Waarom je Stuntman: Ignition had moeten spelen

Article
maandag, 07 oktober 2013 om 16:00
xgn google image
Vanaf eind november dit jaar en vanaf begin volgend jaar liggen de nieuwe consoles in de winkel. Wij kijken nu terug op een generatie die het zo'n zeven jaar heeft volgehouden. In die tijd zijn heel veel games uitgekomen, van groot tot klein en van goed tot slecht. In wat heb je gemist deze generatie kijken wij terug op games die eigenlijk meer aandacht verdienden, maar dit door omstandigheden niet kregen.
Stuntman: Ignition is het vervolg op Stuntman uit 2002 voor PlayStation 2 en Game Boy Advance. De game werd ontwikkeld door Reflections Interactive en uitgegeven door Atari. Destijds werd de game gezien als een innovatieve racer met unieke gameplay. Grootste nadeel was daarentegen de moeilijkheidsgraad, welke voor sommige gamers onoverwinnelijk was. Tijdens de E3 van 2006 werd bekend dat de Stuntman franchise in handen was van THQ met ontwikkelaar Paradigm Entertainment aan het roer voor het vervolg.

Intern werden hogere verkoopcijfers verwacht

Stuntman: Ignition werd op 31 augustus 2007 uitgegeven voor Xbox 360 en PlayStation 2, en op 28 september 2007 voor de PlayStation 3. De game ontving goede kritiek met een gemiddeld cijfer van 7,5 voor Xbox 360 op Metacritic en 7,6 voor PlayStation 3. Op XGN kreeg Stuntman: Ignition zelfs een 8,8 in de review.
De game verkocht op de huidige generatie een totaal van 1,11 miljoen exemplaren. Op de PS2 werd daarbovenop nog een aantal van 270.000 exemplaren verkocht. Regionaal bekeken was Stuntman: Ignition populairder in Europa dan in Noord-Amerika, aangezien net meer dan 60 procent van de 1,11 miljoen exemplaren in Europa zijn verkocht. Binnen Europa zat nog wel een groot verschil in verkopen, aangezien 240.000 exemplaren zijn verkocht voor de PS3 ten opzichte van 100.000 voor de Xbox 360.
Helaas was dat niet genoeg voor THQ, want intern werd op hogere verkoopcijfers gerekend. Naast Stuntman: Ignition hielp Paradigm Interactive mee aan de ontwikkeling van Juiced 2: Hot Import Nights, welke in handen lag van Juice Games. Ook deze game viel verkoopgewijs tegen voor THQ. Dit resulteerde in het sluiten van de ontwikkelaar Paradigm Interactive en daarmee werd Stuntman als franchise in de ijskast gelegd.

Jij zit in de film

De grootste verbetering in Stuntman: Ignition, ten opzichte van de voorganger, is de moeilijkheidsgraad, deze is namelijk drastisch afgenomen. Desondanks zit er nog wel een addertje onder het gras om perfectionisten heel lang bezig te houden. In deze variant mag je namelijk vijf fouten maken op de stunts die de regisseur aangeeft. Om echter maximale punten te scoren, moet je als speler alle stunts aan elkaar rijgen in een streak door middel van tussentijds driften of op korte afstand langs objecten scheuren.
Maar waarom is Stuntman: Ignition een game die je mogelijkerwijs gemist hebt in deze generatie? De belangrijkste reden daartoe is toch de innovatie van de game, want Stuntman biedt een ervaring die geheel anders is in tegenstelling tot andere racegames. In eerste instantie is het heel duidelijk een arcade racer, maar jij stapt dan wel in de schoenen van een stuntman en dat ademt het gehele spel uit. Onder andere door de verschillende spoofs op films zoals Dukes of Hazzard, The A-Team, James Bond en Batman. Na het vervullen van alle stunts voor een film, krijg je vervolgens een bijbehorende trailer te zien en dat maakt het geheel helemaal af.

Competitief op de bank spelen

Grootste nadeel van Stuntman: Ignition was de korte speelduur, welke overigens voor perfectionisten heel erg kan worden verlengd. Dit nadeel kun je eigenlijk wegstrepen wanneer je kijkt naar de mogelijkheden op het gebied van multiplayer en dan met name op de bank met vrienden. Velen van jullie kennen hoogstwaarschijnlijk de 'Crash mode' uit Burnout games, hierbij gaf je één controller continue door om de hoogste score te halen. Dit systeem zit ook verwerkt in Stuntman: Ignition, alleen speel je hierin scènes uit de films en probeer je binnen één take de meeste punten te halen.

Waarom nu nog proberen?

Stuntman: Ignition is een game aanbevolen aan spelers die zich goed kunnen vinden in arcade racers, op zoek zijn naar iets geheel anders of iets met films hebben. Al deze zaken zitten in de game verwerkt en als je het spel een kans geeft, dan staat je een mooie ervaring te wachten. De ontwikkelaar van de game is helaas gesloten door de lage verkopen, maar als gamer kun je nog wel genieten van het harde werk die de heren en dames van Paradigm hebben geleverd. Fans van de franchise mogen op dit moment hun handen fijnknijpen, want op dit moment bezit Nordic Games de rechten van Stuntman. Hopelijk gaan zij ooit nog iets doen met deze ondergewaardeerde franchise.