Sonic Generations Review

Review
woensdag, 09 november 2011 om 18:00
xgn google image
Sinds een aantal dagen ligt Sonic Generations in de schappen. Maar of SEGA Sonic daarmee weer definitief op de kaart zet is natuurlijk nog maar de vraag. Met meerdere impressies achter de rug hadden we al een aardig beeld van de game, maar kan de uiteindelijke versie ons bekoren?
Als we terugkijken naar de cijfers van de laatste paar Sonic games, dan kunnen we gerust stellen dat die games om te huilen waren. Het ging jaren geleden mis toen SEGA de stap nam om Sonic van 2D naar 3D te transformeren, wat resulteerde in bijna onspeelbare games. In Sonic Generations speel je zowel in 2D als in 3D diverse levels, als dat maar goed gaat op Sonics twintigste verjaardag...
Twee Sonics, één verhaal
Want Sonic is jarig en dat is, naast een goede reden om weer eens een Sonic titel van formaat af te leveren, meteen het begin van het verhaal in Sonic Generations. Het verhaal begint namelijk op het moment dat Tails, Knuckles en diverse andere vrienden van de moderne Sonic een supriseparty voor hem organiseren. Helaas wordt het gezellige feestje verstoord door een gigantisch monster, dat al je vrienden meesleurt in een tijdgat. Terwijl niet veel eerder Classic Sonic overrompeld wordt door datzelfde monster. Aan jou de taak om je vrienden terug te halen en dit monster te grazen te nemen.
Je speelt met beide Sonics
Gedurende het avontuur zul je dan ook met beide Sonics moeten spelen. Ieder level kent twee Acts, één voor Classic Sonic en één voor Modern Sonic. Het is dus een vereiste dat je beide Sonics onder de knie krijgt, aangezien je alle twee de Acts moet doorspelen om de Challenges vrij te spelen waarmee je uiteindelijk weer het level van de eindbaas ontgrendelt. Hoewel je de Acts van Classic Sonic relatief makkelijk doorloopt, treden de problemen op in de Acts van Modern Sonic.
Dit bewijst dan ook meteen weer dat de 3D Acts een stuk lastiger zijn. De Acts zitten wel goed in elkaar, alleen wil de besturing niet altijd meewerken. Zo zijn er bepaalde stukken waarbij je echt enorm goed je best moet doen om een vlijmscherpe bocht te maken. Daarnaast zul je jezelf ook vaak in de vangrail aantreffen, puur omdat de besturing niet soepel genoeg werkt op sommige momenten. Maar ook het camerawerk doet zijn best om het jou moeilijk te maken. Door de hoge snelheden in de game, die de camera niet bij kan houden, zul je regelmatig de afgrond in vallen.
Verschil tussen 2D en 3D
Het grote verschil tussen de twee Sonics is dan ook voornamelijk de manier waarop je speelt en het standpunt van de camera. De 2D Acts spelen namelijk snel en soepel en hierin ren je van links naar rechts. Uiteraard is het niet zo zwart-wit, want ondertussen moet je zo veel mogelijk snelheid behouden, regelmatig grote sprongen maken, vijanden ontwijken en deze desnoods zelfs afmaken. Doordat deze Acts zo goed spelen en er vele mogelijke routes zijn, word je uitgedaagd de levels meermaals te doorlopen. Het is dan ook leuk om tijdens een tweede speelronde de gemiste rode sterren - welke verspreid zijn over de verschillende routes - alsnog te grijpen en de diverse routes uit te proberen.
Bij de Acts van de moderne 3D Sonic is dit helaas niet het geval. In deze Acts zul je namelijk vooral naar voren stuiven met een gigantische snelheid, waar gelijk een nadeel aan kleeft. Want door de gigantische snelheden die met deze Acts gepaard gaan, zul je nauwelijks doorhebben wat er nou eigenlijk allemaal om je heen gebeurt. De camera is namelijk vlak achter Sonic geplaatst en zit zo dicht op de actie dat je maar al te vaak te pletter valt terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Je zult dan ook blij zijn als je een 3D Act achter de rug hebt. Niet blij van vreugde, maar omdat je de onbeheersbare camera te slim af bent geweest. Hoewel de 3D Acts ook diverse routes hebben, is het een 'pain in the ass' om deze Acts nog een keer te spelen.
Klassieke thema's
Maar gelukkig is er een stukje nostalgie dat ons komt redden. Ieder level is namelijk gebaseerd op een game uit de Sonic franchise. Zo zien we bekende thema's als Green Hill uit Sonic The Hedgehog, City Escape uit Sonic Adventure 2 en Planet Wisp uit het recente Sonic Colors. De levels zijn dan ook geheel gehuld in stijl van de thema's uit deze games en dat voelt voor de Sonic fans onder ons vertrouwd aan. Gelukkig zijn de levels ook goed gevuld en ziet alles er mooi en flitsend uit als je er doorheen raast. Ondanks dat SEGA de bewuste keuze heeft gemaakt om de klassieke thema's aan te houden, had het niet misstaan als er ook een aantal nieuwe werden geïntroduceerd. Je zult de levels namelijk meer dan eens zien en dan blijkt hoe eentonig de thema's worden.
