Als controller kent de Wii de Wiimote, een controller die voor ongeveer 40 euro te koop is. Ontwikkelaar Datel komt nu met een eigen variant genaam de Wildfire FX. Voor ongeveer 35 euro kun je deze aanschaffen, maar zorgt de lagere prijs niet voor een lagere kwaliteit?
Een net iets kleinere controller
De Wildfire FX is een accessoire voor de Wii en bedoelt als vervanger van de normale Wiimote. Deze controller is net wat kleiner, en daarmee ook iets lichter. Dat neemt niet weg dat de Wildfire FX wel de gebruikelijke knoppen kent die we ook op de Wiimote van Nintendo zelf vinden. Een groot nadeel is echter dat de knoppen een stuk stugger zijn, waardoor je soms een actie niet goed kunt uitvoeren in een spel. Je zult hierdoor helaas eerder dood gaan, en dat is nou net niet wat je zoekt in een controller.
Gelukkig wordt de beweging wel heel goed overgezet naar het spel. Net als de Wiimote is de Wildfire FX gevoelig als het gaat om schudden en aanwijzen. Hierin doet de Wildfire FX dus gelukkig niet af aan een Wiimote. De laatste standaard functie die de Wiimote en de Wildfire FX gelijk hebben is de rumble functie. Als de Wiimote trilt zijn we gewend dat dit niet te horen is en subtiel aanvoelt als een echte toevoeging aan het spel. Als de Wildfire FX trilt is dat helaas anders.
Mocht je in het spel een actie ondernemen waardoor je controller gaat trillen, dan lijkt het alsof honderden kleine balletjes op een trilplaat zijn gelegd, en deze ineens wordt geactiveerd. Jammer genoeg leidt dit enorm af en valt in de meeste gevallen je concentratie weg waar je voortgang in het spel vaak onder te lijden heeft.
Voorgevormde grip
Niet alleen heeft Datel met de Wildfire FX een goedkopere controller ontwikkeld voor de Wii, maar er is meer. Datel wilde namelijk een controller maken die een aantal voordelen kent, zodat gamers eerder voor de Wildfire FX kiezen dan voor de Wiimote. De eerste aanpassing die is gemaakt, is duidelijk zichtbaar aan de buitenkant. De grip van de Wildfire FX is voorgevormd naar een mensenhand zodat het vasthouden ervan veel comfortabeler moet zijn.
Ondanks dat het idee er op papier heel goed uitziet, heeft de uiteindelijke uitwerking absoluut gefaald. Het grootste probleem is dat zowel links- als rechtshandigen met de controller moeten kunnen spelen. Hierdoor krijg je hoe dan ook een voorgevormd gedeelte in je handpalm. De grip die dus eigenlijk beter had moeten zijn, is juist minder en het comfort dat de Wiimote kent is hierdoor geheel verdwenen.
Turbo Rapid Fire Function
Naast de voorgevormde grip die helaas tegenvalt, kent de Wildfire FX nog een extra functie, namelijk de Turbo Rapid Fire Function. Dankzij deze optie kun je in shooters vele malen sneller schieten en in sommige gevallen een burst van kogels naar een vijand sturen. Door A, B, 1 en 2 tegelijk te drukken activeer je de functie. Vervolgens kun je een knop ingedrukt houden, en dan doet de controller alsof je die knop heel snel achter elkaar indrukt. De game denkt dat dus ook, zodat je veel sneller kunt schieten of acties snel achter elkaar uitvoeren.
Deze extra functie blijkt gelukkig wel heel handig te zijn, alleen moet je er wel rekening mee houden dat in sommige gevallen het sparen van munitie verstandiger is dan alles op deze manier er doorheen jagen.
Eén verbetering, en heel veel nadelen
Helaas kent de Wildfire FX dus maar één echte verbetering, waar heel veel extra nadelen tegenover staan. Zo zijn de knoppen te stug, haalt de trilfunctie je uit je concentratie en zorgt de zogenaamde comfortabele grip voor alleen maar minder comfort. We kunnen dan ook niets anders concluderen dan dat de controller de besparing van een paar euro niet waard is.
Cijfer: 2.5