Column: MediaMarkt had chaos tijdens nachtelijke actie kunnen zien aankomen

Article
maandag, 28 oktober 2024 om 18:00
Wat een mooi feestje had moeten worden, liep in de nacht van zaterdag op zondag uit op chaos bij de MediaMarkt in Rotterdam. Maar had de organisatie dit niet van mijlenver kunnen zien aankomen?
Om het 25-jarig jubileum van MediaMarkt in Nederland te vieren, werd er een speciaal evenement georganiseerd in Rotterdam. Op zaterdagnacht zou de winkel één uur open gaan, waarbij bezoekers konden profiteren van speciale deals - die alleen in de winkel en alleen voor dat ene uurtje zouden gelden. En daar zaten oprecht een aantal goede deals tussen, waaronder op Call of Duty Black Ops 6.
Call of Duty: Black Ops 6 - PS5 Image
Call of Duty: Black Ops 6 - PS5
EUR64.99
Op voorraad
Koop op bol.
Uiteindelijk is het hele feestje alleen niet doorgegaan. Terwijl er al een hele menigte was samengekomen voor de winkel, drong een groep onruststokers naar voren. Dat zorgde voor opstootjes en op een gegeven moment werden zelfs de ramen van de MediaMarkt ingegooid. Het personeel moest de nooddeuren sluiten en zichzelf binnen verstoppen, terwijl de politie het plein schoon veegde. Geen mooie deals en blije mensen, in plaats daarvan was er angst, arrestaties en onrust.
Een woordvoerder van MediaMarkt heeft aan NRC laten weten dat het moeilijk was te voorzien dat het op een chaos uit zou lopen. De winkel had ‘dit niet kunnen voorkomen’ met de informatie die ze vooraf hadden. Maar is dat wel zo?

Miscommunicatie tussen politie en MediaMarkt

In totaal heeft MediaMarkt twaalf beveiligers ingehuurd om het evenement in goede banen te leiden. Dat zou volgens de twee wijkagenten voldoende zijn geweest, waarmee de winkel het veiligheidsplan heeft doorgenomen. Opvallend genoeg was de politie alleen helemaal niet op de hoogte van de speciale nachtopening, zo zegt een woordvoerder tegen het ANP.
Diezelfde woordvoerder zegt dat ze ook wel hadden kunnen vertellen dat de actie geen goed idee was. De MediaMarkt in Rotterdam Centrum ligt namelijk aan het Binnenwegplein, waar veel horeca te vinden is. En op zaterdagnacht zijn volgens de politie ‘weinig mensen nog nuchter’ in dat gebied.
Zelfs als de menigte voor de MediaMarkt rustig was gebleven, dan was er dus zeker een grote kans geweest dat er oproerkraaiers zouden komen of opstootjes met dronken mensen. MediaMarkt moet ook weten dat de winkel naar een druk uitgaansgebied ligt en het is dan ook opvallend dat de wijkagent het plan heeft goedgekeurd. Of in ieder geval niet het advies heeft gegeven om in ieder geval het politiebureau in te lichten dat er een groot evenement wordt georganiseerd in het centrum.

Amerikaanse praktijken

Een deel van de schuld kan zeker in de schoenen worden geschoven van de wijkagenten, maar de MediaMarkt treft ook blaam. De winkel had namelijk simpelweg een stukje common sense kunnen gebruiken. Als je zo’n actie organiseert in één filiaal in het hele land, inclusief zeer aantrekkelijke aanbiedingen en middenin een druk centrum, dan weet je dat het chaos wordt. Misschien niet voordat de deuren open gaan, maar zeker wel vanaf dat moment.
Iedereen kent wel de beelden uit de Verenigde Staten tijdens Black Friday. Hordes aan mensen die de beste deals willen scoren en als een stel zombies met elkaar op de vuist gaan, puur vanwege hoge korting op een TV. Het is een recept voor chaos om het op zo’n manier te organiseren.
MediaMarkt gaat nu evalueren wat het anders had kunnen doen. Ik heb in ieder geval al wat tips voor de organisatie. Doe zoiets niet bij één filiaal, maar open de deuren door het land heen. En brengt de politie op de hoogte van het plan, zodat niet twaalf beveiligers en een groep onderbetaalde verkopers aan hun lot worden overgelaten aan een horde, koopjeshongerige mensen.