Mario & Luigi Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey Review

vrijdag, 11 januari 2019 om 12:41
Als MacGyver en Murdoc kunnen samenwerken, dan kunnen Mario en Luigi dat ook met Bowser. Ja ja, Nintendo presteert het dat spelers in Mario & Luigi Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey wisselen tussen de geliefde broers en Bowser. In deze Mario & Luigi Bowser’s Inside Story + Bowser Jr's Journey review lees je alles over dit gekke 2D-avontuur.
Nintendo is niet vies van het opnieuw uitbrengen van games. Vandaag is namelijk het Wii U avontuur New Super Mario Bros. U opnieuw uitgebracht op de Switch, in combinatie met de Luigi DLC en wat extra opties. Vandaag is het tijd om een DS-titel opnieuw in de spotlight te zetten: Mario & Luigi Bowser’s Inside Story. Dit is een game die in 2009 uitkwam voor de DS en geliefd was vanwege toffe gameplay en grappige dialogen. Met een nieuwe lik verf en een nieuwe toegevoegde game, Bowser Jr’s journey, wordt deze vanaf 25 januari opnieuw aan de man gebracht. Een game die bedoeld is voor role-playing game liefhebbers, gezien de spellen een traag tempo en een turn-based vechtsysteem als basis hebben.
Waar gaat het verhaal over van Bowser’s Inside Story? Van het een op het andere moment verandert een personage in een enorme dikke bol waarbij obesitas niets is. De beste Nintendo held kan niet eens meer opstaan zo dik en rond is hij. Waar een paar jaar terug het Zika-virus de wereld overging, wordt Mushroom Kingdom geteisterd door de ziekte van ‘blorbs’. Mario en Luigi bundelen hun krachten, zoals Channing Tatum en Jonah Hill dat in 22 Jump Street doen, en zullen er alles aan doen om een geneesmiddel te vinden.
screenshot

Opgeslokt door de de kwaadaardige Bowser

Al is er één probleem en dat is dat de twee opgeslokt worden door Bowser, vandaar de titel ‘Bowser’s Inside Story’. Het vuurspuwende monster heeft namelijk een gekke paddenstoel gegeten waardoor hij alles en iedereen opslokt. Geen probleem. Dat betekent een start voor een tof avontuur in het maagje van Bowser! Zoals gezegd is het spel een RPG, vergelijkbaar met andere titels zoals Paper Mario Color Splash en Mario & Luigi Superstar Saga. Continu heb je de broers of Bowser onder de knoppen, waarbij het natuurlijk het tofst is om met Mario en Luigi te spelen.
Die bediening is uiterst simpel. Met Y laat je ze gelijktijdig springen en als je ze los wilt besturen, dient A voor Mario en B voor Luigi. Een kind kan de was doen. Hoewel de game qua gameplay af en toe best diep gaat (dieper dan een gemiddelde platformgame zoals je van de Mario games misschien gewend bent), wordt alles stapje voor stapje uitgelegd. Dat is handig, want zo kan iedereen beginnen met dit spel. Zodra je iets wil teruglezen kan dat ook, want de handleidingen zijn met een druk op de knop zo terug te lezen in de game, ideaal dus!
screenshot

Een rustig begin maar het wordt moeilijker

De game start eenvoudig en breidt zich langzaam steeds meer uit. Waar je start met een paar rustige en leuke dialogen zal je, al gauw nadat je een beetje geplatformd hebt, een gevecht aan moeten gaan. Dat is simpel. Want in het begin heb je één optie om te selecteren in het turn-based vechtsysteem en dat is enkel een schoentje. Dit staat gelijk aan dat Mario & Luigi op hun beurt op het hoofd van een vijand, zoals een Goomba, zullen springen. Daarbij geldt dat timing essentieel is, want hoe beter je op het juiste moment springt, hoe meer schade je een vijand zal toebrengen. Dat maakt de gameplay uitdagend.
Al zit de echte uitdaging in een systeem dat zich langzaam aan steeds verder uitdiept. Hoe meer je speelt, hoe meer aanvallen je erbij krijgt. Vijanden met stekels vragen om een andere tactiek, zoals de aanpak van een stevige hamer. Je krijgt dus steeds meer vijanden, steeds meer opties en dat maakt de gameplay ontzettend gevarieerd. Het mooiste is daarbij de continue samenwerking tussen de twee broers. Wat dacht je ervan om beurtelings een schildje als een voetbal tegen vijanden aan te trappen? Het is slechts een greep uit het aanbod van wat dit spel te bieden heeft.
screenshot

