De komende dagen belichten we kort een paar toffe indietitels die naar de PlayStation 4 worden gebracht. Nadat
gisteren het bijzondere Rime al aan de beurt was, is het vandaag tijd om eens te kijken naar Shadow of the Beast.
Net als Rime werd ook Shadow of the Beast afgelopen zomer op de Gamescom in Keulen aangekondigd. Het betreft een reboot van het origineel dat alweer stamt uit 1989. Het spel verscheen toen op de Commodore Amiga en heeft sindsdien vele ports voortgebracht.
Reboot
In dat origineel uit 1989 kropen spelers in de huid van hoofdpersoon Aarbron, een man die als kind ontvoerd is om vervolgens terug te komen als beest. Daar is de titel ook naar. Op het moment dat hij een man geëxecuteerd ziet worden, krijgt Aarbron zijn geheugen terug en vanaf dat moment wil hij maar één ding: wraak nemen op degene die hem veranderd heeft in een vreselijk monster.
Zoiets belooft de reboot voor de PlayStation 4 ook te worden. Via een trailer maakten we al kennis met de hoofdpersoon die qua lichaamspostuur in eerste instantie op een mens lijkt, totdat het hoofd getoond wordt. Dat hoofd hoort thuis op een beest. Zo zagen we in de trailer een kop met duivese rood/gele ogen en hoorns op de kop. De armen werden verlengd met klauwen, een soort kleine speren waarmee de hoofdpersoon vijanden in één keer doormidden kan rijten. Dit alles speelde zich af in het decor van een woestijn waar even later een enorm monster op het toneel verschijnt, tien keer groter dan het hoofdpersonage.
Hordes aan vijanden
Op de PlayStation Blog is te lezen dat de wereld Karamoon heet waarin het hele avontuur, vol met actie, zal plaatsvinden. De missie is om Maletoth van zijn troon te stoten, degene die achter het leed van de hoofdpersoon zit. Het belooft een ware strijd te worden vol geweld en met hordes aan vijanden. Het hoofdpersonage kan zielen van andere spelers oproepen om voor hem te laten vechten, zover is inmiddels bekend. Naast het verhaal zal er ook een Survival modus zijn. Voor de rest is er nog weinig bekend over Shadow of the Beast en moeten we het doen met deze informatie die nu gegeven is.
De ontwikkelaar
Shadow of the Beast wordt ontwikkeld door Heavy Spectrum Entertainment, een Britse ontwikkelaar die opgericht is in 2011. Er valt niet één lijn te ontdekken in het werk van deze ontwikkelaar. Het team werkte eerder mee aan titels als
Need for Speed,
Star Fox,
Battlefield,
Harry Potter,
Formule 1,
SimCity,
De Sims en
Dungeon Keeper. Dat zijn stuk voor stuk geheel andere titels en ook niet vergelijkbaar met Shadow of the Beast. De titels die geheel eigen zijn van het bedrijf zijn:
Bullion Blitz en
Puzziball. Twee titels voor de PlayStation Mobile. Het zijn allebei twee kleine puzzelgames.
Bruut geweld
Het lijkt er dan ook op dat de ontwikkelaar een nieuwe uitdaging aan wil gaan, omdat Shadow of the Beast overduidelijk een hele andere richting inslaat: van vriendelijke mobiele games naar bruut geweld. Shadow of the Beast heeft in ieder geval onze interesse. De game oogt in de trailer goed en wie deinst er straks op de PlayStation 4 achteruit voor een portie flink geweld? Wij in ieder geval niet. Wanneer de game uitkomt en tegen welke prijs is nog niet bekend.