In dit artikel wil ik graag een spel bespreken wat naar mijn mening wat meer naamsbekendheid mag genieten. Het gaat hier om de online role-playing sandbox game
Mortal Online, een spel met gigantisch veel potentie, maar dat jammer genoeg nooit echt bekend is geworden bij de massa.
Een matige start voor Mortal Online Mortal Online werd in 2010 uitgegeven door de onafhankelijke Zweedse ontwikkelaar Starvault. Lang genoeg dus om een goede reputatie op te bouwen, zou je zeggen. Niet dus. Mortal Online werd ontwikkeld om spelers die verlangden naar de goede oude tijd van
Ultima Online, de eerste echte MMORPG, een thuis te geven. Veel spelers van online role-playing games waren namelijk het feestmutsgehalte van de hedendaagse MMORPG zat en zochten een spel wat meer terugging op het principe van je eigen avontuur verzinnen. Door velen wordt Mortal Online dan ook "Skyrim Online" genoemd.
De gedachte dat Mortal Online hiervoor zou kunnen zorgen zat er bij veel spelers in, maar toen het spel eenmaal uitgegeven was, bleek dat het vol zat met fouten en de pogingen van ontwikkelaar StarVault om het spel te redden door middel van een patch liepen maar al te vaak uit op een ramp. Bovendien hadden spelers de optie gekregen een doosje te kopen met de cd van het spel erin, maar de doosjes zijn zelfs twee jaar na dato nog niet verstuurd en dit schaadde het vertrouwen van veel mensen in het bedrijf.

Geldproblemen
Het bedrijf achter Mortal Online heeft echter wel flink aan het spel gewerkt ondanks de tegenvallende inkomsten en er zijn dan ook veel fouten uit het spel gehaald. Dit mocht echter niet baten: hoewel het aantal spelers de laatste tijd toeneemt, verliest de ontwikkelaar elk kwartaal weer een hoop geld. In een poging om de game nog te redden komt binnenkort de tweede uitbreiding uit: Awakening. Er zal heel veel moeite worden gestopt in de marketing (er is nooit echt veel aan marketing gedaan) en het is nu dan ook erop of eronder voor Mortal Online en Starvault. Als de nieuwe uitbreiding, met onder andere betere kunstmatige intelligentie en meer player versus environment content, geen succes wordt, verliest de game-industrie naar mijn mening een innovatief en origineel spel dat erg veel potentie heeft en het verdient om te overleven.
Mortal Online is namelijk niet een goedkoop aftreksel van een andere online game. Je kunt zien dat Starvault veel liefde in zijn game heeft gestopt en echt heeft geprobeerd een eigen game te maken. Hij heeft daarnaast veel moeite gedaan om de harten van de old school gamers te veroveren: dit is een game zoals geen ander.

Onder alle problemen rust wel een prachtige en originele game
Als je een nieuw karakter aanmaakt in de wereld van Mortal Online, Nave genaamd, word je midden in de wildernis gedropt met weinig tot geen idee wat je moet doen. De kleine maar fijne community springt echter snel te hulp en zal je alles uitleggen en je misschien zelfs op weg helpen met wat zelfgemaakte armor en wapens. Dan is het voor jou tijd om de wereld van Nave te verkennen, gewapend met een fakkel (de nachten zijn erg donker in het spel) en je verkregen wapens loop je de weg af naar de de grote stad Fabernum, loop echter niet van de weg af want dan heb je een grote kans dat je levend wordt opgegeten door bijvoorbeeld een poema. Op weg naar de stad zul je genoeg bomen zien om te kappen en en het hout dat je hiermee verzamelt kun je gebruiken om een klein kapitaal bijeen te brengen, bovendien gaat je vaardigheid in de bijbehorende kracht hiermee omhoog, zoals met alle vaardigheden in dit spel. Van quests of van levels is geen sprake.
Eenmaal in de stad aangekomen heb je toegang tot een privébank om je spulletjes in op te bergen, dit is dan ook echt aan te raden. Mortal Online is namelijk een volledige player versus player game en dat betekent dat je overal aangevallen of bestolen kunt worden door andere spelers, ook in de grote steden. En als je eenmaal dood bent, kunnen andere spelers alles wat je bij je draagt stelen. Die krijgen dan echter wel een vlaggetje dat aangeeft dat ze crimineel zijn. Ze zullen vervolgens snel worden vermoord door bewakers of andere spelers. Het jagen op criminele spelers is een gewilde bezigheid in Mortal Online. Dit systeem zorgt ten allen tijde wel voor een paranoïde gevoel, waar je ook bent, en de meeste spelers kiezen dan ook vaak voor een gilde zodat ze een handjevol vrienden hebben die hulp kunnen bieden als je in nood bent.
Originaliteit zou meer aandacht moeten krijgen
Als ik nu naar Mortal Online kijk, vind ik het wel een beetje droevig dat de ontwikkelaar nu in de problemen zit. Een spel als dit zou toch meer gespeeld moeten worden? Een spel als dit zou toch veel meer aandacht moeten krijgen? Maar ja, het is nu een beetje te laat om daar achter te komen. Het kwaad is grotendeels al geschied en het falen van Mortal Online is nu des te meer reden voor uitgevers om hard weg te rennen als zij het woord 'originaliteit' horen. Maar ik en jij weten heel goed dat het niet op deze manier zou moeten gaan. Originaliteit zou veel meer beloond moeten worden. Want als dat niet gebeurt, zijn wij over twintig jaar nog steeds dezelfde spellen aan het spelen, en kan niks ons meer het gevoel geven dat wij kregen bij het spelen van ons allereerste spel.