De
Formule 1 keert na een lange pauze aankomend weekend eindelijk weer terug met de GP van de Verenigde Staten. Lees nu alles wat je moet weten over de 2024-editie van de race.
De comeback van Red Bull Racing?
Het gat van vier weken op de
F1-kalender is voor veel fans een helse periode geweest. Het is momenteel namelijk enorm spannend en tot het einde van het seizoen zal het nagelbijten worden wie er uiteindelijk als kampioen uit de bus komt. Voor sommige teams is die pauze alleen als een godsgeschenk uit de hemel gekomen.
Red Bull Racing valt zeker onder die groep. Het team van
Max Verstappen worstelt al het hele seizoen met de upgrades, waardoor de RB20 eigenlijk steeds instabieler en slechter wordt, in plaats van beter. De oorzaak van het probleem is nu alleen bekend en het volgende upgradepakket moet zorgen voor een flinke sprong in performance. En dat pakket wordt geïntroduceerd in Austin.
Door het gat hebben de engineers ruim de tijd gehad om de upgrades te testen in de fabriek. Verstappen heeft er dan ook vertrouwen in dat aankomend weekend een stuk comfortabeler wordt om te rijden.
Het is alleen wel de vraag of het genoeg zal zijn om de opmars van McLaren af te stoppen. In Singapore werd duidelijk dat er een groot verschil zit momenteel tussen de papaya-gekleurde auto’s en de rest van het veld. Bovendien komt
McLaren mogelijk ook met upgrades dit weekend.
Tijdschema voor GP Verenigde Staten 2024
Hoewel Singapore en Baku in een andere tijdzone zitten dan West-Europa, waren beide races wel op het ‘normale’ tijdstip voor de Formule 1. Dat is normaal alleen niet het geval wanneer de sport bezig is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Voor de GP van de Verenigde Staten moet je dan ook inschakelen op een ander moment dan normaal.
Daar komt ook nog eens bij kijken dat het weer tijd is voor een sprintweekend. Wil je dus niks missen van alle acties in Austin, check dan goed
het tijdschema hieronder.
Sessie | Dag | Tijd |
Eerste vrije training | Vrijdag 18 oktober | 19:30 - 20:30 |
Sprintkwalificatie | Vrijdag 18 oktober | 23:30 - 00:15 |
Sprintrace | Zaterdag 19 oktober | 20:00 - 21:00 |
Kwalificatie | Zondag 20 oktober | 00:00 - 01:00 |
Race | Zondag 20 oktober | 21:00 - 23:00 |
Voorgaande winnaars
De Grand Prix van de Verenigde Staten kent een rijke geschiedenis. Al sinds 1908 wordt het evenement georganiseerd, al was het destijds natuurlijk nog niet onderdeel van de Formule 1. De race zoals we hem kennen in de huidige staat, bestaat sinds 2012, toen de GP van de Verenigde Staten verhuisde van Indianapolis naar Austin, Texas.
Momenteel rijdt er nog iemand in de Formule 1 die beide edities een keer heeft gewonnen.
Lewis Hamilton won namelijk in 2007, de laatste Formule 1-race die werd gehouden op Indianapolis, en daarna ook meteen de eerste editie in Austin. In totaal heeft hij de GP van de Verenigde Staten zes keer gewonnen, waarmee hij eenzaam aan kop staat.
Daarna volgt Michael Schumacher met vijf overwinningen op de tweede plaats en op de gedeeltelijk derde plaats staan Graham Hill, Jim Clark en Max Verstappen - allemaal met drie overwinningen op hun naam. Hamilton en Verstappen zijn ook de enige twee huidige coureurs die de Grand Prix ooit hebben gewonnen, maar mogelijk wordt daar dit weekend een derde naam aan toegevoegd.
De layout
Sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten is verhuisd naar Texas, is de layout van het circuit geen enkele keer aangepast. En dat is ook niet nodig voor het Circuit of the Americas. De baan is namelijk zeer geliefd bij veel coureurs en fans. Het heeft van alles wat, waardoor elk aspect van de auto goed op de som wordt genomen.
Eerst is er al een vlijmscherpe haarspeldbocht aan het einde van de start-finish - waarbij de baan bovendien flink wat meters hoogte pakt. Het is altijd oppassen geblazen in bocht één, want er zijn geregeld botsingen bij de start. Het wordt meteen opgevolgd door een technisch stuk, met veel S-bochten tussen bocht 3 en 9.
Daarna is het tijd om de kracht van de motor te laten gelden. Na nog een haarspeldbocht zit er namelijk een lang, recht stuk tussen bocht 11 en 12, gevolgd door een bochtensectie waar verschillende lijnen gepakt kunnen worden. De juiste lijn kiezen is enorm belangrijk om het laatste gedeelte goed door te komen, op weg naar de start-finish.