In 2011 werden we ineens met meerdere cryptische en geheimzinnige trailers bestookt. Ground Zeroes? The Phantom Pain? Moby Dick Studios? Gamers begrepen er niets van. Uiteindelijk bleek het een geniale marketingstunt te zijn van niemand minder dan Hideo Kojima, de geestesvader van de
Metal Gear Solid-franchise. Het vijfde deel in de immens succesvolle
stealthserie kwam eraan, zo bleek. Om de fans niet te lang te laten wachten, introduceert Kojami Productions in begin 2014 alvast een voorproefje op het echte werk van
The Phantom Pain:
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes.
In Ground Zeroes hebben we te maken met een proloog. Niemand minder dan fan favorite Big Boss keert namelijk terug in de nieuwe sluipgame van Kojima! Tevens zal Ground Zeroes de eerste game van Hideo Kojima zijn die draait op de revolutionaire Fox Engine, waarmee prachtige graphics tevoorschijn getoverd kunnen worden. De eerste trailer, waarin we Big Boss zien staan in een met regendruppels bestookte militaire basis, spreekt wat dat betreft boekdelen.
Bovendien heeft de Japanse bedenker van de serie laten weten dat de ondertiteling van Ground Zeroes Arabisch(!) wordt; iets wat hij altijd al had willen proberen in de stealthfranchise. Ten slotte geeft Kojima aan dat hij in Ground Zeroes gevoelige en onderhuidse thema’s wil verkennen, maar verder blijft hij daar erg geheimzinnig over. Ground Zeroes moet volgens hem in ieder geval creativiteit hoger stellen dan commercieel succes. Als gamers kunnen we dat natuurlijk alleen maar toejuichen. Misschien wel het belangrijkste nieuws is echter dat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes de eerste MGS-game wordt die een volledig open wereld bevat, met nauwelijks tot geen laadtijden.

Wat veel fans van de Japanse sluipserie ook ongetwijfeld zullen waarderen in Ground Zeroes, is de terugkeer van de ‘Mother Base’. Zoals de naam al verraadt, in feite de thuisbasis van Big Boss tijdens zijn actievolle avonturen. Spelers kunnen de Mother Base steeds verder en beter uitbouwen, hetgeen gelijk een aangenaam strategisch en tactisch element aan de toch al goedgevulde gameplay toevoegt.
Daarbij kunnen gamers wederom gebruikmaken van de
Research & Development-feature, die we kennen uit Peace Walker voor de PSP. Met deze interessante functie kan Big Boss een breed scala aan wapens en gadgets ontwerpen, aanpassen en verbeteren. Het leukste is echter nog het feit dat de speler vrij kan rondlopen in de uitvalsbasis, zoals we dat bijvoorbeeld kennen van de vliegende basis ‘Paladin’ uit
Splinter Cell: Blacklist, eveneens een stealthgame.
Kojima heeft duidelijk verteld dat Ground Zeroes een proloog is op The Phantom Pain. Naar alle waarschijnlijk zal Metal Gear Solid V: Ground Zeroes een kwalitatief hoogwaardig voorproefje worden op het échte sluipwerk in The Phantom Pain, maar met die termen doe je deze game zeer vermoedelijk tekort. Alle Metal Gear Solid-games (volgens sommige critici met uitzondering van het tweede deel) zijn van uitermate goede kwaliteit en verdienen het ongetwijfeld om door zoveel mogelijk gamers gespeeld te worden. Sla daarom Ground Zeroes absoluut niet over; ook de proloog van MGS V heeft zonder twijfel genoeg interessante en spectaculaire gameplay te bieden, zodat The Phantom Pain niet als een overtreffende trap, maar eerder als een kwalitatief gelijkwaardige voortzetting van Ground Zeroes door het leven zal gaan.