World of Tanks - Update 8.3 Review

Review
maandag, 04 februari 2013 om 15:00
xgn google image
Ontwikkelaar Wargaming.net is de afgelopen maanden lekker bezig. Talloze updates rollen uit de kast voor de massieve tankgame World of Tanks. Ook wij hebben in eerdere recensies al aangegeven erg content te zijn met de manier hoe de game zijn zaakjes aanpakt. Update 8.3 draait nu op volle toeren en dat geeft ons genoeg reden om weer eens uit te pluizen hoe World of Tanks er nu voor staat.
Met een meer dan indrukwekkende community die al meer dan vijftig miljoen spelers (!) telt, is het verdomd moeilijk om World of Tanks te vermijden. Nee, deze game heeft zijn plaats in het MMO-genre absoluut verdiend. In de voorgaande recensies gaven we al een 7.0 aan het origineel en update 8.0 was goed voor een puntje hoger. Update 8.3 heeft weer een hoop lekkers klaarstaan voor de fan, en dan met name een nieuwe tech-tree voor Chinese tanks. Dat belooft wat!
Easy to learn, hard to master
World of Tanks is altijd al bekend geweest om het feit dat de game verdomd makkelijk is om op te pakken, maar uiterst moeilijk te perfectioneren is. De gameplay is namelijk diep. Heel diep. Het blijft ontzettend bevredigend om jouw tank aan te passen met de upgrades die je tot je beschikking hebt. Ja, op dit gebied heeft Wargaming.net erg sterk gepresteerd.
Dat maakt het natuurlijk des te interessant op het slagveld, waar nagenoeg ieder gevecht weer anders is. Krijg je te maken met een grote groep zware tanks die langzaam maar zeker jouw kant op komen, of moet je het opnemen tegen een aantal kleine sluiptanks die hun loop stukje bij beetje om de hoek van een huis laten komen? Je moet je voorbereiden op het ergste, maar welk scenario dat is, verschilt iedere keer weer.
Made in China
Des te verfrissend is het dus ook om nu eindelijk met de Chinese variant van de tankwereld aan de slag te kunnen gaan. Hoe zien ze eruit en hoe onderscheiden deze Oosterse wapens van vernietiging zich van het oeuvre waar we voorheen al mee het slagveld konden betreden?
De nieuwe dodelijke tanks uit China kennen - zoals we gewend zijn - lichte, middelzware en zware tanks, ieder met hun eigen unieke vaardigheden. Opvallend is dat deze tanks nooit écht uitblinken. Ze zijn qua keiharde vuurkracht niet bepaald sterker dan de gemiddelde tank uit de andere tech-trees, maar gelukkig ook niet beduidend zwakker.
Daar tegenover staat weer dat Chinese tanks in onze ogen een stuk mobieler aanvoelen, want ze halen de meeste tanks zonder enige moeite in. Heerlijk, als jij de scout van het team wilt spelen - niemand die een kans maakt. Wil je echter schieten, zul je meer moeite moeten doen en ook meer frustratie aankunnen. Deze tanks zijn namelijk ook weer weer iets minder accuraat dan de gemiddelde tank uit de andere facties. Tja, het komt uit China of niet, hè. Het is dus een kwestie van preferentie.
Maar wie weet heeft je bemanning het binnen wel beduidend aangenamer, met een eigen wokpan voor een snel portie noedels onderweg. Je crew moet toch eten, vind je niet? Een tevreden groep, creëert geen troep. Ja, uiteindelijk kun je daar de vruchten van plukken.
Kwantiteit =/= kwaliteit
Natuurlijk ongelofelijk tof dat we een nieuwe 'factie' hebben gekregen. De Chinese tanks zorgen voor een nieuwe twist op het slagveld en moet je niet onderschatten. De gameplay blijft echter nagenoeg ongewijzigd, met de daarbij behorende sterktes en zwaktes en daar lijkt het erg trots op te zijn. Dit houdt in dat World of Tanks niet echt drastische verbeteringen heeft doorgevoerd in de minpunten die we hebben benoemd in onze voorgaande recensies. Gevolg is dat Wargaming's bombastische online game op een solide 8.0 blijft staan. Een meer dan welverdiende, that is.
Cijfer: 8