Samus Aran komt voor het eerst naar je
3DS toe om weer eens ouderwets huis te houden. De Metroids mogen alvast wel peentjes gaan zweten als ze dat kunnen. Of
Metroid Samus Returns ook echt de glorieuze terugkeer van Samus gaat worden lees je in de Metroid Samus Returns review.
De galactische federatie heeft een nieuwe planeet ontdekt die werkelijk bezaaid is met Metroids. Deze universumbedreigende wezens dienen natuurlijk zo snel mogelijk uitgeroeid te worden. Het is dan ook logisch dat Samus naar de planeet wordt gestuurd om daar eens even orde op zaken te gaan stellen.
Goed verhaal, lekker kort
Wil je meer weten over het verhaal dat hetzelfde is als die uit Metroid II? Dan heb je pech. Metroid Samus Returns draait namelijk niet om het vertellen van een goed verhaal, zoals
Metroid Other M dat bijvoorbeeld deed. Nee, in Metroid Samus Returns moet je vechten, schieten, springen en ontdekken, precies zoals je gewend bent.
En daar is helemaal niets mis mee.
Samus Returns gaat terug naar zijn roots en heeft vanaf daar nieuwe elementen toegevoegd gekregen. Zo is er nu de mogelijkheid om in 360 graden om Samus heen te schieten, een toevoeging waar de gemiddelde Metroid fan misschien zijn neus bij ophaalt. Maar het zorgt ervoor dat de game heerlijk wegspeelt.
Als een echte Metroidgame
Zodra je het eerste gebied doorloopt zal je merken dat
Metroid Samus Returns speelt als een echte Metroidgame. Vloeiend, snel, gevaarlijk, maar ook moeilijk. Deze termen waren natuurlijk al van toepassing op de Metroidgames, maar daar is met dit nieuwste jong in de familie nog een kiepwagenlading extra van overheen gegooid.
Je dient in Metroid Samus Returns de Metroids op te zoeken om ze vervolgens uit te roeien. Dat doe je per gebied en in elk gebied zoek je jezelf in eerste instantie helemaal suf tot je de eerste Metroid gevonden hebt. Geen onbekende
gameplay voor de mensen die eerder een Metroid game hebben gespeeld. Het verkennen van een 2D gebied is iets dat Metroidgames eigen hebben gemaakt en dat is voor Samus Returns dan ook niet anders.
Samus Returns laat namelijk zien dat Nintendo geen gigantische open wereld zoals in The Legend of Zelda Breath of the Wild nodig heeft om een speler te laten verkennen. Nauwe doorgangen en rioleringsbuizen werken net zo goed om je elk hoekje en gaatje van een level te laten verkennen. Daar mag Nintendo zichzelf een behoorlijk schouderklopje voor geven.
Oude bekenden
Een andere reden dat Nintendo trots op zichzelf mag zijn, is de gevechten. Een gevecht met een Metroid laat je op je puntje van je stoel zitten, en dat terwijl je een handheld console bij je hebt. In eerste instantie dachten we dat de game door de mogelijkheid van vrij richten veel te makkelijk zou worden, maar niets is minder waar. Zoals het een goede Metroidgame betaamt is
Samus Returns onvergeeflijk wanneer je te makkelijk over de verschillende aliens denkt.
Des te beter voelt het om een gebied volledig verkend te hebben en de Metroids van hun walgelijke bestaan verlost te hebben. Net als in andere Metroidgames zie je Samus gaandeweg sterker worden en wordt het pak uitgebreid met allerlei verschillende handige toevoegingen. Denk hierbij aan de oude bekenden zoals de grapple beam en de power bomb. Maar door de toevoeging van een zogenaamde Aeion energie kan Samus nu bijvoorbeeld ook haar omgeving verkennen met een soort sonar, of een overcharge modus op haar geweer zetten zodat je als een razende projectielen afvuurt.
Like butter
Door deze toevoegingen aan het pak kom je natuurlijk ook weer steeds verder in de wereld van Samus Returns. Eigenlijk precies volgens het vertrouwde Metroidrecept. Zoals gezegd is Metroid Samus Returns teruggegaan naar zijn roots en heeft zo hier en daar wat toevoegingen gekregen. Zo ook de counter move, waarmee je de aliens een portie klappen geeft voor je ze neermaait.
Voor je het weet loop je als een ware alien-moordmachine door de planeet te banjeren en voor je het door hebt ben je aan het einde van de game. Niet dat de game zo kort is, integendeel. Maar doordat Samus Returns wegspeelt als een machine die gesmeerd is met zowel kruipolie en boter als vaseline heb je niet door dat je al zoveel tijd in de game hebt gestoken.
Metroid Samus Returns Review - Halen die game!
Daarmee komen we dan bij het voornaamste punt van kritiek voor de game; er zit een einde aan. Gelukkig heb je genoeg reden om de game opnieuw te spelen door bijvoorbeeld niet langs savepoints te gaan en zo een soort permadeath modus te creëren. Genoeg reden om het te proberen dus.
Zoals je leest zijn we behoorlijk enthousiast over deze nieuwste telg in de Metroid franchise en dat heeft een goede reden. De game speelt weer als een ouderwetse Metroidgame en daar is op zijn tijd niets mis mee. Fans van de Metroidserie dienen deze game op de dag dat Samus Returns uitkomt te gaan halen. Sterker nog, Metroid Samus Returns hoort in elke collectie van elke zichzelf respecterende 3DS of 2DS bezitter thuis.
Cijfer: 9