Het duurt niet lang meer voor
Mario & Luigi Brothership
op de
Switch uitkomt. Een game waarin broederschap centraal staat en
samenwerken de sleutel is tot succes. Wat je allemaal kunt verwachten lees je
in deze review.
Er zijn al meerdere role-playing games uitgekomen waarin
Mario & Luigi centraal staan. En dit lijkt het laatste toetje te worden van
Nintendo op de huidige spelcomputer, zoals Luuc al aangaf in zijn
preview. Op 7 november verschijnt Mario & Luigi Brothership.
Waar gaat Mario
& Luigi: Brothership over?
Volgens
de officiële website hebben we te maken met een (b)roerig avontuur. Een flauw grapje. Waar het wel over gaat is dat de twee heren
continu moeten varen om diverse eilanden (lees: spelwerelden) vrij te spelen.
Want er is iets ergs aan de hand. De wereld Concordia
bestaat namelijk uit allemaal losse eilanden, waardoor alle inwoners van elkaar
zijn gescheiden. Aan de twee heren dus de taak om dit probleem voor eens en
altijd op te lossen. In de praktijk komt dat neer op flink veel turn-based
gevechten, oftewel gevechten waarbij speler en computer om de beurt een zet
doen om te vechten.
Mario & Luigi Brothership is een ware RPG, wat betekent
dat je je continu in de game sterker wordt en meer vaardigheden krijgt. Dat is
nodig, want ook je vijanden worden sterker en beter. Dus je móét progressie
boeken om de aftiteling te halen en dat is dan ook alleen maar leuk.
Je krijgt bij het begin meteen Mario & Luigi onder de
knoppen en begint op een eenvoudig eiland. De leercurve is prima en iedereen
die de vorige games niet gespeeld heeft van Mario & Luigi kan gewoon hier
beginnen. Het is een nieuw verhaal dat makkelijk is om te volgen en waarbij
alles in het begin duidelijk uitgelegd wordt. Eigenlijk kun je deze game
beschouwen als een RPG voor kids, zonder dat het kinderachtig wordt. En
daardoor leent de game zich ook prima voor volwassenen.
Juiste snaar wordt geraakt
De opbouw is ook uitstekend. Tijdens het hoofdverhaal neemt de game je echt bij de hand om dit goed uit te kunnen
voeren. Je aanvallen zijn beperkt, de eerste gevechten zijn supermakkelijk en
het is duidelijk waar je naartoe moet. Volg het grote uitroepteken.
Ondertussen vaart er een schip op blauwe wateren en kun je op
die manier steeds nieuwe eilanden ontdekken om naartoe te reizen. Leuk is dat
er via deze kaart ook kleine rotsen te ontdekken zijn. Die hebben geen functie, maar zijn wel een speelse knipoog naar eerdere delen. Echt een stukje voor de fans
dus.
Wat de game goed doet is de juiste sfeer creëren. Deze game
is voor jong én oud en verwacht dan ook vanaf het begin af aan een hoop humor.
Soms zijn de scenes zó gek dat je afvraagt wat er gedronken is tijdens het
ontwikkelen van de game. Maar Nintendo heeft dat wel vaker. Herinneren we ons
de Kirby game nog waarin je bij een eindbaas de broek moest uitrekken?
Je moet er maar niet te veel achter zoeken, maar er gebeuren
gewoon dingen die je niet ziet aankomen. Het leukste is de gameplay zelf. Het
enige wat hierbij jammer is dat het tempo in het begin misschien net ietsje te
laag ligt.
Opbouw te langzaam?
De eerste vijf uur gebeurt er voor je gevoel net iets te
weinig en ben je steeds hetzelfde aan het doen: praten, omgevingen ontdekken,
naar eilanden reizen en vijanden bevechten. Los van een enkele eindbaas heb je
nog niet meteen het gevoel een superleuke game in handen te hebben.
Dat gebeurt daarna. Later krijgt je namelijk onwijs gave en
creatieve aanvallen die de broers samen kunnen uitvoeren, waar we niet te veel
over mogen zeggen. Maar geloof ons: je gaat er van smullen! Ook krijg je op een
gegeven moment naast de hoofdmissie allerlei zijmissies, waaronder een paar
tijdelijke. En op die manier loont het steeds meer om die uit te voeren en
extra punten te pakken om in niveau omhoog te gaan.
De broers zelf kun je gaandeweg ook steeds sterker maken
namelijk, los van de diverse moves die je erbij krijgt. En dat alles gebeurt in
omgevingen die om door een ringetje te halen zijn.
Tikkeltje ongebalanceerd
Het enige wat misschien jammer is, is dat er een co-op
ondersteuning onderbreekt. Dit is een singleplayer-only avontuur en dat is toch
jammer voor een game die draait om twee broers. Ook is het jammer dat
diepgaandere puzzels pas veel later in het spel voorbij komen, waardoor Mario
& Luigi Brothership qua gameplay-elementen soms ongebalanceerd aanvoelt.
Dat neemt niet weg dat alle gameplay-elementen wel
waanzinnig leuk zijn. Het allermooiste zijn de strijdstekkers, waar Luuc al
over schreef
in zijn preview. Je gaat zulke vette dingen meemaken omdat elke
stekker een geheel eigen power heeft. En deze krachten zijn dé
unique selling point van dit
spel. Het zorgt ervoor dat later gevechten beter te doen zijn. Kortom, je hebt
ze nodig, los van dat ze ook nog eens ontzettend leuk zijn.
Mario & Luigi: Brothership Review - Teamwork makes the dream work
Dus is Mario & Luigi: Brothership een aanrader? Zeker.
Maar alleen als je houdt van turn-based gevechten en over wat engelengeduld
beschikt. Als je meteen volop in actie wil, diepe puzzels en dat soort dingen dan is Mario & Luigi: Brothership niet wat voor jou. Maar wij? Tja, wij
raden het wel. Teamwork makes the dream work!
7,5