Tetris Effect Review - De allerbeste Tetris-game ooit!

zondag, 25 november 2018 om 15:02
Tetris is geen game, het is kunst. Het puzzelspelletje zit zo diep verankerd in onze cultuur dat zelfs je oma de bekende blokjes en het legendarische deuntje zal herkennen. Nu, ruim dertig jaar later, is er eindelijk (!) een nieuwe versie uitgekomen die kan tippen aan het ongeëvenaarde origineel. Waarom? Dat lees je in deze Tetris Effect review.
Vooropgesteld: Tetris is en blijft de onbetwiste koning onder de puzzelgames. De combinatie van snelheid, behendigheid en het zo creatief mogelijk omgaan met je ruimte maakt het met afstand het beste spel in het genre. In de loop der jaren zijn er talloze varianten op het spel verschenen. De één haalde de gameplay fundamenteel overhoop, de ander kwam met veel competitieve elementen om het voor coöp aantrekkelijk te maken.
Tetris Effect doet het wat dat betreft net even anders. De bekende formule van de vallende blokken en perfecte lijnen blijft intact, en in de plaats daarvan gooien de makers het vol op de beleving. Dat doen ze door van een potje Tetris een sprookjesachtige attractie te maken, met allerlei toeters en bellen, prachtige visuele effecten en een overdaad aan kleurexplosies en lichten.
tetris effect review

Man op de Maan

Het resultaat is werkelijk overweldigend. Het ene moment waan je je in de ruimte en lijken de Tetris-blokken als Neil Armstrong op de Maan te landen, en het andere moment bevinden we ons in een jungle terwijl wij op de maat van Afrikaanse percussie lijntjes proberen te maken. Indrukwekkend is dat de muziek en de effecten reageren op jouw acties: beweeg een blok en je hoort een soundbite, maak een lijntje en er verschijnt een visuele traktatie die je volledig in trans brengt.

De audiovisuele presentatie werkt in die zin ook stimulerend, omdat het schouwspel alleen nog maar spectaculairder wordt naargelang je beter gaat spelen. Dacht je dat één lijn al mooi was? Wacht maar tot je er vier achter elkaar legt en je zult van verbazing stijl achterover slaan. Natuurlijk, het is en blijft Tetris en blijf je in feite een 35 jaar oude game op een moderne spelcomputer spelen, maar de algehele presentatie tilt het spel echt naar een hoger niveau.
tetris effect review

Loop door een jungle

Dat is vooral van toepassing als je een VR-bril opzet. Er zijn maar weinig VR-games waarbij je je zo van de echte wereld afgezonderd voelt als Tetris Effect. Je zou zeggen dat een Tetris-game in virtual reality weinig te bieden heeft, maar Tetris Effect bewijst het tegendeel. Met die bril op je hoofd voelt het alsof je daadwerkelijk rondzweeft in sprookjesachtige werelden, van verlaten valleien, bruisende zeeën tot eenzame woestijnen. De aantal keren dat we kippenvel kregen zijn niet meer op twee handen te tellen.

Al dit spektakel is te vinden in de Journey-modus, waarbij je, net als in Mass Effect, een map te zien krijgt waar je van planeet naar planeet reist. Wanneer je in een level 36 lijntjes haalt reis je automatisch door naar een nieuwe planeet en krijg je een ander thema en dus andere achtergronden en effecten voor je kiezen. Hoe langer je het volhoudt, hoe hoger je streak wordt en hoe hoger je uiteindelijk op de ranglijst komt te staan. Ga je af, dan begin je de volgende reis weer vanaf de laatste planeet.
tetris effect review

Snel, sneller, snelst

Zoals we Tetris kennen voert het spel de snelheid op en wordt het steeds lastiger om door alle vallende blokken het overzicht te houden. Wanneer het je allemaal even te veel wordt, kun je de speciale kracht Zone inzetten. Hiermee kun je de vallende blokken tijdelijk vertragen en verdwijnen de gemaakte muurtjes als de tijd verstreken is. Het is de perfecte oplossing als je dreigt kopje onder te gaan. Let wel: Zone is een zeldzame kracht die je weinig kunt inzetten, dus zorgvuldigheid is geboden.

Tetris Effect is dus een Tetris-game in hart en nieren, maar het spel durft nog een klein beetje buiten de lijntjes te kleuren. Naast Journey is er nog een Effect-modus die een flinke hoeveelheid aan spelvarianten introduceert. Denk daarbij aan het spelen met enorme blokken die flink wat ruimte innemen, of aan een megasnelle variant op Tetris die uitsluitend voor gevorderde spelers bedoeld is. De modi lopen flink uiteen (ook in thema's) en rekken de speelduur van Tetris Effect flink op.

Hoewel het aanbod aan content dus allerminst tegenvalt, is de afwezigheid van een (coöperatieve) multiplayer wel een gemiste kans. Het was prachtig geweest als je samen met een ander voor prachtig spektakel kon zorgen door samen te werken of juist tegen elkaar, maar dat is Tetris Effect helaas niet gegund. Nu zijn de spelers gebonden aan de leaderboards en hoewel dat zeker ook uitdagend is, ben je daar op een gegeven moment ook wel klaar mee.
tetris effect review

Tetris Effect Review - Verbluffend in alle opzichten

We gaan het gewoon zeggen: Tetris Effect is de beste Tetris-game aller tijden. De manier waarop de traditionele gameplay samengaat met de verbluffende audiovisuele presentatie, is van een buitenaards hoog niveau. Journey voelt als een reis op zich, en Effect geeft toch nog even die innovatieve twist die Tetris soms nodig heeft. Een multiplayer was de kers op de taart geweest maar die ontbreekt helaas, maar zelfs dat weerhoudt Tetris Effect niet van dit welverdiende cijfer.