Op de E3 2013 werd hij uit de doeken gedaan door
Just Cause-ontwikkelaar Avalanche Studios:
Mad Max, de gameadaptatie van de klassieke actiefilms met acteur Mel Gibson uit de jaren tachtig. In de post-apocalyptische wereld van Mad Max staat overleven centraal; benzine is het nieuwe geld en pantservoertuigen, gevuld en aangekleed met dikke wapens, zijn eerder regel dan uitzondering.
In Mad Max speel je met Max Rockatansky, een voormalig politieagent in een post-apocalyptisch Australië. Door een ‘einde-van-de-wereld’-scenario is elke vorm van (centraal) bestuur en gezag als een donderslag bij heldere hemel verdwenen. Gevaarlijke motorbendes maken nu de dienst uit in de outbacks van het Australische continent. Wanneer Max uiteindelijk inziet dat zijn politiedienst geen enkele invloed meer uitoefent op het anarchistische landschap, én zijn vrouw en zoon worden vermoord door een genadeloze bende van bikers, besluit Max om het recht in eigen hand te nemen en vermoordt hij zonder pardon iedereen die in zijn weg loopt.

Mad Max schotelt de speler een extreem gewelddadige wereld voor; mensenlevens zijn nauwelijks nog wat waard in deze crisissituatie. Geld speelt geen enkele rol meer, want benzine is het betaalmiddel waar iedereen achteraan zit. Met die grondstof kunnen zij namelijk hun brute voertuigen blijven onderhouden, zodat men, als een nomadische stam, al plunderend en verkrachtend van nederzetting naar nederzetting reist.
Antiheld Max heeft, voornamelijk dankzij de koelbloedige dood van zijn gezin, echter nog een flink appeltje te schillen met de bebaarde, onverzorgde, gure types met hun ronkende vehikels. Zonder enige vorm van empathie schiet, slaat en detoneert hij de ene na de andere bad guy op roekeloze en spectaculaire wijze over de kling in het dorre, vrijwel uitgestorven Australië.
Naast het feit dat ‘Mad Max’ overweg kan met uiteenlopende geweld(ad)ige wapens, heeft hij ook nog eens de beschikking over een onwijs intimiderende monsterbolide. Met deze krachtpatser trekt Max in de gigantische (letterlijk) sandbox-wereld van hot naar her, om zichzelf van levensonderhoud te voorzien en onderwijl vervelende paupers genadeloos van het leven te beroven. Toch draait hij zijn hand er niet voor om om zo nu en dan zijn steentje bij te dragen aan een in nood verkerende nederzetting. Beklim een machinegeweer, benut tonnen met gloeiend hete olie of pak een provisorische pijl en boog op. Aan jou de keuze hoe je de betreffende nederzetting verdedigt, óf aanvalt.
Vooralsnog is er nog weinig bekend over de nieuwe game van de Zweedse ontwikkelaar Avalanche Studios. Behalve dat alles wat we tot nu toe over deze game gezien en gehoord hebben, sterk richting het positieve spectrum neigt. De graphics zijn om op te eten, want het opspattende zand tijdens het scheuren door de enorme woestijnwereld is niks minder dan fenomenaal te noemen. Ook de actiepassages lijken tot nu toe onderhoudend en afwisselend te worden. Het meest in het oog springend is de afwijkende doch briljante setting. Mad Max verdient zonder twijfel een prominente plek in de rij van ‘beste games met een post-apocalyptische setting’.