Pikmin 3 Deluxe Review – Schattig, strategisch en compleet!

woensdag, 28 oktober 2020 om 14:00
nswitch pikmin3deluxe 03f1603285529
Als Nintendo ergens goed in is, dan is het wel in het neerzetten van een ontzettend schattige franchise. Met Pikmin heeft Nintendo zo’n franchise in handen. Het is dan ook niet gek dat Pikmin al drie delen kent, waarvan Pikmin 3 nu een Deluxe variant op de Switch krijgt. De game verpakt strategie op een schattige manier en dit keer met een echte Deluxe upgrade. In onze Pikmin 3 Deluxe review lees je er alles over.

Terug op de planeet van de Pikmin

Pikmin liet voor het eerst van zich zien in 2001 op de GameCube. De franchise met tactische avonturengames bleek al snel een succes en dus volgden er meerdere delen op andere platformen van Nintendo. De GameCube kreeg in 2004 Pikmin 2 die later, net als het origineel, naar de Wii kwam. In 2013 verscheen Pikmin 3 op de Wii U en die game krijgt nu een Deluxe behandeling van Nintendo.
De game vertelt in tegenstelling tot de eerdere delen niet het verhaal van Kapitein Olimar, maar dat van zijn mede-avonturiers Alph, Brittany en Charlie. Zij zijn op exploratie omdat het eten op hun planeet op raakt en daarbij storten ze neer op een vreemde planeet. Je raadt het al, dit is de planeet van de Pikmin.
nswitch pikmin3deluxe 05f1603285560

Vele handen maken licht werk

In de serie hoofdmissies die ongeveer tien uur in beslag nemen, moet het gezelschap nu aan de slag om onderdelen van hun schip te vinden. Al snel ontdekken ze dat de schattige gekleurde Pikmin ze maar al te graag helpen. De route naar de onderdelen van het schip zijn alleen niet makkelijk bereikbaar. Hoewel de game spelenderwijs begint met slechts één karakter en één soort Pikmin, maar binnen no-time bestuur je een team van drie karakters en heb je vijf verschillende Pikmin onder je hoede.
De rode Pikmin zijn hierbij vuurbestendig, terwijl de gele Pikmin stroom geleiden. De zwarte Pikmin zijn op hun beurt zo hard als steen en de paarse Pikmin kunnen vliegen. De blauwe Pikmin kunnen als enigen zwemmen. Door de Pikmin slim in te zetten en het gezelschap van drie op te splitsen kan effectief fruit verzameld worden, en versla je de vele vijanden die de wereld rijk is.
Daarnaast kun je je Pikmin inzetten om bruggen te bouwen, muren te slopen en het nodige aan buit binnen te slepen om bijvoorbeeld je Pikmin-leger uit te breiden. Dit levert nogal eens vermakelijke beelden op, waarin de Pikmin met een groepje hun uiterste best doen om een enorme citroen of meloen, of zelfs een gigantische vijand, naar de basis te slepen. Je speelt Pikmin 3 Deluxe dan ook vaak met een glimlach op je gezicht.
nswitch pikmin3deluxe 13f1603285593

Een échte Deluxe Edition

Pikmin 3 kwam al in 2013 uit, maar heeft nu net als Mario Kart 8 en New Super Mario Bros. U zijn Deluxe Edition gekregen. Dat betekent niet alleen dat de game een ritje door de wasstraat gehad heeft waardoor het geheel er kleurrijker en grafisch nóg beter uitziet dan het origineel. Het betekent ook dat er wat aanpassingen gedaan zijn en er allerlei extra’s aan de game toegevoegd zijn.
Zo is het richten aangepast, kun je meerdere moeilijkheidsgraden kiezen zoals Ultra Spicy die je het vuur aan de schenen legt, krijg je allerlei hints om verder te komen. Hoewel het richten en rondlopen in de game nog steeds niet altijd even lekker werkt, speelt de game soepeler dan het origineel. Daarbij voegt de moeilijkheidsgraad voor de wat ervaren gamer iets tofs toe, want Pikmin 3 kende op de almaar tikkende klok na niet echt een uitdaging. De hints maken het avontuur voor de kleinere gamer weer wat toegankelijker.
Naast deze aanpassingen heeft Pikmin 3 Deluxe een hele berg extra’s. Zo is er een proloog en een epiloog en waarin Kapitein Olimar en Louie uit Pikmin en Pikmin 2 de hoofdrol hebben. Deze missies voegen zomaar even een uur of twee extra gameplay aan de game toe. Verder kun je aan de slag met de Piklopedia waarin alle vijanden beschreven staan en speel je badges vrij.
nswitch pikmin3deluxe 07f1603285617

Samen sta je sterker

Als laatste vernieuwing biedt Pikmin 3 Deluxe je de mogelijkheid om niet alleen in de Mission en de Bingo Battle modus met anderen te spelen, maar ook het verhaal samen te doorlopen. In tegenstelling tot in sommige andere Nintendo games krijg je in Pikmin 3 Deluxe allebei een held onder de knopen en kun je daarmee je eigen Pikmin aanvoeren. Hierdoor heb je tijdens het spelen echt het gevoel dat je samen aan het spelen bent, in plaats van dat je een soort bijrol hebt in de game van speler 1.
Het nadeel van de co-op modus van Pikmin 3 is dat je dit alleen offline en op 1 systeem kunt doen. Je speelt hierbij op één scherm in splitscreen, waarbij in de eerste levels de andere speler doorzichtig is. Dit zorgt ervoor dat je niet in de war raakt met de andere speler. Later in de game, als er meerdere karakters aanwezig zijn, speel je daadwerkelijk met die helden. De tweede speler is dan ook niet meer doorzichtig.
De Pikmin in het level zijn op beide schermen niet doorzichtig, wat som wel voor verwarring zorgt. Gelukkig kun je elkaars Pikmin niet afpakken met je fluitje, al kun je ze wel aan de ander geven door ze te gooien. Onder aan de streep is Pikmin 3 Deluxe misschien wel voorzien van de beste co-op modus in een Nintendo game tot nu toe.
nswitch pikmin3deluxe 09f1603285638

Pikmin 3 Deluxe Review – Fantastische game die elke cent waard is

Nintendo voorkomt herhaling van zetten en leert van de feedback uit andere games op het gebied van co-op. In Pikmin 3 Deluxe is dat meer dan duidelijk, want samenspelen voelde nog nooit zo goed in een Nintendo game. Geen gerommel meer met bijrollen, maar een volwaardige multiplayer modus, al is deze alleen offline te spelen.
Daarnaast heeft de game allerlei vernieuwingen gekregen die voor het grootste deel goed uitpakken. Grafisch ziet alles er geweldig uit, maar qua besturing is de game niet altijd vlekkeloos. Voor de rest banen de Pikmin zich ook in Pikmin 3 Deluxe weer razendsnel een weg naar je hart!