Column: Spelers maken Shadow of the Erdtree moeilijker dan dat het is

Article
dinsdag, 02 juli 2024 om 22:00
elden ring shadow of the erdtree knight
Het is geen geheim dat de uitbreidingen van FromSoftware altijd moeilijk zijn. Maar spelers maken Shadow of the Erdtree nog moeilijker dan dat de DLC al is.
We hebben meer dan twee jaar moeten wachten op de DLC van Elden Ring en dat wordt ook de enige uitbreiding voor de game. Maar dat is niet erg, want FromSoftware heeft met Shadow of the Erdtree weer een meesterwerk afgeleverd.
De nieuwe wereld - The Lands of Shadow - is gigantisch en opgebouwd als een soort lasagne. Initieel lijkt het al een op een grote schaal vol heerlijkheid, maar de wereld kent vele lagen vol geheimen en sneaky routes die weer naar compleet nieuwe gebieden leiden. En de één is weer magischer dan de ander. Aan de Cerulean Coast zal je ongetwijfeld even genieten van het uitzicht, terwijl de Shadow Keep even duister als indrukwekkend is.
Daarnaast wordt er in de uitbreiding een compleet nieuw arsenaal aan wapens toegevoegd. Sommige zorgen voor compleet nieuwe speelstijlen, zoals de Dryleaf Arts, werpmessen en de perfume bottles, terwijl andere wapens een nieuw smaakje toevoegen aan de vele wapencategorieën.
Al met al is Shadow of the Erdtree alles wat je in een uitbreiding wil zien en meer. Het voelt bijna aan als een compleet nieuwe game. En toch heeft de DLC in de eerste week een Mixed-rating gehad op Steam. Waarom?

Maak je borst maar nat

Voor een gedeelte komt dat door een paar technische problemen op PC, maar anderzijds zijn er veel spelers die hebben geklaagd over de moeilijkheidsgraad van Shadow of the Erdtree. En is een eerlijk punt om te maken. De uitbreiding is namelijk inderdaad moeilijk. FromSoftware staat erom bekend dat de moeilijkheidsgraad hoog ligt in de games en de ontwikkelaar heeft ook nog eens de reputatie dat het er nog een schepje bovenop doet in de DLC.
Volgens regisseur Hidetaka Miyazaki is dat ook nodig. Spelers hebben na twee jaar geoptimaliseerde builds gemaakt, de wapens en spirits zitten op hun maximale level en ze hebben lang geoefend op meedogenloze bazen als Malenia. Als de moeilijkheidsgraad niet omhoog gaat, dan zullen spelers door de DLC blazen alsof het niks is.
Bazen zijn dan ook zeer agressief en bieden weinig ademruimte. Messmer the Impaler, de villain uit alle promotiemateriaal, jaagt de speler constant op met zijn speer en doet dat al vanaf het moment dat je zijn arena inloopt. En Messmer is zeker niet de enige. Het is een waar vak om te overleven in Shadow of the Erdtree.
elden ring shadow of the erdtree bossf1708592213

Roeien met de riemen die je hebt

Om het te compenseren heeft FromSoftware een nieuwe mechanic toegevoegd: Scadutree Fragments. Voor elke upgrade - er zijn er twintig in totaal - richt je meer schade aan en kan je meer klappen ontvangen. En met name dat laatste is zeer belangrijk. Initieel kreeg je voor elke upgrade een bonus van vijf procent, maar inmiddels zijn de eerste tien upgrades sterker dan de laatste upgrades.
Het is dus makkelijker geworden om veel krachtiger te worden in Shadow of the Erdtree. Alleen dan moet je wel op zoek gaan naar de Scadutree Fragments en ze daadwerkelijk gebruiken. En dat is wat veel spelers blijkbaar niet doen, terwijl ze wel blijven klagen over de moeilijkheidsgraad.
Wanneer je als Spirit naar de wereld van een andere speler wordt gehaald om ze te helpen met een baas, kan je in het Equipment-menu zien hoeveel Scadutree Fragments de host heeft gebruikt. En bij late game bazen als Messmer is het aantal schrikbarend laag voor veel spelers.
Het wordt daardoor ook niet makkelijk gemaakt voor de spelers die ze oproepen voor co-op. Gebruik daarom de mechanic die FromSoftware speciaal heeft toegevoegd en maak het jezelf niet onnodig lastig. Anders wordt het onmogelijk om de laatste bazen in de uitbreiding te verslaan.