De releases van MineCraft Story Mode volgen elkaar in sneltreinvaart. Vorig jaar nog verscheen Episode 4 nog: Between a Block and a Hard Place. Hoe dat uitpakt, lees je in deze Minecraft Story Mode Episode 4 review.
Na de teleurstellende tweede episode was
episode 3 alweer een stuk beter, met een welverdiende 7 in de recensie.
Episode 4 doet dingen beter dan deze episode, maar stelt op andere vlakken ook wel weer teleur. Daarmee weet de serie niet het niveau te halen van de vorige
Telltale Games reeksen, helaas!
Sons of Anarchy move
Het verhaal gaat verder. En dit keer is het de finale van Wither Storm die je meemaakt. Hoewel dit de
episode is die 't meest eng moet zijn met zo'n groot monster, blijft Minecraft Story Mode toch kinderlijk. Eng zul je het niet gaan vinden. Helaas mist de gamereeks beleving. Het goede verhaal is er wel, maar de uitwerking is niet altijd je-van-het.
We zeiden het al in de vorige episode: je mist die band met karakters. Ook al zijn ze nu langzamerhand allemaal geïntroduceerd, je voelt je maar zelden verbonden. Toch maakt
Telltale Games deze episode wél stappen door keuzes te maken die je niet verwacht. Zonder te veel te willen verklappen wordt er een Sons of Anarchy move gemaakt. Een karakter waar je het niet van verwacht, wordt uit de reeks geschreven.
Weinig verbetering
En dan kun je niet anders dan toegeven dat Minecraft Story Mode je voor het eerst weet te raken. Telltale Games heeft zichzelf al bewezen in te kunnen spelen op emoties van gamers. In Minecraft Story Mode leek dat niet te gebeuren, maar dat gebeurt dus wél. Een verrassende en dramatische ontknoping. Ondanks de tragedie, doet het de serie goed.
Jammer is alleen dat de episode juist weer op andere vlakken steken laat vallen. De gameplay zelf begint nu toch wat saai te worden. Gelukkig mag je craften, maar je mag na vier episodes op zijn minst verwachten dat er een volgende stap in dit proces wordt gezet. Niets is minder waar. Het blijft bij: een handleiding bekijken en dan twee items op een tafeltje leggen. Je drukt op een knopje en klaar is Kees. Dat is 1 keer leuk, twee keer leuk, maar nu na vier episodes heb je dat trucje wel gezien.
Kwaliteit blijft uit
Hetzelfde geldt voor de gameplay tijdens de 'spannende' stukjes. Als je op de hielen gezeten wordt, zoals bijvoorbeeld ook het geval in het begin van Jurassic Park the Game, krijg je
quick-time-events. Dit element heb je nu ook wel gezien. Een keertje naar rechts of links drukken of een andere knop indrukken heeft niet veel nut. En de gameplay is hier qua niveau hetzelfde als die
Jurassic Park game van Telltale van jaren geleden.
Het betekent dat vier episodes duidelijk maken dat dit geen pareltje is en de kwaliteit van pak 'm beet The Walking Dead of
The Wolf Among Us nergens gehaald wordt. We durven nu ook te zeggen dat dit niet meer gehaald gaat worden. Natuurlijk is het afwachten wat episode 5 brengt, maar eerlijk gezegd hebben we nu al genoeg gezien. Minecraft Story Mode schommelt steeds in kwaliteit en dat is geen goed teken.
Cijfer: 6.5