Dragon Quest XI details - Klassieke JRPG in nieuw jasje [gespeeld op E3]

Article
donderdag, 14 juni 2018 om 8:45
xgn google image
JRPG fans opgelet, want er komt een nieuwe Dragon Quest aan! Dit gloednieuwe deel belooft weer uren aan content te bieden. Wij konden de game spelen op E3 2018 en dit zijn de Dragon Quest XI details die ons opvielen!
Dragon Quest draait al mee sinds de jaren ’80, maar wij in Europa konden pas van de serie genieten vanaf Dragon Quest VIII op de PlayStation 2. Gelukkig zijn de Dragon Quest games sindsdien gewoon wel hier uitgekomen. Het laatste deel is Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. In deze special bespreken we een paar Dragon Quest XI details die ons opvielen.

De klassieke stijl van Akira Toriyama

Al vanaf de allereerste game wordt Dragon Quest gekenmerkt door de ontwerpen van Akira Toriyama. We kennen hem natuurlijk van de wereldberoemde Dragon Ball manga en anime, maar daarnaast is hij al jaren een belangrijk ontwerper bij Dragon Quest. Als je beelden van de game ziet dan duurt het ook niet lang voor je door hebt dat hij erachter zit. Personages hebben zijn onmiskenbare stijl met het gekke haar en de unieke gezichtsvormen.
De manier waarop zijn stijl naar de game vertaald wordt is gedaan op een hele gave manier. Het is een soort combinatie tussen de cel-shades graphics die we zien in veel anime games en een meer realistische stijl. De kleding van personages heeft bijvoorbeeld een materiaal dat meer lijkt op wat het in de echte wereld zou zijn. Het creëert een stijl die wij nog nooit eerder gezien hebben en heel prettig voor de ogen is.

Dragon Quest XI details - Klassieke turn-based combat met een twist

Waar westerse RPG’s al jarenlang de stap maken naar real-time gevechten in first- of third-person, blijft Dragon Quest XI zoals veel Japanse RPG’s bij het oude vertrouwde turn-based systeem. Dat is overigens geen nadeel, want er zijn nog steeds veel mensen die daar de voorkeur aan geven. Dragon Quest XI biedt ook niet heel veel nieuws op dat gebied. Jij en de vijand wisselen met aanvallen en je hebt meer dan genoeg levensbalkjes, magische spreuken en experience points.
Eén van onze favoriete Dragon Quest XI details die we tegen kwamen in de demo is de rollen die je aan je partyleden kan geven. Dit hebben we ook in andere (J)RPG’s gezien, maar het lijkt erop dat het hier een stuk beter werkt. Je kan ervoor kiezen dat je teamgenoten op de old-school manier alles doen wat je zegt, of je kiest ervoor dat ze zich genadeloos richten op aanvallen. Elk lid in je party heeft een eigen kracht en met deze tactieken kan je ze goed benutten.
Zo stelden we het personage Serena in om onze andere partyleden in de gaten te houden en ze te healen als het nodig is. In de tussentijd bestookt Veronica, de mage uit de groep, vijanden met dodelijke spreuken. Voor wie minder goed is in het tactische aspect van JRPG’s is dit een goede manier om toch gewoon door het verhaal heen te komen.

Dragon Quest details - Hoe zit het met de wereld?

Wel viel ons tijdens de Dragon Quest XI hands-on op dat de omgevingen een beetje leeg waren. Ze zijn natuurlijk vol met vijanden, maar het lijkt erop dat er in de gebieden tussen steden verder niet heel veel te beleven valt. Wij hebben tijdens de speelsessie een kleiner gedeelte van de game gezien, dus we kunnen daar nog geen definitieve uitspraak over doen.
Ondanks dat je alleen tegen vijanden vecht, waren deze vijanden zelf fantastisch ontworpen. Het zijn niet zomaar wat gemeen uitziende schurken waar je tegen vecht. Het lijkt alsof de vijanden ook personages op zich zelf zijn, met hun eigen gedrag en allerlei gezichtsuitdrukkingen. Je hebt de bekende Slime, maar ook de Cactiball (een ronde, levende cactus) en Brownie (een soort schattige beul met een grote hamer) waren geweldig ontworpen.
Wanneer het serieus wordt, dan weet je dat ook meteen. De eindbaas in de demo die wij speelden genaamd Slayer of the Sands, was een grote zandschorpioen die er alles behalve vriendelijk uit zag. Dit gevecht demonstreerde meteen hoe belangrijk het was om je strategieën vooraf goed bedacht te hebben. Als dat niet het geval is ben je binnen no-time zwaar de pineut.

Dragon Quest XI details - Wat is het verhaal?

Jammer genoeg weten we nog weinig over wat het verhaal van Dragon Quest XI precies gaat betekenen. Onze demo startte een paar uur het verhaal in, maar veel context werd niet gegeven over de situatie. Wel hebben we al een klein idee van waar de game precies over zal gaan.
Het hoofdpersonage groeit op in een rustig klein dorpje. Alles gaat z’n gangetje, tot hij erachter komt dat hij een reïncarnatie is van een legendarische held die de wereld ooit wist te redden. Hierna gaat hij op reis door de wereld Lotozetasia op zoek naar zijn doel. Uiteindelijk wordt het duidelijk dat je het moet opnemen tegen een duistere schurk die uit is op het vernietigen van de wereld.
Onderweg kom je daarna een aantal personages tegen. Eerder in deze special noemden we al Veronica en Serana. In onze speelsessie kregen we ook te maken met Erik en Sylvando. Sylvando is een flamboyante reizende artiest die onder mysterieuze redenen met je op reis gaat.
We ontdekken meer van Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age als de game op 4 september uit komt voor PlayStation 4 en PC. Een Switch-versie is gepland, maar een releasedatum is niet bekend.