The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Review

Review
donderdag, 11 september 2008 om 9:00
xgn google image
Een nieuwe film, een nieuwe licentiegame, daar wordt de gamesindustrie al lange tijd mee geconfronteerd. Veel licentiegames worden afgeschreven als rommel, maar misschien weet The Mummy zijn inmiddels oude rug recht te houden in de games business of kan hij zich maar beter schuil houden in zijn tombe?
Veel filmliefhebbers hebben ongetwijfeld gehoord van The Mummy, waarvan inmiddels alweer drie films zijn verschenen. Afgelopen maand ging de derde film in premiere, namelijk The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor. Zoals we gewend zijn komt er van bijna elke film een game in de schappen en dat is met The Mummy niet anders.
Met de deur in huis vallen
Nee, nee, nee, nee! Zo hoor je geen game te maken. Zelfs andere licentiegames gaan, in vergelijking met deze game, richting topgames. De graphics zijn niet om aan te zien, de besturing werkt tegen aan alle kanten en de stemmen komen niet overtuigend over. Misschien is het nu al duidelijk wat voor spel The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor is, maar lees rustig verder en kom erachter wat er voor de rest allemaal niet klopt aan deze game.
The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58261 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58256 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 54440
Graphics van vijf jaar terug
Wat tien jaar geleden mooi was, is inmiddels achterhaald. Sierra, bekend van ondermeer SWAT 4, weet heel goed wat mooie graphics zijn, maar laat dat bij The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor niet zien. De graphics zijn gewoon niet mooi. Oké, het grauwe aan de omgevingen past dan weer goed bij de sfeer en sluit dus aan bij de film, maar de rest, zoals de personages, objecten en dergelijke zien er niet uit. De karakters bewegen erg houterig en zien er blokkerig uit, hetzelfde geldt voor de meeste andere dingen die je tegenkomt.
Geen gevoel
Wat wel erg leuk is aan The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor is dat de acteurs hun stemmen hebben verleend aan de game. Maar ook dit is helaas niet goed geslaagd. Een rustige ‘Watch out!’ in een dramatische situatie is niet genoeg om het gevoel over te brengen dat er iemand in gevaar is. Ook zijn de stemmen soms een klein beetje krakerig. In de game wordt er veel Chinees gepraat en heb je dus geen flauw idee wat de vijanden tegen je zeggen. De oneliners van hoofdpersoon Alex O’Connel en zijn vrienden zijn helaas iets te rustig tijdens de gevechten, en dat gaat dus ook ten koste van de game, waarbij je toch wel een beetje angst ingeboezemd wilt krijgen zodra er vijf á zes ninja’s uit de lucht komen zijlen. De geluidseffecten van de pistolen, geweren en dergelijke klinken dan wel weer aardig.
The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58272 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58267 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 54444
De besturing en de camera
Dan zijn we nu bij de besturing aangekomen. Door middel van een simpele druk op de knop zullen de O’Connel’s en consorten slaan en schieten. Dit werkt goed, maar met de Wiimote zou je toch meer mogelijkheden moeten benutten dan alleen de knoppen. De bewegingssensor van de Wiimote wordt wel benut, maar dan alleen in de puzzels. Meestal is het de bedoeling om een code te kraken door middel van het ‘zwiepen’ van de nunchuck en de Wiimote, of moet je deze met een grote beweging draaien om een lift in werking te krijgen. Dit alles werkt overigens erg goed, maar kennen we al uit de game Tomb Raider: Anniversary.
Ook werkt de camera niet altijd mee, zo komt het af en toe voor dat je van achteren beetgepakt wordt door een vijand en dat er één of meer van zijn handlangers je vervolgens helemaal aan gort mept, opdat je niets terug kunt doen. Zelfs het gezwiep met de Wiimote mag dan niet meer baten, dit is namelijk nodig om uit de greep van een vijand te komen, maar werkt dus uitermate slecht.
Waar moet ik heen?
Met veel slechte punten mogen we hopen dat The Mummy toch een paar verrassingen voor ons in petto heeft, en die zijn er zat! Maar helaas zkijn ook deze niet al te positief. In veel levels zul je vaak genoeg ruim een kwartier lang na moeten denken waar je heen moet. Daarbij komen ook nog de ‘boobytraps’ die in elke tombe thuis horen, die net niet leuk geplaatst zijn, of dat ene richeltje waar je aan wilt gaan hangen, maar net iets te ver weg is. Zo zal het regelmatig voorkomen dat je gefrustreerd achter je Wii zit wanneer je eindelijk denkt dat je weer een stap verder bent, maar je op het laatste moment toch weer dood gaat. Dit komt dan door een paar pijlen die spontaan uit de muur worden geschoten, of je valt ter pletter omdat een sprong precies op een bepaalde manier gemaakt moest worden.
The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58260 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58264 The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor Screenshot 58263
Conclusie
The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor kent een slechte camera, slecht leveldesign en slecht ingesproken dialogen. Het gezwaai en gezwiep met de Wiimote kennen we inmiddels wel, en is helemaal niet origineel in het spel verwerkt. Helaas is er eigenlijk geen aanleiding om deze game te kopen. De echte fans van de films worden teleurgesteld en ook gamers zullen niet veel plezier beleven aan deze game.
Cijfer: 3.5