Viaplay kreeg weer de nodige kritiek te verduren tijdens de F1 GP van Japan. Abonnees zijn nog steeds woest over de advertenties tijdens de race.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Japan waren de verwachtingen hooggespannen. Red Bull Racing kwam met een coureurswissel, waardoor Yuki Tsunoda zijn debuut maakte voor het team voor eigen publiek. En dan was er ook nog de vraag in hoeverre McLaren dominant zou zijn met hun auto, op de baan die geliefd is bij Max Verstappen.
Uiteindelijk bleek de kwaliteit van de wereldkampioen het verschil te maken. Verstappen wist pole position te bemachtigen op zaterdag en gaf dat voordeel vervolgens niet meer uit handen op zondag, op een baan waar inhalen nagenoeg onmogelijk bleek. Het was dus een feestje voor de fans van de Nederlander.
Het was echter geen feestje voor veel F1-kijkers die geabonneerd zijn op Viaplay. Op social media kwamen weer veel klachten binnen van abonnees die zwaar geïrriteerd zijn door de reclames die er sinds dit seizoen zijn op de streamingdienst, die tijdens live wedstrijden worden getoond aan het publiek.
De irritatie ligt er vooral in dat veel klanten bij Viaplay niet een abonnement hebben genomen op de versie met advertenties, die eerder dit jaar is gelanceerd (naast een flinke prijsverhoging). Maar nadat hun jaarabonnement van vorig jaar is verlopen, die bij velen in maart is afgesloten, is hun abonnement vervolgens automatisch overgegaan op de optie met advertenties. Bovendien zou Viaplay de reclames op 'tactische momenten' inzetten, wat tot op heden niet is gebeurd.
En dat heeft boze reacties op social media als gevolg. Hieronder een greep van de klachten op Viaplay tijdens de GP van Japan.
Ok je neemt een abonnement voor een jaar zonder reclameblokken. Dat jaar is afgelopen en het abonnement wordt stilzwijgend verlengd per maand. Dan zou je verwachten dat dat onder dezelfde voorwaarden gebeurt (dus zonder reclameblokken). Nou niet bij #viaplay dus.
— Joost Molenaar (@joost_molenaar) April 6, 2025
Jooo #viaplay stop alstublieft met die tyfus reclames tijdens een race. Is toch geen doen zo man, of houden jullie als medewerkers er zelf wel van om tijdens een evenement reclame te kijken?
— Niels (@FCZNiels038) April 6, 2025
Best irritant steeds die reclame tussendoor @viaplay 🤬 pic.twitter.com/ievCCMuTZW
— Ria…👊 (@riaatjo) April 6, 2025
Zijn jullie helemaal gek geworden bij #viaplay ? We betalen ons scheel voor geen reclame!! Schandalig!!!! #JapanGP
— Vlindertje68 (@Vlindertje68) April 6, 2025
#Viaplay echt schandalig, reclame uitzenden tijdens een live sportwedstrijd terwijl je al achter een betaalmuur zit... #JapanGP
— Luuk (@IronMaidenFR) April 6, 2025
Veel abonnees hopen dat Viaplay alsnog besluit om de reclames uit te schakelen tijdens de races. Dat zal waarschijnlijk niet voor de komende Grands Prix gebeuren, want aankomend weekend staat alweer de volgende op de planning. Dan is het tijd voor de GP van Bahrein, een week later gevolgd door de GP van Saoedi-Arabië.