Scribblenauts Mega Pack Review - Geen geld!

woensdag, 03 oktober 2018 om 14:00
scribblenauts mega pack review geen geld 139984
Spelen met woorden. Dat is niet alleen leuk voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Scribblenauts Mega Pack is uit en een feest voor jong en oud. In deze Scribblenauts Mega Pack Review lees je alles over de verbeeldingskracht van Maxwell en Lilly.
Scribblenauts Mega Pack is sinds een paar weken digitaal beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Switch en kost rond de 30 euro. Geen geld, want je krijgt daarmee maar liefst twee games! Dit zijn Scribblenauts Unlimited (eerder al verschenen voor de 2DS en Wii U) en Scribblenauts Unmasked a DC Comics Adventure. Laatstgenoemde is meer verhaal gebaseerd op het DC-universum. Kortom, kijk niet op als je binnen vijf minuten oog in oog staat met Batman of Deadpool. Tof dus!
Scribblenauts Mega Pack Review

Scribblenauts Mega Pack Review - Eerst Unlimited spelen

Toch is het raadzaam eerst te beginnen met Unlimited, tenzij je dit deel uiteraard al eerder gespeeld hebt. Spelenderwijs maak je kennis met de schattige hoofdrolspelers Maxwell en Lilly. Met hen zul je diverse levels moeten voltooien waarbij allerlei wezens of mensen geholpen moeten worden. Daarbij moet de oplossing steeds in woorden worden gezocht.
Als een auto in de weg staat, moet je een woord maken om de auto van zijn plek te krijgen. Een mogelijke oplossing kan zijn de auto weg te slepen via een ketting en dus is het aan jou als speler de taak om het woord ketting te maken. Je kan continu zelfstandige naamwoorden maken, alsook bijvoeglijke naamwoorden bedenken.
Scribblenauts Mega Pack Review

De oplossing is niet altijd even makkelijk

Hoewel de oplossing niet altijd voor de hand ligt (zelfs als je makkelijk als een kind probeert te denken is het niet altijd even logisch), leiden gelukkig meerdere wegen naar Rome. Dus er zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk. Het is zelfs raadzaam om steeds creatieve oplossingen te verzinnen, want in de tweede game, krijgt de speler minder punten voor woorden die in eenzelfde gebied meerdere keren wordt gebruikt. Iets wat te maken heeft met de status van een superheld.
Hoewel het fijn is dat er altijd meerdere oplossingen zijn, moet wel gezegd worden dat je als speler kan merken dat Unlimited een al wat oudere game is. In maart dit jaar kwam bijvoorbeeld Scribblenauts Showdown uit en qua gameplay en vooral hints is dat spel een stuk gebruikersvriendelijker dan Unlimited. In Showdown kun je veel hints krijgen die je bijna letterlijk voor kunnen kauwen wat je moet doen, mits je hiervan gebruik wilt maken. In Scribblenauts Unlimited werkt dit net even anders en iets omslachtiger.
Via een bepaalde optie in de game kun je naar wezens of mensen in een gebied gaan en dan zien wat ze nodig hebben. Meer dan één hint krijg je niet, waardoor je soms even vast zult zitten omdat je de oplossing niet altijd weet. Bij Showdown ging dit soepeler, waardoor die game eigenlijk een stuk vriendelijker is voor kids... of mensen met weinig geduld.
Wel is het zo dat Unlimited vernieuwd is met twee bonuslevels en er een aangepaste modus is voor twee personen. Ook A DC Comics Adventure heeft wat bonussen met onder meer honderden extra personages. Niet de reden om het gamepakket te kopen, maar de aanpassingen maken het pakket wel compleet.
Scribblenauts Mega Pack Review

Toffe game waarbij je goed moet nadenken

Want eerlijk is eerlijk: Scribblenauts Mega Pack is hartstikke leuk! De games zien er tof uit en laten je elke keer weer nadenken om met oplossingen te komen. Iets wat er misschien (te) kinderachtig uitziet heeft eigenlijk veel meer om het lijf dan je zou denken. En met de tweede game van het pakket kom je geregeld in toffe situaties terecht en grappige dialogen waarbij het lastig is om een grijns te onderdrukken.
Creativiteit is een groot goed, van zowel de makers, als jou als speler. En je bent dan ook wel zeker zo’n 15 uur zoet met twee titels, die in essentie hetzelfde doen, maar toch best wel van elkaar verschillen. Na één ben je een tweede deel nog zeker niet zat. Wel is ons advies te kiezen voor de Switch-versie.
Continu moet je woorden maken en in oplossingen denken waarbij je letters in moet tikken om tot woorden te komen. Pas dan wordt duidelijk waarom dit zo goed uitpakte op een DS of Wii U. Steeds via de knopjes van een controller te werk gaan kán, maar het is niet heel prettig.
Eerder recenseerden wij al Showdown op de Switch en de uitvoering van woorden maken is ongeveer gelijk. De ervaring toen was dat dat prima werkte. Deze versie nu is getest op de Xbox One en qua besturing speelt het niet optimaal. Want meer dan woorden verzinnen doe je in essentie niet. Voor de rest is Scribblenauts niet een titel om uren achter elkaar te spelen, zeker bij Unlimited niet omdat je niet echt bezig bent met een verhaal, maar met losse klusjes.
Saai wordt het nooit, zeker niet. Scribblenauts is juist leuk! Maar het is goed om te realiseren als je straks een Assassin’s Creed Oyssey in huis haalt waar je jezelf helemaal kunt verliezen in een verhaal, dat je dat met een titel als dit niet hebt. Dit megapakket is meer iets om even snel tussendoor te spelen. Eigenlijk komen we dan weer uit bij die Switch: beter dus een titel om on the go mee te nemen.
Scribblenauts Mega Pack Review

Toffe bundel vereist creatief denken

Samengevat is Scribblenauts Mega Pack een toffe bundel voor een schappelijke prijs. Vergis je niet door het uiterlijk van de game. Kinderlijke eenvoud is soms ver te zoeken en juist volwassen gamers moeten over een creatief brein beschikken om tot goede oplossingen te komen.
De games zijn ontzettend leuk om te spelen. Al werkt het tikken van woorden niet zo lekker op een spelcomputer, zoals wij dat gedaan hebben op de Xbox One, en is het raadzaam te gaan voor Switch-versie! Doe je dat, dan heb je een tof spelletje voor onderweg!