Vorige week lanceerde DONTNOD het eerste deel van haar nieuwe episodische game
Tell Me Why. Waar we vroeger soms lang moesten wachten op vervolgdelen is dat nu niet het geval. Daarom kunnen we deze week al meteen met de tweede episode aan de slag.
Wat vooraf ging...
Zoals het een goede meerdelige serie betaamt wordt ook Episode 2 vooraf gegaan van een korte terugblik op het eerdere deel. Dat gebeurt geheel in stijl van de serie, namelijk in de vorm van een voorlees-verhaal met bijbehorende tekeningen over twee goblins en een prinses die in het bos in een houten huis wonen. De terugblik is vrij kort en dat geeft meteen een goede weergave van wat er in episode 1 gebeurde. Er is een goede setting neergezet, maar het tempo daarvan lag wel bijzonder laag. De hoop is dan ook dat het tempo vanaf nu omhoog gaat.
Maar eerst, die setting. Tell Me Why speelt zich af in een prachtig, maar afgelegen dorpje in Alaska, waar de tweeling Alyson en Tyler opgegroeid zijn. Na een traumatische gebeurtenis hebben ze elkaar tien jaar niet gezien maar meren nu terug naar hun ouderlijk huis om het huis gereed te maken voor de verkoop. De lange contactloze periode heeft zo zijn sporen achtergelaten maar de twee proberen er nog steeds het beste van te maken. Tyler zit inmiddels midden in een gendertransitie, Alyson woont nog steeds in hetzelfde dorp. Nu, tien jaar later, is het tijd om de gebeurtenissen van destijds onder ogen te zien.
Daarbij doen ze een bijzondere ontdekking waardoor ze vraagtekens moeten zetten bij alles wat ze tot dan toe voor waar aannamen. In Episode 1 wordt een start gemaakt met het ontrafelen van de gebeurtenissen zoals die echt plaats vonden, nu is het tijd om daar dieper op in te gaan.
Hup vort! Tempo erin!
Tell Me Why lijkt een klassieke trilogie te volgen met Tell Me Why. In het begin wordt ruim de tijd genomen om een bepaald beeld te schetsen. De omstandigheden worden toegelicht en er ontstaat een probleem. Het middenstuk bestaat eruit het probleem verder uit te diepen, karakters verder toe te lichten en het verhaal verder te brengen. Maar vooral: er moet spanning in het verhaal gebracht worden. Vaak lijkt alles mis te gaan, de problemen stapelen zich op, er lijkt geen uitweg mogelijk meer, om vervolgens in het derde deel in de hoogste versnelling te schakelen richting de ontknoping.
Episode 1 paste precies in dat plaatje. De verwachting was dan ook dat in deze tweede episode het tempo omhoog zou gaan en het verhaal een flink eind vooruit geholpen zou worden. Zonder diep op de inhoud in te gaan (daarvoor moeten jullie het spel zelf spelen), dat is helaas niet het geval. Het kabbelende tempo van het eerste deel blijft ook het credo in het tweede deel. Sterker, DONTNOD lijkt er lol in te hebben om de speler rotklusjes voor te schotelen.
Zo moet het ouderlijk huis aan kant gebracht worden waarbij je alles moet labelen tussen houden, verkopen of schroothoop en mag Tyler in de winkel waar Alyson werkt de inventaris gaan doen. Een simplistisch spelletje plushie-gooien kan dat niet echt leuker maken. Natuurlijk, DONTNOD gebruikt deze momenten om conversaties tussen de verschillende karakters plaats te laten vinden en sociale banden aan te halen dan wel te verbreken, maar echt leuk zijn die activiteiten hierdoor nog steeds niet.
Inbreken in het archief van de politie was nog nooit zo.... saai
Inbreken bij de politie op klaarlichte dag om je eigen dossier in te zien. Klinkt als het toppunt van spanning zou je denken. Helaas heeft DONTNOD het voor elkaar gekregen ook dit van de nodige spanning te ontdoen. Als we in dat archief rondlopen zouden we het in onze broek doen van angst om betrapt te worden, maar niets daarvan. Tyler loopt rustig van onderzoeks-PC naar archiefdoos en weer terug. Bovendien is het archief een zooitje, waardoor je nogal wat tripjes heen en weer mag maken voor je je file bij elkaar gepuzzeld hebt. Wederom een rotklusje dus, zonder de spanning die je zou verwachten.
Is er dan niets goed aan Tell Me Why? Jazeker wel. De karakters, de onderlinge kwinkslagen en zelfs wat onverwachte sensuele spanning blijven onderhoudend en interessant. Bovendien wil je als speler gewoon weten hoe het nu zit met dat incident van tien jaar geleden. Daar wordt een flinke stap in vooruit gemaakt, hoewel je je moet afvragen wat precies de waarheid is in een dorp waar iedereen wel een geheim lijkt te hebben.
Deze tweede episode is voor het gevoel een stuk langer dan Episode 1. Dat geeft DONTNOD meer tijd om het verhaal te vertellen dat ze willen vertellen. Helaas slagen ze er dus niet altijd in om dat verhaal interessant te houden.
Tell Me Why, Episode 2: Gemiste kans voor open doel
Episode 1 was een prima setup voor het verhaal dat DONTNOD wil vertellen. De karakters waren interessant, de omgeving was prachtig en er zat voldoende spanning en intrige tussen de personages om je uit te laten kijken naar het vervolg. Des te vervelender is het dat het tweede deel die lijn niet door kan trekken door het verhaal te versnellen en de speler interessante gebeurtenissen met echte gevolgen voor te schotelen. De prachtige omgeving is er nog steeds, maar er is echt meer nodig dan voorraad inventariseren of een huis opruimen om de game interessant te houden. De verwachte tempoversnelling komt er in deze episode niet, maar er is nog hoop voor de apotheose: volgende week krijgen we de laatste episode te spelen!
Cijfer: 7