Experience is essentieel

Het is aan te raden om tegen zoveel mogelijk vijanden te vechten, omdat Mario en Luigi experience points nodig hebben om in level omhoog te gaan. Iets wat van belang is bij sterkere vijanden. Zodra je in level omhoog gaat, kun je kiezen welk gedeelte van een karakter je wilt versterken en daar zit een soort goksysteem in verwerkt. Door juist te timen bepaal jij hoeveel punten je karakter erbij krijgt voor jouw gekozen gedeelte, bijvoorbeeld gezondheid of aanval. Druk je slecht, ga je maar een puntje omhoog. Maar je kan ook succesvol zijn en vier punten omhoog gaan. Het is een leuk gegeven dat het standaard levelen gemixt wordt door een iets waar jij zelf ook nog invloed op hebt, ook al is dit afhankelijk van geluk.
Verder is het overigens raadzaam elk hoekje en gaatje van de levels te verkennen, want overal kunnen items te voorschijn komen die jij kunt gebruiken in de strijd. Ook kun je muntjes verzamelen, waarmee je diverse items kan kopen. Zo zijn er diverse kledingstukken te koop die flink wat geld kosten, maar Mario en Luigi krachtiger wel maken. Zou daar misschien de uitspraak vandaan komen dat kleding de man maakt? Voor de rest wissel je nog af en toe met Bowser, omdat je op deze manier je voortgang boekt in het gedeelte van de broers. De stukken van Bowser zijn leuk, maar niet heel moeilijk. In essentie draait het om de twee broers en is dat het leukste om te spelen.
screenshot

Een flinke verbetering qua graphics

Wat daarbij gaaf is om te zien, is dat ze er indrukwekkend uitzien op de 3DS. De game ziet er behoorlijk verbeterd uit ten opzichte van de vorige versie. Dus dat is top. Waar minder aandacht is besteed zijn de wat verouderde elementen. Zo is het af en toe storend dat je soms gevraagd wordt om een uitleg voor het verslaan van bijvoorbeeld een nieuwe vijand en je eigenlijk geen keuze hebt. Want zodra je op het skippen van de tutorial drukt, word je daarna evengoed geconfronteerd met een gevecht dat duidelijk bedoeld is om de kneepjes van het vak te leren.
Het is niet heel erg, maar af en toe denk je wel: kom op nou, dit is wel duidelijk. Hetzelfde geldt voor de vele gevechten. Het is goed om te levelen, maar af en toe ook een tikkeltje saai om weer oog in oog te staan met dezelfde vijand. Dan kun je wel over een vijand heen springen om de confrontatie te ontwijken, maar daar snij je jezelf alleen maar mee in de vingers doordat je dan geen XP hebt. Kortom: beschik over een portie geduld, want dit is geen spel om snel of tussendoor te spelen, ondanks de vele opslagpunten. Zodra je de tijd neemt, ontdek je pure schoonheid. Neem dat van ons aan.
Als je klaar bent met spelen en daar ben je toch wel een uurtje of 15 a 20 zoet mee, kun je je wagen aan het andere avontuur: Bowser Jr’s Journey. Een game die qua verhaal naast die van de hoofd game loopt. De zoon van Bowser heeft een hele andere kijk op de wereld en verwacht dan ook andere gameplay, al blijft de essentie hetzelfde en dat is strategisch handelen. Zijn game is handiger voor kortere sessies. Wat je als speler doet is namelijk levels voltooien en continu een leger aan personages verzamelen en inzetten voor een volgend gevecht. Als een soort schaakspel bedenk je strategische zetten: wie zet ik eerst naar voren, welke zet houd ik achter de hand en hoe win of pareer ik een volgende aanval? Het is totaal anders dan Mario & Luigi’s Bowser’s Inside Story, maar stiekem wel heel tof om ook te spelen. Het doet denken aan Bowser's Minions.
screenshot

Mario & Luigi Bowser's Inside Story & Bowser Jr.'s Journey Review - Een goed begin voor 3DS-spelers

Al met al krijg je dan ook best wel veel speeplezier voor 40 euro. Niet de moeite waard als je de oudere versie al op de DS gespeeld hebt (al kun je wel meteen aan de slag met de extra nieuwe game). Daarmee zouden we de extra game té veel credits geven. Maar als jij destijds het avontuur nog niet beleefd hebt, is dit nu de game om in je 3DS te stoppen. Eigenlijk saai om te zeggen, maar net zoals bij de Switch geldt maar één oordeel: een goede aftrap van het jaar voor 3DS-eigenaren. Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Lekker bezig Nintendo!