9 levels * 2 = 18 levels
Het spel kent maar negen levels, wat in 18 Acts resulteert. Hierdoor vlieg je letterlijk door het spel heen. Per Act zul je, ruim genomen, ongeveer vijf minuten bezig zijn, waardoor je je dus in nog geen drie uur door het verhaal heen kunt rammen. Gelukkig is het spel daarna nog niet afgelopen, aangezien je enorm veel verzamelitems kunt vrijspelen in de Challenges. Helaas zitten er geen multiplayer modi in de game maar kun je wel uitdagingen aannemen die online bijgehouden worden. Zo zijn er uitdagingen waarin je bijvoorbeeld dertig seconde de tijd krijgt om zo ver mogelijk in een Act te komen. Het leaderbord is dus een leuke motivatie om deze uitdagingen aan te nemen.
Wil jij alles vrijspelen?
Maar in de offline Challenges gaat veruit de meeste tijd zitten in Sonic Generations. Want voor zowel Classic als Modern Sonic zijn er per level vijf Challenges waarmee je van alles vrij kunt spelen. Dit betreft onder andere muziek, artwork en zelfs skills. Deze skills kun je gebruiken om jezelf in een Act van bepaalde krachten te voorzien, hoewel het gelukkig niet nodig is om de skills actief te gebruiken. De skills houden bijvoorbeeld in dat je start met tien ringen, je begint met een schild of tijdelijk sneller rent.
Hoewel je gedwongen wordt om van ieder level ten minste één Challenge te spelen - voor iedere eerste Challenge krijg je namelijk een sleutel om het level voor de eindbaas te ontgrendelen - is het niet nodig om al deze Challenges te spelen. De Challenges zijn dan ook voor de echte verzamelaars onder ons. Overigens is het spelen van deze Challenges en het verzamelen van rode ringen die door de Acts heen verspreid zijn, wel degelijk de moeite waard. In een speciale ruimte in de hub, waar je een level selecteert, kun je namelijk alle artwork terugkijken, de muziek beluisteren en de tussenfilmpjes nogmaals afspelen. Maar mocht je genoeg punten hebben gescoord, dan kun je zelfs de allereerste Sonic game, Sonic The Hedgehog voor de SEGA Genesis vrijspelen, welke uiteraard ook speelbaar is! Een leuke toevoeging voor de fans van het eerste uur.
Houd het tempo er in voor grafische pracht en praal
Zoals je eerder in deze recensie al kon lezen, ziet alles er prachtig uit zolang het tempo in het spel zit. Regelmatig komt het echter voor dat je stil zult staan en dan zie je eigenlijk pas wat de snelheid met de graphics doet. Op deze stille momenten zien de textures en de objecten in de omgevingen er wat afgeraffeld uit. Maar laten we eerlijk zijn, Sonic draait om snelheid en op hoge snelheden ziet het spel er fantastisch uit. De Acts ogen dan ook stuk voor stuk kleurrijk en zijn goed gevuld met objecten en de nodige details.
Onopvallende muziek, irritante stemmen
Maar natuurlijk zitten er in Sonic Generations ook wat nummertjes om de stilte een beetje op te vullen. Hoewel je regelmatig een bekend melodietje voorbij hoort komen, gaat de muziek er over het algemeen het ene oor in en direct het andere weer uit. Irritant is de muziek dan ook niet, maar de stemmen van sommige personages zijn dat wel. Diverse personages klinken namelijk net wat te kinderachtig en hebben een veel te hoge stem. Gelukkig zijn er niet veel tussenfilmpjes, dertien om precies te zijn, en zul je jezelf niet constant ergeren aan deze stemmen.
SEGA is weer op het goede spoor
Nu Sonic dit jaar twintig jaar is geworden, heeft SEGA zijn uiterste best gedaan om dit met een goede game te vieren. Sonic Generations is dan ook een toffe game voor jong en oud en wisselt de klassieke 2D Acts af met de hedendaagse, helaas telleurstellende, 3D-actie. Ook ben je vrij snel door het avontuur heen maar om de replaywaarde wat op te rekken wachten er nog genoeg Challenges op je. Een applaus voor het optreden van Classic Sonic en als SEGA volgende keer een game maakt met alleen maar 2D-gameplay, weten wij zeker dat Sonic weer helemaal terug is!
Cijfer: 7.5