Maanden na de release van Palworld besloot Nintendo om ontwikkelaar Pocketpair aan te klagen. Volgens de studio sloeg het nieuws in als een bom bij de medewerkers.
Een aanklacht waarvan velen hadden verwacht dat hij veel eerder zou komen, werd in september 2024 gepresenteerd aan Pocketpair. De aanklacht gaat alleen niet om de elementen die spelers hadden verwacht - het design van de Pals, die sterk lijken op bepaalde Pokémon - maar om specifieke patenten die Pocketpair zou hebben overtreden.
De brief van Nintendo kwam alleen wel als een verrassing bij het personeel van Pocketpair, zo laat global community manager John Buckley weten tijdens de Game Developers Conference. Dat meldt PC Gamer.
Palworld stond op het punt om ook gelanceerd te worden op de PlayStation 5 en het team zou ook groots uitpakken met de game op Tokyo Game Show. Door de aanklacht moesten de plannen worden teruggeschaald en ook extra beveiligers worden ingehuurd. Mogelijk vanwege iets te fanatieke Pokémon-fans bij de TGS.
Volgens Buckley was het ook een ‘depressieve dag’ dat de aanklacht binnenkwam. De community manager stelt dat zo’n beetje iedereen bij Pocketpair een grote fan is van Pokémon, dus de medewerkers ‘liepen de hele dag met de kop omlaag’.
De rechtszaak rondom Palworld is ondertussen ook vrij controversieel geworden. Volgens een aantal experts is namelijk duidelijk geworden welke patenten Palworld zou hebben overtreden en die zouden pas aangevraagd zijn na de release van de game. Nintendo zou ze alleen wel hebben ondergebracht bij patenten die al langer bestaan.
Het zou ook het ongeloof bij Pocketpair verklaren. Volgens Buckley heeft het team juridische checks gedaan voor de release van Palworld ‘en die zijn allemaal goedgekeurd’. Toen de aanklacht binnenkwam was de studio geschokt. Na het contact met advocaten kwam het team erachter dat ze werden aangeklaagd voor het overtreden van bepaalde patenten, zoals ‘het gooien van een object om een monster te vangen’.