PS5 games moeten 'juiste balans vinden' tussen AI en menselijke maat

News
woensdag, 04 december 2024 om 15:00
ps5 console
AI is een groot vraagstuk in de game-industrie. PlayStation-baas Hermen Hulst ziet er veel potentie in, maar denk niet dat de technologie alles kan overnemen.
De game-industrie is de laatste jaren op veel vlakken aan het veranderen. Zo is het ontwikkelen van games veel duurder geworden en duren de projecten ook veel langer dan voorheen. Een manier om dat tegen te gaan is door kunstmatige intelligentie sommige aspecten van ontwikkeling over te nemen.
PlayStation 5 - Digital Edition - Slim Image
PlayStation 5 - Digital Edition - Slim
EUR406449
Op voorraad
Koop op bol.
Daarnaast biedt de technologie ook mogelijkheden om nieuwe manieren van gameplay aan te bieden, zoals dialogen met NPC’s die dynamisch worden aangepast op basis van de acties van de speler. PlayStation co-CEO Hermen Hulst kijkt met interesse naar die ontwikkelingen, maar denk niet dat het goed is als alles overgenomen wordt door de technologie. Dat laat hij weten in gesprek met de BBC.
Ik vermoed dat er een dubbele vraag naar games zal zijn: een vraag naar AI-gestuurde innovatieve ervaringen en een andere vraag naar handgemaakte, doordachte content. Het zal cruciaal zijn om de juiste balans te vinden tussen het inzetten van AI en het behouden van de menselijke maat.
- Hermen Hulst

Belangrijke technologie voor jongere generaties

Eerder heeft Asad Qizilbash, de Head of Product bij PlayStation Studios, al een duit in het zakje gedaan over AI. Volgens de topman is de technologie belangrijk om in de toekomst ‘gepersonaliseerde ervaringen en betekenisvolle verhalen’ te maken. Dat is met name belangrijk voor Gen Z en Gen Alpha, die volgens Qizilbash ‘volledig digitaal zijn opgegroeid en voor personalisatie in alles zoeken’.
Volgens CEO Andrew Wilson is kunstmatige intelligentie ondertussen al ‘de ware kern van onze tak van zaken’ geworden bij Electronic Arts, terwijl er bij Nintendo minder happig op AI wordt gereageerd. De tech kan volgens president Shuntaro Furukawa op ‘creatieve manieren’ gebruikt worden, maar decennia aan kennis is volgens hem een stuk waardevoller bij ‘het maken van de beste gaming ervaringen voor onze spelers’.