My Brother Rabbit Review - Hartverwarmende game

zaterdag, 20 oktober 2018 om 9:13
Een meisje ligt doodziek op bed. Ze wordt afgevoerd en lijkt een strijd tegen het leven te voeren. Broerlief kijkt aan de zijkant en dan is er ook nog een knuffelkonijn. In deze My Brother Rabbit review lees je hoe de fantasie van een kind een hartverwarmende wereld voorschotelt. Want één ding staat voorop: het redden van een zusje.
My Brother Rabbit is een point & click game waarvan de magische kleuren eerder al op menig PC-scherm warme heeft aangebracht. De titel blinkt uit en lijkt één en al vrolijkheid uit te stralen. De wereld wordt gevuld door een konijn en alles om het beest heen lijkt continu een sprookje: grote paddenstoelen, ballonnen, vreemde dieren, gekke ezels. Je kan het zo gek niet verzinnen of je denkt naar een schattige versie van Alice in Wonderland te kijken.

Een vrolijke game met een zwaar thema

Eigenlijk is My Brother Rabbit best een vrolijke game, alleen draagt het spel een breder thema: ziekte. En hoe daarmee om te gaan in tijden dat het écht slecht gaat. De maker, Artiflex Mundi, heeft ervaring met point & clickgames en laat nu ook zien dat hij ook zelf een origineel en goed verhaal neer kan zetten. Het wonderbaarlijke is dat er nooit gesproken wordt, terwijl je als kijker al snel meevoelt.
Dat komt door de prachtige koppeling die is gemaakt. Waar je als speler in de huid kruipt van een konijn en al puzzelend verder moet zien te komen in de in totaal vijf levels, kom je gaandeweg dat konijn steeds tegen in getekende filmpjes. In die filmpjes ziet de kijker het zieke meisje, het broertje, de familie en het konijn. In de gameplay zelf bestuur je steeds een konijn dat een ander lief wezen redt. De boodschap is duidelijk: in beide werelden wordt er met man en macht geprobeerd een lief onschuldig wezentje te redden.
1

Niet zo makkelijk als het lijkt

Door die getekende filmpjes die je geregeld tussendoor ziet, zal geen speler onberoerd blijven en de boodschap missen. Des te meer is de speelwereld zo ontzettend charmant! Met liefde ben je continu op zoek naar tips om progressie te boeken. Vergis je alleen niet, want My Brother Rabbit is lang niet altijd zo eenvoudig. Steeds kom je in ruimtes waarbij je op een icoontje klikt waar je dan een X-aantal items van moet hebben. Bijvoorbeeld: tien ballonnen, schelpen of balletjes. Deze items moet je zoeken in meerdere ruimtes; per level heb je er steeds een paar.
De kwestie leert dat goed kijken helpt. Want in elk hoekje of gaatje in een gebied kan een stukje liggen dat jij nodig hebt. Je zal merken dat je al snel dingen over het hoofd ziet omdat de spelwereld volgepropt zit met allerlei items. Het helpt ook dat zodra je in een vertrek komt, meteen je scherm rechtsboven een seintje geeft of je daar wel of niet moet zoeken. Dus het is nooit zo dat je je het gevoel krijgt een speld in een hooiberg te zoeken. Wel is het zo dat de PC-versie ongetwijfeld iets beter zal werken, omdat je met een muis over het scherm sneller kan bewegen dan met de Xbox One controller het geval is.
2

De PC-versie werkt beter

Toch werkt het. Met de thumbstick wat heen en weer bewegen doet soms wonderen en als je dingen écht niet spot met het blote oog, dan kom je er vanzelf terecht door er met je controller langs te gaan. Het vervelende is alleen wel dat je al snel van bepaalde items meerdere ziet liggen die je op dat moment nog niet mag oppakken, omdat de game daar nog niet om vraagt. Op zulke momenten merk je dat zo’n point & click game iets te veel voorgeprogrammeerd is. Het advies: zodra je zeker weet dat je dit later gaat nodig hebben in de game, onthoud dan goed waar je items gezien hebt.
Zodra je het aantal benodigde onderdelen hebt gevonden van iets, kun je verder met een puzzel en dit is bij uitstek het leukste gedeelte van My Brother Rabbit. De puzzels zijn namelijk erg gevarieerd én uitdagend. Er zitten ware hersenkrakers tussen. Het kan zo zijn dat je met tandwieltjes een machine aan de praat moet krijgen en dan alles op de juiste plekken moet leggen, terwijl je een ander moment moet uitvogelen hoe je een item uit een box krijgt. Wat fijn is, is dat de moeilijkheidsgraad niet oploopt. Het is goed mogelijk dat je tussendoor een paar hersenkrakers hebt en je tegen het einde lachend een Domino-puzzel oplost. Hoe dan ook, de puzzels zijn ontzettend tof en kleuren de game!
Wat ook meedraagt aan het plezier van de game én de sfeer, is de soundtrack. My Brother heeft continu iets betoverends, door gekke figuren die je tegenkomt en ook door de muziek. Het straalt steeds een fantasie uit en dat is het natuurlijk ook. Want het is niet zo dat een konijn in real life opeens al puzzelend een ziek meisje uit een ziekenhuis weet te redden.
3

My Brother Rabbit review - Een hartverwarmend koopje

Het mag duidelijk zijn: My Brother Rabbit beidt een hartverwarmend avontuur aan. Voor slechts 15 euro schaf je de game aan en hoewel je de game al binnen 2 uur kan uitspelen, kun je er een stuk langer over doen als je alles ontdekt wil hebben. Zoek je eens wat anders dan al het triple A geweld, dan is dit dé indiegame van het moment om te checken. My Brother Rabbit is lief en uitdagend.