Rockstar doet een poging om twee indrukwekkende fanprojecten van
GTA offline te halen, via een zogeheten DCMA
takedown. Ergens was het te verwachten natuurlijk met zo'n grote franchise, maar voor de ontwikkelaars van het project blijft het zonde.
Rockstar Games heeft een aanvraag gedaan om de fanversies van
GTA 3 en
GTA Vice City offline te laten halen. Dat meldt een ontwikkelaar van de projecten via
Eurogamer. Sinds kort verscheen de broncode voor de games, Re em ReVC, gratis op Github. Deze games zijn
reverse engineered, oftewel, uitgepluisd vanaf een complete game om terug te gaan naar de basis. Op deze manier kunnen modders en ontwikkelaars leren van de code en eventueel extra dingen toevoegen. Zo konden er verschillende verbeteringen komen voor in de GTA games, een verbeterde HUD, verbeterde effecten, ondersteuning voor moderne controllers en bugs die weggewerkt zijn.
Schending van auteursrecht
Met de broncode van de fanversie kunnen andere modders aan de slag om extra verbeteringen toe te voegen of ports maken voor platformen als de
Nintendo Switch of
PlayStation Vita. Helaas bleek dat Take-Two Interactive en Rockstar Games de games
offline willen halen vanwege schending van auteursrecht. De projectleider zegt tegen Eurogamer dat hij al bezorgd was over eventuele acties vanuit Take-Two en Rockstar, ondanks dat hij benadrukt dat de fanversies alleen werken met een officieel exemplaar van de games. De uitgever hoef dus niet bang te zijn dat er met de fanprojecten geen verkopen worden binnengehaald.
Het is voor nu nog onduidelijk of het project werkelijk uit de lucht wordt gehaald, maar het lijkt erop dat er een einde in zicht is voor de aangepaste versies van
GTA 3 en
GTA Vice City.