Project CARS is een vreemde eend in de bijt in het rijtje topgames die uitkomen in 2014. De game is namelijk al een tijdje speelbaar op de PC, in pre-alfa welteverstaan. Deze racer, die ontwikkeld wordt door het bekende Slightly Mad Studios, moet het genre opnieuw definiëren met een nieuwe opzet qua carrière en prachtige graphics.
De racegame is in ontwikkeling bij Slightly Mad Studios, de ontwikkelaar van bekende spellen als
Need for Speed: Shift en
Shift 2: Unleashed. Toch is Project CARS - wat overigens niet staat voor het Engelse woord voor auto's, maar een afkorting is van
Community Assisted Racing Simulator aangezien het spel ook door fans wordt ontwikkeld - niet altijd in handen geweest van deze ontwikkelaar, maar liggen de
roots van deze game bij Kickstarter. Het spel verscheen in 2011 op deze website en was gigantisch populair. Sinds de verschijning op dat platform - doneren kan nog steeds buiten Kickstarter om - heeft Project Cars meer dan 2.2 miljoen euro opgehaald. Tel daar nog eens een bijdrage van 1.5 miljoen euro bij op van Slightly Mad Studios, en je zou zeggen dat de racer genoeg budget heeft om een echte topper te worden.
En een topper, dat lijkt Project CARS zeker te worden. Een voor de hand liggende reden, zijn de graphics. Die zijn namelijk mooi. Prachtig. Wonderschoon. Een genot voor het oog. Autoporno in zijn puurste vorm. Er zijn weinig games die zo'n visuele pracht tevoorschijn toveren op het scherm. En dan praat je niet alleen over de screenshots, ook in-game ziet Project CARS - en besef je dat het nu nog in de pre-alfa fase zit - er geweldig uit. Je zou het spel nu al de titel 'Mooiste racegame ooit' kunnen geven, en weinig mensen zouden het niet met je eens zijn. Visueel klopt vrijwel alles van die game. Van kleine 'marbles' - stukjes afgesleten rubber - op je banden tot groeven en gaten in het asfalt, het is aanwezig en ziet er immens goed uit.

Maar een echte gamer weet dat je met goede graphics alleen niet een goede game hebt. Het is mooi meegenomen, maar in een spel draait het ook om veel andere aspecten. Ook hier lijkt Project CARS het goed te doen, aangezien het originele plan van het Kickstarter-project was om de carrière in de racegame heel origineel op te zetten. Je start namelijk als jong jochie op de karts. Doe je het daar goed, dan verdien je contracten in hogere series. Kies je voor een career op de ovals en probeer je naam te maken in de NASCAR en Indycar, of ga je voor een loopbaan in de open wheel-klasse en rijd je in Formule Ford en uiteindelijk de Formule 1 rond. Het is helemaal aan jou, en geen twee carrières zullen daardoor hetzelfde zijn.
Het zorgt voor een twist aan het racegenre. Niet meer generiek auto's kopen en proberen overal een gouden blokaal binnen te slepen, maar echt het leven van een racer leven. Het klinkt een beetje als de Be-A-Pro-modus uit
FIFA, een echte verfrissing voor het racegenre.
Zijn wij dan alleen maar positief gestemd over Project CARS? Nee, nog niet. De game is namelijk al een tijdje speelbaar op de PC in de eerder genoemde alfa-fase, maar er zijn nog genoeg punten waar de ontwikkelaars naar moeten kijken. Zo is de AI ronduit slecht te noemen - denk aan tientallen auto's die elkaar torpederen in de eerste bocht - en voelen de wagens lang nog niet stevig en betrouwbaar aan op de circuits, iets wat je wel mag verwachten van een bedrijf als Slightly Mad Studios. Ook is het schademodel nog niet je van het, en moet daar echt nog wat tijd in gestoken worden. De auto's kunnen namelijk verschillende onderdelen zoals bumpers verliezen, maar erg realistisch gaat dat allemaal niet.
Toch betekent dat niet dat deze problemen onoplosbaar zijn. Integendeel zelfs, Slightly Mad Studios heeft de tijd, het geld en de ervaring om deze problemen op tijd op te lossen. Voeg daarbij een verfrissende, nieuwe kijk op de carrière in racegames toe en geweldige graphics, en je hebt een titel die zo de beste racegame van 2014 kan worden.