Column: Als Game Mania verdwijnt is dat een nekschot voor het vinden van games

Article
maandag, 24 juni 2024 om 12:00
nintendo switch 3061237 1280f1657875998
Het gaat niet zo goed met Game Mania. De financiën van de keten zijn blijkbaar zo slecht dat hij overgenomen moet worden. Maar als dat niet lukt is het slecht nieuws voor gaming-enthousiastelingen.
De game-industrie is in korte tijd veel veranderd. Tien tot vijftien jaar geleden was het nog de normaalste zaak van de wereld om je games fysiek te halen. Fysieke games online bestellen was weliswaar ook al gebruikelijk, maar een gamewinkel binnenstappen was verre van vreemd.
Maar als je nu in een gamewinkel komt is het er vaak vrij leeg. Het moet al een bijzondere winkel zijn wil je er op een verder willekeurige dag meerdere andere klanten tegen het lijf lopen. En wie geeft al die mensen die niet meer naar de winkel gaan ongelijk? Er zijn nog maar zo weinig gamewinkels dat je er zelfs in middelgrote steden niet altijd één kan vinden.

In de winkel zie je nieuwe dingen

Misschien mis je zelf niet zoveel aan de game-winkel. Online bestellen is tenslotte makkelijker. Maar er is toch iets dat zelfs de beste online winkel niet echt kan nabootsen. In de fysiek winkel kun je rondneuzen, snuffelen, sneupen, koekeloeren.
Het heeft vele namen, maar het komt erop neer dat je in een fysieke winkel zelden rechtstreeks naar de gewenste game loopt, die pakt, afrekent en weer vertrekt. Je komt die dag misschien binnen om de nieuwste game in je favoriete franchise te kopen en dat is waarschijnlijk ook waarmee je weg gaat. Maar je neemt ook iets anders mee: kennis over nieuwe games.
Je oog is gevallen op interessante hoesjes, hoesjes van games die online minder onder de aandacht staan. Online-winkels hebben weliswaar algoritmes om je gerelateerde games te laten zien, maar het moment waarop je vanuit je ooghoek voor het eerst het hoesje ziet van een game waarvan je nu nog niet weet dat het één van je favorieten wordt, heeft nog geen enkele online winkel nagebootst.

De gamewinkel is in nood

Misschien koop je zo’n game die je hebt gezien niet meteen, maar je gaat hem wel even googelen. Bij een volgend bezoek aan de gamewinkel is het misschien wél de titel die je meeneemt. Het gevoel dat je op een organische manier een game hebt ontdekt is in nood als het slecht afloopt met Game Mania.
Want zoals gezegd is het al niet meer vanzelfsprekend dat er een gamewinkel bij je in de buurt is. Als een grote keten als Game Mania verdwijnt zijn we alleen maar verder van huis. Er staan wel games bij de Intertoys en de MediaMarkt maar het is toch vrij vaak een kleine collectie, meestal bestaande uit bestsellers waarvan je natuurlijk allang wist dat ze bestonden.
Eén faillissement hoeft niet het einde van de wereld te zijn. Er kan altijd een nieuwe winkel opstaan als Game Mania het niet redt. Maar die zou ook te maken hebben met een digitaliserende game-industrie en concurrentie van webwinkels. Een fysieke gamewinkel dreigt een niche te worden en dan is de enige hoop dat er net als met platenzaken veel onafhankelijke winkels met enthousiaste eigenaren en bijzondere collecties opstaan.