benoemen namelijk dat het uitzenden van reclame tijdens een race volstrekt onacceptabel is, zeker als je 20 euro per maand betaalt voor een abonnement.
Doei rupsje nooit genoeg #reclame #viaplay pic.twitter.com/n3Up1E47fE
— Marco Post (@marcojpost) April 13, 2025
@viaplaysportnl @viaplay
— Karina (@karinaalkmaar) April 13, 2025
Via Play 2023 14 euro reclamevrij
Via Play 2024 17 euro reclamevrij
Via Play 2025 20 euro + reclame
Hoe lang heeft Viaplay nog de F1 Rechten?
De reclame is groter in beeld dan de Formule 1 #formule1 #Viaplay #reclame pic.twitter.com/2kMnnUJwUE
@viaplaysportnl Reclame tijdens de race is schandalig. Klanten betalen meer dan genoeg om zonder interruptie gewoon de race te kunnen kijken. Dit gaat jullie echt klanten kosten!#viaplay #f1
— WesBli (@mr_blique) April 13, 2025
Huh waarom betaal ik voor #viaplay als ik reclame krijg TIJDENS de race? 😵💫😵💫😵💫 Zijn jullie helemaal gek geworden? @viaplaysportnl
— ash. (@RaisedDust) April 13, 2025
Ik ga meteen opzeggen na deze race, dit slaat nergens meer op.
Opmerkelijk…..de vcommentatoren van #Viaplay benoemen de handelingen van #FOM bij #Formule1 als een zooitje.
— Jarco Kriek (@kriekmedia) April 13, 2025
Hoe moeten de problemen via @viaplaysportnl de afgelopen drie jaar heeft gehad dan benoemd worden?
sorry maar deze reclames bij viaplay. zit toch geen youtube te kijken??? naast het tenenkrommende commentaar echt belachelijk dit
— petra 🌷 (@albonorric) April 13, 2025
De woede strekt zich ook uit naar de gemiste momenten tijdens de uitzending, die niet de verantwoordelijkheid zijn van Viaplay, maar wat te maken heeft met de regie van de FOM. Tijdens de race waren veel technische problemen wat leidde tot gemiste inhaalacties. Naast technische problemen bij de FOM had Viaplay het ook niet makkelijk, veel kijkers gaven aan last te hebben van onder andere haperingen.
De Viaplay ergernis lijkt zich na ieder raceweekend verder op te bouwen en kijkers geven massaal aan de wisseling te maken naar de concurrerende streamingdienst van de FOM zelf, F1 TV. Dat is slecht nieuws voor Viaplay, want de streamingdienst heeft naar verluidt veel geld uitgegeven om de uitzendrechten voor de F1 te bemachtigen. Wellicht dat een verdere stijging van de prijzen dan ook weer om de hoek staat, zodat Viaplay zijn kosten kan dekken.
De ergernis met de streamingdienst zal bij hogere prijzen alleen maar erger worden, zeker als de reclames op onhandige momenten getoond blijven worden. Dit raceweekend werd er bijvoorbeeld reclame uitgezonden tijdens een duel tussen Lando Norris van McLaren en Charles Leclerc van Ferrari, wat de woede bij veel kijkers wist te versterken. Viaplay heeft zelf nog niet gereageerd op de kritiek van kijkers.