+0
18:53
25-03-2025 21:15
23-03-2025 12:11
23-03-2025 01:11
22-03-2025 13:08
22-02-2025 18:35
22-02-2025 18:33
20-02-2025 22:24
20-02-2025 22:13
09-02-2025 22:43
+0
EpicExplorer
“Dit zijn geen gewone fans, dit zijn ware creatieve meesters – inspiratie ten top. Dit schilderij van Mario in LEGO-stijl is echt een kunstwerk. Het is bijna niet te geloven dat er nog steeds geen officiële LEGO schilderij van Mario bestaat. De creativiteit spat ervan af!”18:53
+0
EpicExplorer
De échte problemen in de game-industrie (en waarom GTA 6 niet de schuldige is) De game-industrie zit in een crisis, en sommige media proberen GTA 6 als zondebok aan te wijzen. Volgens sommige berichten zouden uitgevers hun games uitstellen om niet in het vaarwater van Rockstar’s nieuwste titel te komen. Maar de echte problemen in de industrie liggen veel dieper. Hier zijn de belangrijkste oorzaken van de huidige crisis: 1. Massale ontslagen en studio-sluitingen Grote bedrijven zoals Microsoft, Sony en Embracer Group hebben de afgelopen jaren duizenden medewerkers ontslagen, ondanks miljardenwinsten. Studio’s worden massaal opgekocht en gesloten als ze niet snel genoeg winst maken. Dit is een direct gevolg van slecht management en risicovolle investeringen. 2. Gebrek aan innovatie: remasters, remakes en live-service games Uitgevers nemen minder risico’s en herkauwen oude content. De markt wordt overspoeld met remakes (The Last of Us Part I, Resident Evil 4), terwijl veel live-service games mislukken (Suicide Squad, Marvel’s Avengers). Originele games krijgen steeds minder ruimte. 3. Microtransacties en prijsstijgingen Games worden duurder (€80+), maar zijn vaak onvolledig zonder extra betaalde content. Veel titels zijn gevuld met battle passes, loot boxes en andere verdienmodellen die de spelervaring verslechteren. Gamers betalen meer, maar krijgen minder. 4. Crunch-cultuur en slechte werkomstandigheden Veel ontwikkelaars worden gedwongen tot extreme overuren om deadlines te halen. Rockstar, CD Projekt Red en Naughty Dog zijn eerder onder vuur gekomen vanwege de slechte werkdruk. Dit leidt tot burn-outs en kwaliteitsverlies. 5. Game Pass en abonnementsdiensten: zegen of vloek? Diensten als Game Pass en PlayStation Plus maken gaming toegankelijker, maar dwingen uitgevers om anders te denken. Games verkopen minder goed, waardoor ontwikkelaars mogelijk minder investeren in grote, risicovolle projecten. 6. Waarom GTA 6 hier de schuld van krijgt GTA 6 is de perfecte bliksemafleider. Het is een gigantische titel die alle aandacht trekt, en uitgevers kunnen makkelijk zeggen: “We stellen onze game uit vanwege GTA 6.” Maar in werkelijkheid worstelt de industrie met structurele problemen die al jaren spelen. Conclusie De game-industrie is in crisis door: Massale ontslagen en studio-sluitingen. Te veel focus op remakes en live-service games. Stijgende prijzen en agressieve microtransacties. Crunch en slechte werkomstandigheden. Veranderingen door abonnementsmodellen. GTA 6 is niet het probleem—de industrie zelf is dat. In plaats van de schuld bij Rockstar te leggen, zouden uitgevers moeten kijken naar hun eigen beleid en hoe ze de toekomst van gaming gezonder kunnen maken. Wat vind jij? Zijn er nog andere problemen die bijdragen aan de crisis in de gamewereld? Laat het weten!25-03-2025 21:15
+0
EpicExplorer
Dus jij vindt Assassin’s Creed: Shadows een budgetbak-game? Waarom, als ik vragen mag? Ik ben deze game aan het spelen en vind juist dat hij zijn geld meer dan waard is. Over het algemeen krijgt de game ook goede reviews. In ieder geval is hij een stuk beter dan Assassin’s Creed: Valhalla. Blijkbaar hanteer jij een erg hoge standaard voor wanneer een game de volle prijs van 80 euro waard is, of juist in de budgetbak thuishoort. Natuurlijk zeggen reviews tegenwoordig niet alles. Ik heb in het verleden games gespeeld die matige beoordelingen kregen, maar die ik zelf geweldig vond. Het komt uiteindelijk neer op wat iemand van een game verwacht. Daar schuilt ook het risico: sommige mensen hebben torenhoge verwachtingen, waardoor een game uiteindelijk alleen maar kan tegenvallen. Je kunt veel zeggen over Assassin’s Creed: Shadows, maar slecht is deze game zeker niet. Assassin’s Creed: Odyssey en Valhalla vond ik redelijk saaie games, vooral omdat ze erg repetitief waren. Odyssey in het