Een cartoonesk pixelstijltje, torenhoge moeilijkheidsgraad en enorm hoge herspeelbaarheid. The Binding of Isaac: Rebirth is een game die je opzuigt en nooit meer loslaat.
Het gebeurt niet vaak dat een game ons na het introfilmpje al overtuigd heeft. Het met potlood getekende filmpje dat aan het begin van The Binding of Isaac: Rebirth speelt is echter zo komisch en duister tegelijk, dat we niet anders konden dan vermakelijk toekijken.
De kelder in!
De kleine Isaac heeft namelijk een slechte dag. Zijn speelgoed wordt afgepakt en hij wordt opgesloten in een kast. Dit heeft hij te danken aan zijn moeder, die berichten van God krijgt. Zelfs als de heer als offer wil dat Isaac opgeofferd wordt, gehoorzaamt Mom braaf. Met een keukenmes stormt ze de kast in, waar Isaac net door een geheim luik de kelder induikt.
Verrassing! De kelder waar Isaac in terechtkomt is bepaald geen veilige plek. Hier neem jij de controle over het snikkende ventje. Door met tranen te schieten versla je vijanden, terwijl je objecten verzamelt en een weg uit de kelder probeert te vinden.
Dit klinkt allemaal heel duister (en dat is het ook), maar het kleurrijke, getekende stijltje van The Binding of Isaac: Rebirth zorgt ervoor dat de game niet verzandt in een 18+ horrorgame. Dankzij de gore voorwerpen en bloedexplosies raden we het je echter wel af om deze titel met je kleine broertje of zusje te spelen.
The Binding of Isaac: Rebirth is enorm lastig
De gameplay van The Binding of Isaac: Rebirth valt nog het beste te vergelijken met die van
Spelunky. Ook in die game kom je in een willekeurig gegenereerde wereld terecht, waarin je onherroepelijk opnieuw moet beginnen als je het loodje legt.
Het verzamelen van handige voorwerpen speelt dan ook een cruciale rol in de game, zodat je levend het einde van de kelder bereikt. Het mooie (of irritante) aan The Binding of Isaac is dat de game bijna niets uitlegt. Als je een voorwerp krijgt staan er een paar woorden onder als omschrijving, waar je vaak niets aan hebt.
Soms is het duidelijk (+Speed) maar er zijn ook objecten die mysterieuzer zijn. Wat dacht je van een geluksdrol, met de omschrijving 'It Feels Lucky?" Als je de game serieus wilt spelen, zul je dus waarschijnlijk vroeg of laat een Wiki (zoals
deze) raad moeten plegen.
Daar hebben wij geen problemen mee, sterker nog, we houden wel van die lastige, geheimzinnige games, maar we kunnen het ons ook goed voorstellen dat sommige gamers wat meer duidelijkheid willen.
Tranen schieten op de boss
Ieder niveau van de kelder wordt afgesloten met een eindbaas. Deze is willekeurig, maar altijd bloederig en smerig. Zo is daar bijvoorbeeld Monstro, een grote blok vlees dat grote ballen met bloed uitspuugt. Het is aan jou om deze bloedstroom te ontwijken, terwijl je langzaam maar zeker zijn levensbalk eraf knalt met jouw tranen.
Hoe verder je komt in The Binding of Isaac, hoe lastiger het natuurlijk wordt, maar ook Isaac wordt na ieder volbracht level een stukje sterker. In ieder gebied is er een gouden deur te vinden, met daarin een voorwerp of hulpje dat je helpt.
Deze power-ups zijn overigens niet altijd positief. Zo pakten wij een mysterieuze pil op die ons geheugenverlies gaf, zodat we de rest van de run zonder minimap moesten overleven.
Van Flash naar pixels
Rebirth is vergeleken met de normale Binding of Isaac relatief weinig veranderd, maar wel op de juiste vlakken. Zo zijn de framerateproblemen opgelost (cruciaal bij een game waarbij een paar pixels het verschil tussen leven en dood zijn) en zijn de graphics meer pixelig geworden in plaats van het Flash-stijltje van het origineel.
Ook zijn er tal van nieuwe voorwerpen en eindbazen toegevoegd, waarvan het nut van velen nog niet ontdekt is. Probeer dus alles uit wat je tegenkomt, en vroeg of laat word je een Isaac-pro. Wij hebben na tientallen runs namelijk nog lang geen genoeg van deze verslavende game.
Urenlang proberen
We geven toe dat niet iedereen gecharmeerd zal zijn van de hoge moeilijkheidsgraad en het feit dat The Binding of Isaac: Rebirth bewust zaken achterhoudt, maar fans van taaie retrogames als Spelunky en
Super Meat Boy zullen zich urenlang vermaken met deze game. Al was het maar om dat zielige jongetje te helpen om aan zijn bezeten moeder te ontsnappen.
Cijfer: 9