Nintendo Switch Sports Review - Terugkeer van een klassieker

woensdag, 27 april 2022 om 15:00
nintendoswitchsports engb image1600wf1646743728
In 2006 kwam de Nintendo Wii console op de markt met als extraatje de game Wii Sports. Nu zestien jaar later is Wii Sports terug, maar dan voor de Switch. Heeft Nintendo Switch Sports de potentie om net zo populair te worden als het iconische Wii Sports? Dat lees je in deze review!

Terugkeer van geliefde sporten

Nintendo Switch Sports brengt oude sporten van de voorgaande Wii Sports games terug. Zo zijn tennis en bowlen weer opnieuw te beoefenen in deze versie, maar zijn deze sporten wel vernieuwd. De besturing van bowlen werkt iets anders dan dat we van de Wii versie gewend zijn.
De positie van je hand en de grootte van je beweging heeft nu ook invloed op de manier waarop de bowlingbal op de baan terecht komt. Tennis daarentegen is nog aardig hetzelfde gebleven, wat al snel een heel nostalgisch gevoel opleverd. Toch is tennis daarom juist ook een tikje verouderd, al is het wel fijn om te tennissen zonder de Wii te hoeven afstoffen.
Een andere sport die een terugkeer maakt is het zwaardvechten van de game Wii Sports Resort uit 2009. Zwaardvechten is wel iets anders dan in de Sports Resort en heet nu Chambara. Chambara laat je echt als een Jedi uit Star Wars voelen en vereist, in tegenstelling tot de andere sporten, ook wat meer denkwerk.
Je moet namelijk goed opletten hoe de tegenstander zijn of haar controller houdt en reageren door op het juiste moment te verdedigen of aan te vallen. Dit laat Chambara uitblinken en daardoor blijft het interessant om steeds weer een nieuw duel aan te gaan.
nintendo switch sports badmintonf1650971865

Nieuwe sporten maken een debuut

Naast de drie oude sporten zijn er ook drie nieuwe toegevoegd aan Nintendo Switch Sports. Dit zijn voetbal, volleybal en badminton. Badminton is eigenlijk de vernieuwde versie van tennis. Het idee is namelijk bij beide sporten hetzelfde. Het vernieuwende aan badminton is dat je karakter de precieze handbewegingen overneemt.
De motion controls zijn natuurlijk verbeterd bij de Nintendo Switch ten opzichte van de Wii en dat laten sporten als badminton in volle glorie zien. Doordat bij badminton precies de bewegingen van de hand van de speler nagebootst wordt, kan je nu precies bepalen in welke richting je de shuttle slaat.
Voetbal komt ook bekend voor, alleen niet van de Sports games van Nintendo. Dit doet namelijk een beetje denken aan Rocket League. Je bent een speler in een team dat bestaat uit maximaal vier spelers en je bijdrage aan het spel is dus klein. Voetbal is een goede toevoeging aan Nintendo Switch Sports; het geeft je namelijk echt het gevoel dat je samen met vrienden een potje aan het voetballen bent.
Wanneer je over een goede toevoeging aan Nintendo Switch Sports spreekt, kan je het ook hebben over volleybal, want deze sport is ontzettend goed uitgewerkt en vereist goede timing. Daarbij is het blocken van de smash van de tegenstander het allerleukste om te doen. Ondanks dat de controls simpel zijn, moeten telkens weer andere bewegingen op het juiste moment uitgevoerd worden om te winnen.
sport selecterenf1650971876

Voor de hele familie

Zoals eerder benoemd heeft Nintendo Switch Sports een makkelijke besturing. Het is over het algemeen alleen maar de controller de goede kant op zwaaien. Daarom zijn de controls voor iedereen makkelijk onder de knie te krijgen. Of je nou heel veel games gespeeld hebt of nog nooit een game hebt aangeraakt, Nintendo Switch Sports is voor iedereen toegankelijk.
Daarnaast krijgt elke nieuwe speler die een sport voor het eerst opstart een korte tutorial voorgeschoteld. Nintendo Switch Sports is op die manier dus voor iedereen.

Sportmates

In Wii Sports en Wii Sports Resort maakten de games gebruik van de iconische Mii karakters. In Nintendo Switch Sports zijn deze helaas niet teruggekomen, wel heeft Nintendo nu de Sportmates geïntroduceerd.
Ondanks dat de stijl van de karakters eigenlijk niet veel verschil hoort te maken, is dit bij Nintendo Switch Sports wel het geval. De Mii’s gaven een bepaalde persoonlijkheid aan de game en elk computerbestuurd karakter zag er speciaal uit. Zo wordt er jaren later nog gepraat over het Mii karakter Matt die goed was in boxen. De Mii's gaven het gevoel dat je echt tegen anderen speelde en niet tegen robots.
De Sportmates hebben helaas niet het charme die de Mii’s hadden. Alle Sportsmates lijken op elkaar en er zijn geen memorabele personages langsgekomen. Dit zorgt toch voor een bepaalde verveling als je alleen speelt. Wel kan je via de online modus cosmetica en kleren vrijspelen voor je eigen Sportsmate. De online modus was overigens nog niet beschikbaar tijdens de reviewperiode, hier valt dus nog weinig over te vertellen.
actie fotof1669110721

Online moet de game redden

Nintendo Switch Sports voelt net als Wii Sports aan als een tech demo voor de console. Het laat goed zien wat de Nintendo Switch allemaal kan, maar inhoudelijk is er niet veel aan als je alleen speelt. Na een paar uurtjes ben je er voorlopig ook weer klaar mee.
Samen met andere spelen is natuurlijk wel een optie en daar is deze game vooral voor bedoeld. Toch is het niet altijd mogelijk om vrienden of familie over de vloer te hebben om Nintendo Switch Sports te spelen. Online moet daarom de grote redder zijn voor deze game. Dit moet ervoor zorgen dat spelers voor een langere tijd aan het spel vastgekleefd blijven.
De verdeling van de moeilijkheidsgraad van de computer waar je tegen speelt is namelijk ook niet fantastisch. Bij de ene sport rol je zo door naar het moeilijkste niveau terwijl je bij andere sporten juist een grote kloof tussen het gemiddelde en de moeilijkste graad ervaart. Dit zorgt ervoor dat de gemiddelde moeilijkheidsgraad relatief gezien erg makkelijk is, maar de moeilijkste graad heel lastig is.

Nintendo Switch Sports Review – Voor de nieuwe generatie

Nintendo Switch Sports bevat unieke sporten die op een leuke en creatieve manier uitgewerkt zijn. Net als de voorgangers is dit spel perfect om op een feestje te spelen. Het is makkelijk te leren en toegankelijk voor jong en oud. Daartegenover staat wel dat de game saai wordt na een paar uur in je eentje spelen.
Online moet de grote redder zijn en kan ervoor zorgen dat Nintendo Switch Sports voor een lange tijd spelers behoudt. Kortom is Nintendo Switch Sports een goede titel met veel potentie als de online modus een succes wordt. Alleen wanneer je van plan bent in je eentje te spelen en geen Nintendo Switch Online hebt, is het mogelijk dat dit spel snel zal vervelen.