bijzonder leed onder een veel te grote wereld waarin missies en activiteiten vooral op kwantiteit waren gericht in plaats van kwaliteit. Dat is in Assassin’s Creed: Shadows gelukkig een stuk beter uitgewerkt. Assassin’s Creed: Shadows afschilderen als een budgetbak-game is dan ook totaal misplaatst. Je moet de game de kans geven zich te bewijzen. Alleen afgaan op reviews en wat je op internet leest, geeft geen compleet beeld van hoe deze game echt is en speelt. Uiteindelijk gaat het erom wat jij ervan vindt en niet wat anderen ervan zeggen. Bovendien moeten we niet vergeten dat deze game nu al meer dan twee miljoen spelers heeft. Als deze game écht zijn 80 euro niet waard zou zijn, waarom zien we dat dan niet terug in de verkoopcijfers? Leg dat maar eens uit. Mensen betalen de volle prijs, en dat zouden ze niet doen als de game ondermaats was. Daar moet ik wel bij vermelden dat verkoopcijfers tegenwoordig ook niet altijd iets zeggen over de kwaliteit van een game. Al jaren klagen mensen over de kwaliteit van FIFA en Call of Duty, en toch verkopen deze games keer op keer als een malle. Dat laat zien dat populariteit niet altijd gelijkstaat aan kwaliteit, maar het betekent ook dat Assassin’s Creed: Shadows in ieder geval iets goed doet om zoveel spelers aan te trekken.23-03-2025 12:11
+0
EpicExplorer
De zorgen die in Japan zijn geuit, zijn begrijpelijk. Schrijnen hebben een diep religieuze en culturele betekenis, en het afbeelden van hun vernieling in een game kan als respectloos worden ervaren. Dit roept de vraag op in hoeverre ontwikkelaars rekening moeten houden met culturele gevoeligheden zonder hun creatieve vrijheid te verliezen. Hoewel het logisch is dat gameontwikkelaars soms aanpassingen doen naar aanleiding van kritiek, moeten we waken voor een trend waarin creatieve expressie steeds verder wordt ingeperkt. Games zijn meer dan alleen entertainment; ze zijn een vorm van kunst en narratieve expressie. Het zou een zorgelijke ontwikkeling zijn als externe druk—of dat nu van overheden, activistische groeperingen of maatschappelijke stromingen komt—bepalend wordt voor wat er wel en niet in een game mag. Natuurlijk moeten er ethische grenzen zijn, maar die moeten voortkomen uit een balans tussen respect voor de werkelijkheid en de artistieke visie van de ontwikkelaars. Als we niet oppassen, belanden we in een situatie waarin games steeds minder vrijheden bieden en creatieve expressie wordt onderdrukt door politieke of sociale druk. Het gevaar bestaat dat zelfs sandbox-games zoals GTA 6 hun speelse destructieve elementen verliezen, simpelweg omdat bepaalde groepen vrezen voor negatieve gedragsbeïnvloeding. Gameontwikkelaars moeten dus de ruimte behouden om werelden te scheppen die authentiek en geloofwaardig zijn, zonder dat ze constant worden gecensureerd door externe partijen. Creatieve vrijheid mag niet het slachtoffer worden van maatschappelijke druk.23-03-2025 01:11
+0
EpicExplorer
“In mijn ogen heeft Ubisoft met Assassin’s Creed: Shadows de reeks nieuw leven ingeblazen. De game herstelt het karakteristieke Assassin’s Creed-gevoel dat we oorspronkelijk gewend waren en brengt een perfecte balans tussen vertrouwde elementen en verfrissende innovaties. Dit is precies wat ik had gehoopt te ervaren. Voor mij was Assassin’s Creed: Origins de laatste game in de serie die echt indruk maakte. Het vervolg, Assassin’s Creed: Odyssey, viel echter zwaar tegen, met een zwak en ongeloofwaardig verhaal en repetitieve missies die de ervaring aanzienlijk beperkten. Assassin’s Creed: Valhalla bood wel wat verbetering, maar voelde uiteindelijk niet meer aan dan een herhaling van eerdere formules. Daarna kwam Assassin’s Creed: Mirage, een kortere maar meer klassieke Assassin’s Creed-ervaring die de reeks in de juiste richting stuurde. Toch miste de game nog wat van de magie die we kennen van de oorspronkelijke delen. Assassin’s Creed: Shadows, echter, markeert voor mij de ware wederopstanding van de franchise. Ik hoop van harte dat Ubisoft de juiste koers heeft gevonden en deze voortzet, zodat toekomstige delen de lat verder kunnen verhogen. Er zijn me ook meteen een aantal dingen opgevallen aan de game. Zo kun je nu voor het eerst op je paard blijven zitten als je in diep water komt, wat een welkome verandering is. Je paard gooit je er nu niet meer af. Verder vind ik de gevechten veel dynamischer; de algehele gameplay voelt vlot en soepel aan. De game ziet er bovendien fantastisch uit, met een open wereld die grafisch echt adembenemend is. De variatie tussen de missies en de verschillende activiteiten die je kunt ondernemen, houdt de ervaring fris en boeiend. Ubisoft heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de details, en dat merk je in de algehele presentatie en gameplay van Assassin’s Creed: Shadows. Ik geef de game dan ook een 9 op 10.”22-03-2025 13:08
