We hebben inmiddels al wat absolute toppers behandeld in de Oogappels van 2012, zoals
Far Cry 3 en
Defence of the Ancients, maar vandaag is de beurt aan een titel die misschien wat onder de radar vliegt: Darksiders II.
Waarom wij dit denken? Omdat het eerste deel, ondanks
positieve kritieken, geen doorslaand succes te noemen was. Wellicht is het daarom dat ontwikkelaar Vigil Games een nieuw en potentieel dreigender hoofdpersoon dan War uit de kast heeft getrokken: Death. Die naam spreekt natuurlijk boekdelen en dient elke
hack ’n Slash liefhebber bij voorbaat enthousiast te maken. Wanneer krijg je nou de kans om met de dood zelve aan de slag te gaan?! Laten we echter niet op de zaken vooruit lopen en de nieuwkomers verlichten met een korte uitleg van de eerste game.
Darksiders speelt zich af rond een van de vier Ruiters van de Apocalyps, namelijk War. De beste man zou per ongeluk de Apocalyps hebben veroorzaakt en wordt daarvoor gestraft. Gedurende het avontuur probeert hij zijn onschuld te bewijzen middels heel wat gehak, aangevuld met gepuzzel en geplatform. Interessant is het feit dat Darksiders II zich tegelijkertijd met dit verhaal afspeelt. Broeder Death kan het niet uitstaan dat zijn mederuiter onterecht beschuldigd is en probeert dus simultaan met, doch gescheiden van War, diens onschuld te bewijzen. Een andere kijk op hetzelfde verhaal, dus.

Toch is het niet dezelfde game vanuit een ander perspectief. Death is een compleet ander personage dan War en speelt dan ook flink anders. Zo is Death veel sneller en minder log dan zijn broeder. Dat levert dan ook meer flitsende, soepele gameplay op. Het eerste deel bevatte al vette gevechten en zeer coole aanvallen, maar dit deel belooft daar nog een schepje bovenop te doen. Immers, ‘what begins with War, ends with Death’. Veel beter dan Darksiders II kan het dus niet worden. Tenzij er een Darksiders III komt.
Of Darksiders II echt beter wordt dan het eerste deel, weten we natuurlijk niet. Vigil Games onthoudt ons nog van daadwerkelijke gameplay en wij moeten het vooralsnog doen met een
presentatie die we enkele maanden geleden voorgeschoteld kregen. Wel weten we dat het vorige deel met een 8,6 erg goed was en ons, snellere, vettere gameplay beloofd is, alsmede nieuwe platform-elementen en puzzels. Dat klinkt ons als muziek in de oren. Tel daarbij op dat de wereld van Darksiders II twee keer zo groot is als het eerste deel en we hebben een absolute Oogappel te pakken. We hopen enkel dat de titel al in januari uitkomt, net als het eerste deel!