+0
EpicExplorer
Een flink aantal jaar niet. Er zat tussen de vorige delen ongeveer 2a3. jaar. Dus ik verwacht dat deze op zijn laatst in 2026 uit komt.22-02-2025 18:35
+0
EpicExplorer
“Polls is iets wat ik echt miste op XGN, dus het is leuk om te zien dat ze dit nu eindelijk doen — en hopelijk ook blijven doen. Een paar jaar geleden had ik dit al eens aangegeven in een reactie op een artikel, omdat ik het echt miste. Op deze manier kun je een goed beeld krijgen van hoe mensen over bepaalde onderwerpen denken. Ik hoop ook echt dat die nieuwe Tomb Raider-game snel wordt aangekondigd, want ik heb deze games altijd erg leuk gevonden om te spelen22-02-2025 18:33
+0
EpicExplorer
De oplossing ligt zeker niet in console-exclusives. Waarom niet? Omdat er in mijn ogen een versplintering gaande is in de gamewereld, vergelijkbaar met wat er gebeurt in de film- en serie-streamingwereld. Tegenwoordig heb je al snel vier of meer streamingabonnementen nodig om alle series en films te kunnen volgen. In de gamewereld zie je een soortgelijke trend. Voor Halo heb je een Xbox nodig, voor Uncharted een PS4 of PS5, en voor bepaalde andere games heb je weer een pc nodig, omdat niet alle games op consoles beschikbaar zijn. Hierdoor wordt gamen steeds duurder en verandert het in een hobby die voor veel mensen minder toegankelijk wordt. Blijkbaar wil dit bij veel mensen nog niet doordringen. Ik vind het daarom een goede zaak dat Microsoft nu met een multiplatformstrategie komt. Hierdoor wordt gamen voor veel mensen toegankelijker én betaalbaarder. Of zoals jij zegt: een Game Pass die op alles draait. Daarnaast is het maar de vraag of console-exclusives wel zo gunstig zijn voor ontwikkelaars, zoals sommigen beweren. Het succes van een exclusieve titel hangt immers sterk af van hoe goed de console zelf verkoopt in vergelijking met de concurrentie. Neem bijvoorbeeld de Xbox, die in 12 maanden slechts 2 miljoen consoles heeft verkocht, tegenover de PS5, die er in slechts 3 maanden al 3,8 miljoen wist te verkopen. Het is dan logisch dat ontwikkelaars hun games ook op de PlayStation willen uitbrengen, simpelweg omdat er veel meer mensen een PS4 of PS5 hebben dan een Xbox. Meer spelers betekent immers meer potentiële verkopen.20-02-2025 22:24
+0
EpicExplorer
Ik vind het een slechte ontwikkeling dat AI gameplaybeelden kan genereren, omdat dit ten koste gaat van de creativiteit van de mens. Een AI is immers nog altijd geen mens en denkt ook niet als een echt mens. AI kan echter wel nuttig zijn om het ontwikkelproces te vereenvoudigen en te versnellen, waardoor het maken van games goedkoper wordt. Dit moet dan wel op de juiste manier worden toegepast. Persoonlijk denk ik niet dat dit op de korte termijn de oplossing zal zijn voor het ontwikkelen van games. Hier zullen nog jaren overheen gaan, aangezien ontwikkelaars eerst moeten leren hoe ze hier goed mee om moeten gaan. Anders zie ik dit gemakkelijk fout gaan. Bovendien vrees ik dat dit ertoe zal leiden dat veel games te veel op elkaar gaan lijken, waardoor creativiteit, stijl en sfeer verloren gaan.20-02-2025 22:13
+0
EpicExplorer
Natuurlijk heeft Sony aangegeven dat er een storing was, dat ze eraan werkten en dat het 24 tot 48 uur kon duren. Maar vervolgens 18 uur lang niets meer laten horen over de oorzaak en status getuigt van een gebrek aan transparantie en professionaliteit. Daarom vind ik de compensatie van vijf extra dagen ook niet in verhouding staan tot de hinder die we hebben ondervonden. Wel moet worden vermeld dat een dergelijke grote storing op PSN, voor zover ik weet, al lang niet meer is voorgekomen. Hopelijk blijft het dan ook hierbij. Maar ik hoop wel dat Sony kritisch gaat kijken naar wat er fout is gegaan om te voorkomen dat zoiets zich in de toekomst opnieuw voordoet.09-02-2025 22:43